العهد منتشر کرد؛

تلاش‌های ترامپ؛‌ از بهبود روابط با روسیه تا مقابله با حضور ایران در سوریه

دونالد ترامپ اگرچه هدف اصلی خود را براندازی نظام سوریه نمی‌داند؛ اما این به معنی بی‌طرفی وی نسبت به حضور ایران در سوریه نیست.
کد خبر: ۲۲۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ - 07February 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه العهد لبنان، بسیاری از مقامات و تحلیلگران بین‌المللی هم‌اکنون به موضع‌گیری ترامپ در مورد سوریه توجه دارند. بنا به نقل یکی از مقامات غربی، ترامپ مانند اوباما طرح خود پیرامون سوریه را بر اساس «بهبود روابط با روسیه و جلوگیری از ادامه حضور ایران در شام به وسیله اختلاف افکنی میان این دو کشور» تنظیم کرده است.

العهد در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی یک مقام غربی با نشریه «وال استریت ژورنال» چاپ نیویورک می‌افزاید: ترامپ تنها راه موفقیت در سوریه را «برهم زدن ائتلاف میان روسیه و ایران در این کشور بعنوان مهم‌ترین راه شکست داعش» می‌داند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از یکی از دیپلمات‌های عالی‌رتبه اروپایی در این مورد می‌نویسد: آنچه مشخص نیست، این است که اگر دونالد ترامپ بخواهد چنین کاری انجام شود، در مقابل چه چیزی برای ولادیمیر پوتین خواهد داشت؟!

همین منبع به نقل از برخی کارشناسان روس می‌افزاید: تلاش ترامپ برای برهم زدن رابطه استراتژیک میان ایران و روسیه بسیار پرهزینه و سخت خواهد بود. بهترین راه تکیه ترامپ بر تاکتیک‌های مطرح شده قبلی در ائتلاف دولت‌های غربی علیه داعش است.

وال استریت ژورنال در ادامه اشاره کرد: ترامپ نخستین کسی نیست که این ایده را مطرح کرده است. پیش از او، باراک اوباما نیز چنین طرحی را مد نظر داشت؛ اما در برابر تلاش او برای تحقق این موضوع، ایران و روسیه اقدام به گسترش عملیات‌های مشترک نظامی خود در روسیه کردند.

تحلیلگر پایگاه خبری حزب‌الله لبنان همچنین با اشاره به موضع‌گیری «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه در شورای روابط خارجی آمریکا نوشته است: تنها نقاطی که امکان ایجاد منطقه امن در سوریه را دارد، یکی استان ادلب در شمال سوریه است و دیگری نواحی جنوبی استان درعا در جوار مرز با اردن.

وی همچنین با بعید دانستن امکان عقب‌نشینی مسکو از موضع خود نسبت به سوریه اشاره کرد: خطری که بسیار مهم‌تر از بشار اسد به شمار می‌آید، کردهای سوریه هستند.

انتهای پیام/421  
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار