روحانی در اختتامیه جایزه کتاب سال:

عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران اندیشه، قلم و بیان بود

رییس جمهور با اشاره به اهمیت قلم و اندیشه گفت:‌ عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران اندیشه، قلم و بیان بود.
کد خبر: ۲۲۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ - 07February 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور «حسن روحانی» رییس جمهور، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد» دبیر علمی این جایزه صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

روحانی در این مراسم با بیان اینکه همیشه حق بر باطل پیروز می شود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران این واقعیت که همیشه حق بر باطل پیروز می شود را اثبات کرد. انقلاب ثابت کرد پایان راه مقاومت، پیروزی حق بر باطل است.

وی با طرح این سوال که کتاب چیست؟ گفت: کتاب مظهر اندیشه یک هنرمند و صاحب قلم است. کتاب همان فکر است. فکری که خداوند هنرمند توانسته آن را به انسان عطا کند. فکر با اشاره ما و از طریق قلم به دیگران اعلام و ماندگار می شود.

رییس جمهور بیان کرد: اگر این راه پیش پای بشر نبود؛ اگر بیان و قلم نبود، بشر چگونه می توانست بین قرن ها ارتباط برقرار کند؟ از قرن های گذشته تا به امروز تنها راه انتقال و ارتباط، غیر از سینه به سینه کتابت بوده است. به همین خاطر است که معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن نامیده می شود و گاهی کتاب.

روحانی ادامه داد: همه معجزه پیامبر اسلام، قرآن است و قرآن همان معجزه ای بود که بر همه قدرت های آن زمان پیروز شد. کتاب باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد. هر چه حرف نو داشته باشد، ماندگار می شود و جاذبه دارد. خیلی ها کتاب نوشته اند، اما آثار آنها ماندگار نشده است.

وی افزود: برخی از آثار به قدری ماندگار هستند که در خانه های ما در کنار قرآن و نهج البلاغه هستند. دیوان حافظ، بوستان سعدی، کلیات شمس و گلستان از جمله آثار ماندگاری هستند که حرف نو داشتند. هیچ گاه کتاب بوعلی و فارابی و ابن سینا کهنه نمی شود و از بین آثار مرجع بیرون نمی آید.

رییس جمهور تاکید کرد: انقلاب اسلامی در روزهایی که هنوز مشخص نبود چه سرنوشتی خواهد داشت به رهبری امام (ره) جاذبه هایی ایجاد کرد که ارتشی ها را به خود جذب کرد. ارتشی هایی که در آن ایام بیشترین وابستگی را به شاه داشتند. نیروی هوایی ارتش در راس این نیروها بود که به امام (ره) پیوست.

روحانی تاکید کرد: عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران اندیشه، قلم و بیان بود. امام (ره) با 2 نظریه انقلاب را به پیروزی رساند. نظریه اول ایشان این بود که دین از سیاست جدا نیست و نظریه دوم این بود که باید به مردم اعتماد کرد و آنها را به یک اجتماع بزرگ دعوت کرد. برخی ها در ابتدا این نظریه ها را نمی پذیرفتند، اما امام (ره) به آن اعتقاد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: موفقیت های مذاکرات هسته ای به خاطر تدبیر و نظریه رهبر انقلاب بود. ایشان در انتخابات همه را به حضور در یک تجمع بزرگ دعوت کردند و فرمودند «رای مردم حق الناس است» و سپس موضوع «نرمش قهرمانانه» را مطرح کردند.

رییس جمهور افزود: اگر در مذاکرات هسته ای توفیقی حاصل شد به خاطر 2 نظریه رهبر انقلاب بود که به ما کمک کرد.

روحانی عنوان کرد: کسی که با قلم خود از تفرقه و جدایی حرف بزند به ملت ایران خیانت کرده است. کتاب برای جامعه مفید است و علت آن نیز ایجاد کردن وحدت در بین مذاهب اسلامی است. عده ای متخصص خشونت هستند، در صورتی که ما انقلابی با هویت داریم و افتخار می کنیم، ایرانی هستیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار