سردار دهقان در برنامه «تیتر امشب»:

ظرف 2 سال آینده در حوزه قطعه‌سازی دفاعی 100 درصد خودکفا می‌شویم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با همکاری‌هایی که با شرکت‌های دانش بنیان و موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها داریم اکنون به سطح 85 درصدی خودکفایی در حوزه قطعه سازی دفاعی رسیده‌ایم و امید است ظرف 2 سال آینده این بخش باقی مانده را پوشش بدهیم و صد در صد خودکفا بشویم.
کد خبر: ۲۲۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹ - 07February 2017
ظرف 2 سال آینده در حوزه دفاعی 100 درصد خودکفا می‌شویمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در خصوص خودکفایی دفاعی بیان داشت: جز در موارد معدودی یا ساخت برخی قطعات که نیازمند فناوری‌ها بالا است خودمان قادریم نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی خود را تامین کنیم. ساخت این قطعات با فناوری‌های بالا نیز در برنامه‌هایمان است.
 
وی افزود: با همکاری‌هایی که با شرکت‌های دانش بنیان و موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها داریم اکنون به سطح 85 درصدی خودکفایی در حوزه ساخت قطعات دفاعی رسیده‌ایم و امید است ظرف 2 سال آینده این بخش باقی مانده را پوشش بدهیم و صد در صد خودکفا بشویم.
 
سردار دهقان گفت: البته به صرفه نیست که هر سلاح و تجهیزاتی را خودمان بسازیم اما در حوزه تجهیزات و تسلیحات گلوگاهی یعنی آن فناوری‌هایی که در مواقع حساس به آن نیاز داریم، خودمان آن را می‌سازیم.
 
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در بحث الکترونیک، نیمه هادی و اپتیک که جان دهنده به بقیه تسلیحات هستند و به عنوان صنایع پشتیبان شناخته می‌شوند که البته خود نیز موضوعیت دارند، توجه جدی داریم. رادارهای جدید آرایه فازی را نیز اکنون خودمان تولید می‌کنیم. لامپ‌های پرقدرت سیستم‌های راداری را که روزی نمی‌توانستیم حتی به آن‌ها دست بزنیم، امروز خود طراحی و تولید می‌کنیم.
 
وی بیان داشت: طی چند سال اخیر رویکرد نوآوری باز را در صنعت دفاعی توسعه داده‌ایم. این رویکرد بر این مبنی است که قادر باشیم نیازهایمان را از بهترین‌ها تامین کنیم، بدون اینکه آن‌ها را در اختیار داشته باشیم، یعنی دیگران را در ساخت و تولید ایده خود بکار بگیریم. باید به دنبال این باشیم که بهترین‌ها را همکار خود کنیم. اکنون با 3500 شرکت کار می‌کنیم که این شرکت‌ها را سطح بندی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم همه در بالاترین سطح باشند و ابایی نداریم که کار را به آنان واگذار و توانمندشان کنیم. لذا رقابت سالم بین آن‌ها شکل می‌گیرد. ما به دنبال قیمت پایین، کیفیت بالا و سرعت بیشتر در تولید هستیم.
 
سردار دهقان عنوان کرد: با بیش از 90 دانشگاه همکاری داریم و تلاشمان بر این بوده و است که از تمام ظرفیت‌های پژوهشی و صنعتی استفاده و در خدمت بخش دفاع قرار بدهیم.
 
وی تصریح کرد: اکنون ملت ما این توفیق را پیدا کرده است که در سایه استقلال نظام جمهوری اسلامی و به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها که دشمن به ما تحمیل کرده است خودمان را بیابیم و قابلیت‌های خود را بشناسیم. اینکه همواره در معرض تهدید دشمن قسم خورده هستیم ما را وادار ساخته است که با یک آینده نگری مبنی بر اینکه چه صورتی از تهدیدها می‌تواند برای متصور باشد، متناسب با آن ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم و به صراحت اعلام می‌کنیم که امروز تمام نیازهای دفاعی خود را تشخیص، تعریف ایده و تولید محصول می‌کنیم.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه دکترین دفاعی ما متکی بر اصل بازدارندگی موثر است، گفت: از یک سو تلاش می‌کنیم پیشرفته‌ترین تجهیزات را داشته و از سوی دیگر تلاش داریم در بعد سازمانی و آموزشی در بالاترین سطح آمادگی باشیم. 
 
سردار دهقان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: هر ملت زنده‌ای برای حفظ استقرار و تداوم حیات و دفاع از استقلال و هویت و مقابله با کسانی که تهدیدشان می‌کند باید خود را برای دفاع مجهز کند. ما به عنوان نظامی که برخواسته از اراده مردم است، دفاع را یک امر واجب می‌داند و وظیفه داریم به حدی تجهیزات خود را به روز کنیم که دشمنان خدا در ترس باشند. حد آمادگی و بهره‌مندی از تجهیزات نیز بسته به دشمنی است که در برابر ما قرار دارد. تا زمانی که دشمن به ذهن خود فکر تجاوز به کشورمان راه بدهد، تجهیزاتمان را ارتقا می‌دهیم.

وی بیان داشت: بزرگترین نقطه قوت نیروهای مسلح وجود دانشمندان متعهدی است که با روحیه جهادی و با اعتقاد تمام عیار به توانستن و شدن در صنعت دفاعی کار می‌کنند. در سایه بهره مندی از این قدرت می‌توان هر نوع محصولی را متناسب با نیاز طراحی و تولید کرد. فرزندان این سرزمین در حد خلق معجزه کار می‌کنند. به اعتقاد همه همکارانم اتفاقاتی که در صنعت دفاعی رخ داده شبیه معجزه است.

سردار دهقان در بخش دیگری از این برنامه گفت: کشورهای منطقه را تهدید نمی‌دانیم بلکه تهدیدهای ما فرامنطقه‌ای است که نظام سلطه یعنی آمریکا و در کنار آن صهیونیسم‌ها هستند. ما بایستی به گونه‌ای عمل کنیم که غافلگیر نشویم و بایستی قادر باشیم که دشمن را غافلگیر کنیم و جایی از توان دشمن را هدف قرار بدهیم که بیشترین آسیب را به او می‌رساند.

وزیر دفاع اضافه کرد: در بحث دریا، هوافضا،‌ پدافندهوایی و سایبر بایستی پیشرفت حاصل کنیم و محصولات موثرتری را ایجاد کنیم و امروز در سطح بازدارندگی هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی موجودیت و مشروعیت ندارد و آن را به عنوان موجود جعلی می‌شناسیم و در هر کیفیتی بتوانیم با آن مخالفت می‌کنیم. وجود این رژیم در منطقه عامل مختل کننده امنیت است و تا زمانی که در منطقه باشد نطفه ناامن کننده وجود دارد. این رژیم امروز در داخل سرزمینش محصور و جرات اقدامی ندارد و یک نیروی مقاومت حزب الله توانست در 33 روز با او مقابله و به شکست بکشاند. یکی روزی هر زمانی که اراده می‌کرد، می‌توانست هر اقدامی را بکند اما اکنون این جرات را ندارد.
 
وزیر دفاع گفت: تهدید نزدیک گروهک‌های تکفیری هستند که برخی کشورها که در راس آن عربستان است ایجاد و مدیریت کرده و می‌کنند. این گروهک‌ها جنگ نیابتی را از طرف حامیان خود بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند. امروز سوریه و عراق و یمن تنها در معرض تهدید نیستند، این‌ها در ذات خود تهدید جهانی هستند.

سردار دهقان در پایان گفت: مردم با حضور خود در راهپیمایی 22 بهمن به تهدیدات برخی از یاوه گویان و کسانی که بارها ملت ما را آزموده‌اند و تصورشان این است که با آمدن فرد جدید می‌توانند اهرمی تازه کنند، پاسخ می‌دهند.

 انتهای پیام/211


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار