رأی الیوم گزارش داد؛

حمله موشکی یمنی‌ها به غرب «ریاض» و «سکوت» سعودی‌ها!

یک روزنامه عربی نوشت که چرا مقامات عربستان سعودی برعکس گذشته هیچ واکنشی به هدف قرار گرفتن 40 کیلومتری ریاض نشان ندادند.
کد خبر: ۲۲۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸ - 07February 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، رونامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: انصار الله یمن به صورت رسمی اعلام کرد که با یک فروند موشک بالستیک پایگاه نظامی سعودی‌ها را در غرب ریاض هدف قرار داد و تاکید  کرد که پایتخت عربستان در تیررس موشک‌های یمنی است.

رأی الیوم نوشت: نکته قابل توجه این است که شلیک این موشک درست چند روز قبل از اینکه تجاوز عربستان به یمن تحت عنوان «طوفان قاطعیت» وارد سومین سال خود شود، صورت گرفت. این حمله همچنین چند روز پس از اینکه ناو سعودی‌ها سواحل بندر استان الحدیده یمن را با موشک هدف حمله قرار داد که در جریان این حمله دو شهروند یمنی شهید و سه نفر دیگر مجروح شدند، صورت گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ پادشاه عربستان سعودی در بیانیه‌ای در نشست وزرای که به ریاست خودش برگزار شد، و این بیانیه توسط عادل الطریفی وزیر اطلاع رسانی قرائت کرد، گفت: حمله به ناو عربستان که مشغول گشت زنی به منظور حفاظت از سواحل بندر الحدیده بود، باعث نخواهد شد که ائتلاف سعودی به حمایت از مشروعیت (بازگشت عبدربه منصور هادی به قدرت) در یمن به عملیات‌های نظامی ادامه ندهد.

این گزارش می‌افزاید:‌ بیانیه نشست وزرای سوریه بر عکس گذشته به شلیک موشک بالستیکی به سمت ریاض هیچ اشاره‌ای نکرد، این درحالی است که سعودی‌ها قبلا وقتی حمله موشکی از سوی یمنی‌ها صورت می‌گرفت، رسانه‌ها و برخی کشورها را بسیج می کردند تا عاملان شکلیک موشک‌ها محکوم کنند و مدعی می‌شدند که هدف از این شکلیک هدف قرار دادن مکه مکرمه است.

رأی الیوم نوشت:‌ چندین تفسیر برای سکوت عربستان در قبال حمله موشکی اخیر به غرب ریاض وجود دارد که بارزترین آن، تلاش برای بایکوت رسمی موفقیت ائتلاف جنبش انصار الله و عبدالله صالح در توسعه یا برخورداری از این نوع موشک‌ها است تا باعث نگرانی و ترس ساکنان ریاض نشود و آنها احساس نکنند که در معرض هدف قرار دارند و دامنه جنگ یمن دارد به آنها می‌رسد.

در گزارش رأی الیوم آمده است:‌ چه بسا هدف قرار دادن شهر ریاض و نه جده یا طائف با این موشک‌ها برای ندادن بهانه به عربستان باشد تا مدعی نشود که جنبش انصار الله و علی عبدالله صالح هم پیمان آنها می‌خواهند مکه مکرمه را از بین ببرند. این امر مسئولان سعودی را با چالش بزرگی مواجه کرده و باعث شده به دلایل بالا سکوت پیشه کنند.

رأی الیوم در پایان نوشت:‌ فکر نمی‌کنیم که ما شاهد جشن ورود عملیات «طوفان قاطعیت» به سومین سال خود، در شهر ریاض باشیم زیرا اکثر اهداف تعیین شده برای این عملیات نه تنها محقق نشده است بلکه تماما نتایج معکوس به همراه داشته است. از بارزترین این نتایج همان فرسایش مالی و انسانی دولت سعودی و ناتوانی در بازپس گیری شهر صنعا از جنبش انصار الله و عبدالله صالح است؛ حال بماند که این فهرست ناکامی های عربستان طولانی است.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار