هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد

راکت‌ فجر 5 حالا می‌تواند با دقت بیشتری اهداف را مورد هجوم قرار دهد که این امر یک جهش و یک دستاورد مناسب در حوزه نبردهای زمینی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۲۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ - 07February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع دفاع پرس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز گذشته همزمان با ایام دهه مبارکه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 5 دستاورد جدید خود را در حوزه‌های رزم زمینی و پدافند هوایی رونمایی کرد که شامل یک سلاح کمری (ملی)، سلاح رزم انفرادی، سامانه نارنجک انداز، سامانه پدافندی دوش پرتاب و راکت‌های هدایت شونده فجر 5 می‌شد.

در میان انواع سامانه‌ها و تسلیحات متناسب با نبردهای نامتقارن (که در آن یکی از طرفین به لحاظ فیزیکی و کمی، نسبت به طرف دیگر برتری دارد)، سامانه‌های راکتی، ازجمله توانمندی‌هایی هستند که می‌توانند سرنوشت نبرد را تا حد زیادی مشخص کنند.

به همین منظور جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه نبردهای ناهمطراز اقدام به سرمایه گذاری در حوزه راکت‌ها کرد که خانواده راکتی «فجر» یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین آنهاست.

راکت 107 میلیمتری فجر1

با فرا رسیدن سال‌های پایانی جنگ تحمیلی یعنی در سال 1366، اولین نسل از خانواده «فجر» به همت متخصصان صنعت و نخبگان جوان حاضر در نیروهای مسلح به تولید انبوه رسید و سامانه راکتی 107 میلی متری با نام «فجر1»، تولید و بلافاصله روانه جبهه‌های نبرد شد.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
شلیک راکت 107م.م فجر1 از روی خودروهای سبک

این سامانه به منظور نابود کردن نفرات مهاجم دشمن و افراد پنهان شده در سنگر‌های معمولی طراحی و تولید شد که البته می‌توانست برای خاموش کردن آتش‌بارهای توپخانه و نیز انهدام تانک و وسائل زرهی و همچنین تجهیزات فنی دشمن نیز بکار گرفته شود.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
شلیک راکت 107 م.م فجر1 از روی شناور

راکت فجر1 با برد 8.3 کیلومتر و شعاع ترکش‌زایی 100 متر می‌توانست با سرعت 375 متر بر ثانیه و سرجنگی 7.9 کیلوگرم، تجهیزات زمینی و پست‌های فرماندهی و نیز آمادگاه‌های مهمات دشمن را نه تنها در زمین بلکه با استفاده از شناورهای تندرو در سطح دریا هم مورد اصابت قرار دهد.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
لحظه اصابت راکت فجر1 به یکی از شناورهای فرامنطقه‌ای در دفاع مقدس

با نصب این سامانه راکتی بر روی شناورهای تندروی سپاه، موازنه قدرت در خلیج فارس در ایام دفاع مقدس تغییر کرد و اوضاع به گونه ای شد که دیگر هیچ شناور فرامنطقه‌ای متخاصمی امنیت عبور از تنگه هرمز و خلیج فارس را برای خود متصور نبود.

راکت 240 میلیمتری فجر2

اندکی بعد، نسل دوم از راکت‌های فجر با برد 25 کیلومتر، شعاع ترکش‌زایی 300 متر و سرجنگی 85 کیلوگرم، طراحی و تولید شد که در راستای نیازهای عملیاتی نیروی کاربر به دستیابی به سیستم راکتی کوتاه برد و چالاک با قابلیت حجم آتش بالا و بدون نیاز به تجهیزات جانبی موجود بود.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
شلیک راکت 240 م.م فجر2

راکت سطح به سطح فجر2 (مدل بالک تاشو) با قابلیت شلیک از لانچر فجر 3 موجود، توانایی تولید حجم بالای آتش را داشته و بر اساس توانمندی‌های خود، قابلیت انجام عملیات‌های ناهمطراز را نیز فراهم می‌کند.

راکت 240 میلیمتری فجر3

این راکت سوخت جامد بالک تاشو، طراحی و ارتقاء یافته برای ماموریت‌های توپخانه‌ای مختلف است که به منظور حمله به نیروهای دشمن نظیر مراکز فرماندهی مراکز تدارکات، مراکز اقتصادی و سیاسی، ایستگاه‌های رادار، شبکه‌های ارتباطی، فرودگاه‌ها و دیگر اهداف مهم به کار می‌برد.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
راکت 240 م.م فجر3

راکت فجر3 یک پرتابه تک مرحله با کالیبر 240 میلیمتر، برد 43 کیلومتر، شعاع ترکش زایی 300 متر، سرجنگی 85 کیلوگرم و سرعت 930 متر بر ثانیه، قدرت تخریبی خوبی برای انهدام اهدافی چون مراکز فرماندهی و پشتیبانی، مراکز تجمع، پادگان ها، فرودگاه های نزدیک خطوط رزمی و سایر اهداف دارد.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
شلیک راکت 240 م.م فجر3

تجهیز یگان‌های توپخانه‌ای به این راکت اندازها امکان پوشش منطقه‌ای نسبتاً وسیع را در مدت کوتاهی بوجود آورده و با توجه به سرعت مناسب خودروی حامل، قدرت تحرک یگان‌های عملیاتی را به میزان زیادی افزایش داده و در عین حال آسیب پذیری واحدها در برابر آتش متقابل دشمن را کاهش می دهند.

خشاب گذار باکسی فجر 3 جهت بار گذاری باکس 6 لول راکت انداز فجر به کار می‌رود که در آن از یک سیستم هیدرولیک جهت راکت گذاری باکس لوله استفاده شده است.

از مهمترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به سرعت عمل در خشاب گذاری در کوتاه ترین زمان با دقت بالا، اپراتوری ساده و افزایش ایمنی در هنگام خشاب گذاری توسط این محصول، کاهش صدمه به بدنه راکت، کاهش خطرات انسانی نسبت به بارگیری دستی، صرفه جویی در زمان، سبک و پرتاب بودن آن اشاره کرد.

راکت‌های فجر5

سامانه هوشمند سلاح فجر در کلاس جهانی، قابلیت محاسبه جدول تیر، قابلیت حذف زمان تراز کردن سکوهای راکت انداز، قابلیت فرماندهی و مدیریت  شبکه‌ای 64 سکوی خودکششی راکت انداز، قابلیت محور قرار دادن سکو در شرایط عملیاتی متفاوت و ناهمطراز، قابلیت شش مد عملیاتی بی‌سیم و باسیم، کنترلر سیار، اتوماتیک داخل سکو، نیمه اتوماتیک و دستی کامل، قابلیت فرماندهی و مدیریت با بعد مسافت 20 کیلومتر، سهولت بکارگیری، خشاب گذاری باکسی آسان و سریع، قدرت مانور بالا و حفاظت سلاح، حوزه وسیع عملیات، برد بالا و دقت هدف زنی، ایجاد اشباع حجم آتش، گزارش گیری رایانه‌ای در عملیات را داراست.

سامانه هوشمند راکتی سلاح فجر در 22 اسفند 1387 با حضور نمایندگان نیروهای مسلح در میدان تیر با موفقیت اهداف خود را زیر آتش راکت فجر5 قرار داد تا نیروی زمینی ایران مجهز به این سامانه مدرن در کلاس جهانی شود.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
راکت انداز 333 م.م فجر5

این راکت بالک تاشو، طراحی و ارتقا یافته برای ماموریت‌های توپخانه‌ای مختلف است که به منظور حمله به نیروهای دشمن نظیر مراکز فرماندهی، مراکز تدارکات، مراکز اقتصادی و سیاسی، ایستگاه‌های رادار، شبکه‌های ارتباطی‌ فرودگاه و دیگر اهداف مهم به کار می‌رود.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
شلیک راکت دومرحله ای فجر5

برد 75 کیلومتر، شعاع تراکش زایی 500 متر، سرعت 1009 متر بر ثانیه و سرجنگی 178 کیلو گرم ازجمله ویژگی های این راکت 6 هزار و 485 میلی‌متری است.

سیستم دو مرحله‌ای راکت فجر 5 به منظور حمله به نیروهای ویژه دشمن نظیر مراکز فرماندهی، مراکز تدارکات، مراکز اقتصادی و سیاسی، ایستگاه‌های رادار، شبکه‌های ارتباطی، فرودگاه‌ها، کارخانه‌ها و دیگر اهداف مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این راکت با برد 190 کیلومتر، ارتفاء پرواز 58 کیلومتر، شعاع ترکش زایی 500 متر، سرجنگی 175 کیلوگرم، دوربردترین و مؤثرترین عضو خانواده راکتی فجر است که به صورت تک فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می شود.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
انتقال راکت دومرحله‌ای فجر5

خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر3 است ولی با پرتابگر 4 لوله‌ای است که تا 57 درجه رو به بالا و 45 درجه به طرفین است.

گفتنی است پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به خود موشک دارد و سرعت موشک را تا حد زیادی افزایش می دهد بطوری که این موشک در زمان 35 تا 45 ثانیه به بیشینه برد خود می رسد.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
لحظه جدا شدن پیشران اولیه موشک دومرحله‌ای فجر 5

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
نمایی از گسترش سامانه‌های راکت‌انداز دومرحله ای فجر5

وجود سلاح هایی اینچنینی برای ایجاد آتش پشتیبانی و حتی تهاجمی در یک نیروی مسلح امری ضروری است که بکارگیری انواع مشابه خارجی و جدید در کشورهای غربی و شرقی نیز گواه این مدعاست. این راکت‌ها به تعداد زیادی ساخته شده و در نیروهای مسلح کشورمان آماده خدمت هستند.

راکت دو مرحله‌ای فجر 3 و 5 به منظور منهدم کردن مراکز فرماندهی و تداراک و مراکز اقتصادی و سیاسی، ایستگاههای رادار، شبکه های ارتباطی، فرودگاهها، کارخانه‌ها و مراکز مهم طراحی شده است.

خشاب‌گذار (لودینگ) فجر5 مدل باکسی

این خشاب گذاری جهت بارگذاری باکس 2 لول راکت انداز فجر به کار می‌رود که در آن از یک سیستم ریلی چرخ زنجیری، جهت راکت گذاری باکس لوله استفاده شده است.

از مهمترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به سرعت عمل در خشاب‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان و با دقت بالا، اپراتوری ساده و افزایش ایمنی در هنگام خشاب گذاری، کاهش صدمه به بدنه راکت، کاهش خطرات انسانی نسبت به بارگیری دستی، صرفه جویی در زمان، سبک و پرتاب بودن آن اشاره کرد.
 
هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد

به منظور جابه‌جایی لوله‌ها، راکت‌ها باکس‌های موجود در ادوات که امکان نصب بر روی انواع خودروهای مختلف را داراست، از نوعی جرثقیل مفصل تاشو ویژه استفاده می‌شود که به کمک آن، امکان بار گذاری و انتقال راکت‌ها و همچنین باکس‌های مربوط به لانچر‌های فجر3 و 5 و همچنین بارگذاری باکس‌های لود شده بر روی خودروی حمل کننده در کمترین زمان میسر می‌شود.

راکت‌های خانواده فجر بخصوص فجر 3 و 5، در سالهای اخیر در انواع رزمایش‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد تست و ارزیابی میدانی قرار گرفته است که برای نمونه می توان به رزمایش پیامبر اعظم(ص)5 اشاره کرد که این سامانه‌ها توانستند بیشترین حجم آتش را بر سر اهداف از پیش تعیین شده فرود بیاورند.

هدفگیری «فجر» دقیق‌تر شد
استقرار سامانه‌های راکتی فجر در کنار سامانه‌های موشکی نور و صاعقه

هدایت موشک تا لحظه برخورد به هدف

پس از هدایت پذیر شدن راکت های شناخته شده و معروف زلزال طی سال‌های اخیر، با اعلام رونمایی روز گذشته، راکت‌های فجر 5 نیز به این ویژگی مجهز شده و حالا می تواند با دقت بیشتری اهداف را مورد هجوم قرار دهد که این امر یک جهش و یک دستاورد مناسب در حوزه نبردهای زمینی محسوب می‌شود.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار