تحلیلگران سیاسی سوریه:

امتیازدهی ایران به آمریکا محال است/ تهران همه گزینه‌ها را روی میز دارد

تحلیلگران سیاسی سوریه با بیان اینکه ایران پاسخ‌های سیاسی، حقوقی و نظامی مناسب هر تهدیدی را در اختیار دارد، معتقدند تهران زیر بار فشارهای آمریکا هرگز از اصول خود در حمایت از جبهه مقاومت کوتاه نخواهد آمد.
کد خبر: ۲۲۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ - 07February 2017
امتیازدهی ایران به آمریکا محال است/ تهران همه گزینه‌ها را روی میز داردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ «مهدی دخل الله» وزیر اسبق اطلاع‌رسانی سوریه بازگشت به عقب دولت آمریکا در خصوص پرونده هسته ای ایران را غیرممکن خواند و گفت: تلاش های دولت آمریکا برای به رسیدن به دستاوردی از طریق اعمال فشار سیاسی بر ایران بیهوده است.

دخل الله سیاست های تهاجمی ترامپ در خصوص ایران را در راستای گفتمان دوستی آمریکا با رژیم صهیونیستی خواند و گفت: اسرائیلی ها از رسیدن ترامپ به قدرت کف زدند و البته مشوق های اقتصادی که ممکن است آل سعود به واشنگتن در مقابل متشنج کردن فضای سیاسی ضد دولت ایران بدهد بسیار بزرگ و متناسب با مقصود عربستان در منطقه خواهد بود.

ایران پاسخ های مناسب هر تهدیدی را دارد

وزیر اسبق سوری با بیان اینکه دولت ایران ابزارهای سیاسی، حقوقی و نظامی برای پاسخ به هر گونه تهدیدی از سوی هر طرفی در اختیار دارد، افزود: تحولات نظامی و فناوری بزرگ ایران طی سال های اخیر ترس و نگرانی اسرائیل را برانگیخته که دشمن نخست انقلاب اسلامی ایران شمرده می شود.

وی افزود: در عین حال جای تعجب است که حکام آل سعود از پیشرفت های ایران نگران باشند چرا که ایران همواره حسن نیت خود را نسبت به شیخ نشین ها و بخصوص عربستان نشان داده است.

دخل الله گفت: طبیعی است دولت جدید آمریکا در مرحله پیش رو برای مقابله با حمایت های ایران از سوریه تلاش کند تا از طریق اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه پروژه آمریکایی را که با کمک متحدان راهبردی دمشق و در راس آن ایران و روسیه ناکام مانده، احیا کند و از جمله این فشارها کارشکنی در مسیر برگزاری دور جدید مذاکرات آتی ژنو است.

دخل الله مرحله آتی بحران سوریه را مرحله نمایان شدن پیروزی جبهه مقاومت در همه سطوح خواند و گفت: دنیا شاهد تحولات ریشه ای در مسیر تعامل جامعه بین المللی در منطقه بر اساس اصل برابری خواهد بود.

ترامپ به دنبال کسب دستاوردهای سیاسی و اقتصادی از اسرائیل و عربستان است

«احمد حاج»، پژوهشگر مسائل سیاسی سوریه با بیان اینکه دولت جدید آمریکا به دنبال تهدید همه دنیا است، گفت: طبیعی است که دولت ایران از طریق توافق هسته ای تهدید شود که اگر جامعه بین المللی در پاسخ به فشارهای آمریکا آن را نقض کرد تنها طرفی که زیان می برد همان جامعه بین المللی است.

وی با اشاره به تلاش ترامپ برای راضی کردن همزمان رژیم های صهیونیستی و سعودی با هدف دستیابی به دستاوردهای سیاسی، گفت: رئیس جمهور آمریکا می خواهد حمایت لابی صهیونیستی را در مقابله با موج انتقادهای بی وقفه علیه سیاست هایش در داخل آمریکا کسب کند و همچنین با باج دهی به رژیم ال سعود به دستاوردهای اقتصادی بیشتری نیز دست یابد.

تحلیلگر سوری گفت: عربستان به دنبال چیزی است که آن را از خطر رویارویی با ایران در امان دارد با وجود اینکه این خطر تنها در اذهان حکام سعودی است و تهران پس از انقلاب اسلامی ایران خود را به عنوان یک قدرت علمی متمدن با اخلاق نشان داده است.

وی، اعتبار را در راس معیارهای سیاسی حاکم بر روابط بین المللی خواند و گفت: معلوم است که ترامپ و دولت آن از همان ابتدا فاقد این اعتبار بودند بنابراین ساده است که انتظار داشت دولت جدید آمریکا خط مشی تشدید تنش سیاسی را در پیش بگیرد که همه منطقه را ناآرام کند.

تحلیلگر سوری گفت: در عین حال جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به قوانین بین المللی و حقوق مشروع خود کمترین زیان را از این اوضاع می برد چرا که ایران سال های طولانی را نیز قبل از امضای توافق هسته ای گذرانده بدون اینکه حضر به دادن امتیازهای بزرگی شود که حاکمیت، امنیت ملی و روح انقلاب اسلامی آن را خدشه دار کند.

فشار برای دور کردن ایران از سوریه بیهوده است

حاج با اشاره به اینکه آمریکا در سیاست های خود بین سوریه و ایران فرقی قائل نیست، گفت: بنابراین طبیعی است که فشار سیاسی بر ایران به منظور تغییر مواضع اصولی آن در پرونده سوریه باشد اما این فشارها بیهوده است چرا که رهبری انقلاب اسلامی ایران کاملا از خواسته محور آمریکایی از پرونده سوریه آگاه است.

وی افزود: در صورتی که دمشق سقوط کند ایران نیز از تهدید محور آمریکایی دور نیست بنابراین ایران نبرد خود در سوریه را نبرد دفاع از سرنوشت جبهه مقاومت می داند که مانع سقوط بسیاری از ارزش های اخلاقی و مقدسات اسلامی در منطقه شده است.

پژوهشگر سیاسی سوریه در پایان سخنان خود تصریح کرد: تنش سیاسی دولت آمریکا در قبال دولت ایران چیز جدیدی به رفتارهای دولت سابق آمریکا اضافه نخواهد کرد و ترامپ به زودی می فهمد که ایران لقمه گلوگیری برای آنهاست و بسیاری از روسای آمریکایی پیش از وی نیز در امتیازگیری از ایران و تغییر مواضع سیاسی دولت ایران شکست خوردند و سرنوشت ترامپ نیز در این خصوص همچون پیشینیانش در کاخ سفید خواهد بود.

آمریکا به دنبال گرفتن امتیاز از ایران و نه لغو توافق هسته ای است

«یعرف خیر بک»، تحلیلگر سیاسی سوریه اظهار داشت: درک مواضع رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نیاز به بررسی واقعیتی دارد که ترامپ را به قدرت رساند.

وی افزود: رئیس جمهور شدن ترامپ اعلام رسمی شکست سیاست های آمریکا و سقوط پروژه اصلی آن در رقابت با روسیه است و توافق هسته ای با ایران تلاشی برای توقف فعالیت های ایران و سوق دادن آن به سمت امور داخلی این کشور است تا به تعبیری تهران را از هم‌پیمانی با روسیه و چین بیرون کشد.

خیربک تصریح کرد: شکست اقتصاد آمریکا که بر قدرت ساخت سلاح و نفت تکیه داشته و دیگر بخش ها را نادیده گرفته بود موجب پیشرفت بزرگ اقتصاد چین شد که بازارهای خود آمریکا را نیز درنوردیده است از همین رو آمریکا امروز نیاز به گرایش به سمت امور داخلی دارد علاوه بر اینکه با نزدیکی به روسیه و متوقف کردن تنش ها با این کشور می خواهد ایران و چین را تنها گذارد.

تحلیلگر سیاسی سوریه گفت: روابط رو به رشد ایران و چین به به طرح ایجاد راه ابریشم رسیده که می تواند موازنه های اقتصاد دنیا را متحول کند بنابراین آمریکا نیاز به اعمال فشار بر تهران دارد که با تصمیم های اقتصادی و ائتلاف های سیاسی ضد ایران همراه خواهد بود.

تلاش آمریکا برای احیای پروژه تجزیه سوریه

خیربک سیاست های خصمانه ترامپ علیه ایران را با پرونده سوریه مرتبط خواند و گفت: راهی که آمریکا در سوریه در پیش گرفته تجزیه این کشور و پایان دادن به حضور تروریست هاست نه اینکه بخواهد رهبری سوریه را سرنگون کرده یا بار دیگر با گروه های مسلح هم‌پیمان شود.

وی افزود: آمریکا از یک سو به دنبال تضعیف قدرت منطقه ای ایران است که در نتیجه پیروزی هایش در کنار ارتش سوریه حاصل شد تا ایران را از همپیمانی با روسیه روی گرداند و همچنین قدرت ایران را در حمایت از حزب الله تضعیف کند چرا که آمریکا به منظور حفظ امنیت اسرائیل که جزء اولویت های آمریکا محسوب می شود، تضعیف حزب الله را نیز در دستور کار خود دارد.

تحلیلگر سوری در پایان سخنان خود با بیان اینکه رفتارهای خصمانه آمریکا در قبال جبهه مقاومت به مذاکرات ژنو نیز خواهد رسید، افزود: انتظار می رود این نشست به تعویق افتد و اگر هم برگزار شود آمریکا در آن سنگ اندازی می کند چون آمریکا طرح جدیدی را در سوریه دنبال می کند که همان تقسیم سوریه از طریق ایجاد مناطق امن با هزینه شیخ نشین هاست.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها