زنان منطقه پا جای پای زنان مبارز ایرانی می گذارند

شرکت زنان در انقلابهای تونس،لیبی و یمن نیز توجه جهانیان را به خود جلب کرده است؛ به طوری که این مشارکت بی نظیربیانگر آزادی آنها از سنت ها وقیدوبندهای مخالف دین وقیامشان برای آزادی از استبداد سیاسی است.
کد خبر: ۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹ - 31May 2013

زنان منطقه پا جای پای زنان مبارز ایرانی می گذارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، زنان مسلمان از صدر اسلام تا به امروز نقش فعالی در جنبش ها و نهضت ها و انقلاب ها داشته اند. به طوری که این حضور بیانگر مشارکت وسیع زنان مسلمان در تحولات اجتماعی وسیاسی و فرهنگی در طول تاریخ  است و در رابطه با مشارکت زنان در تغییر و تحولات گسترده عصر حاضر، مثال های بسیاری را می توان ذکرکرد؛ مانند مشارکت زنان در انقلاب اسلامی ایران که حدود سه دهه از آن می گذرد. بنابراین نقش موثر زنان ایران در پیروزی انقلاب حقیقتی است انکارناپذیر و تحسین برانگیز. نقش آنان در انقلاب اسلامی تربیت، پرورش و هدایت نیروهای مبارزو انقلابی را در بر می گیرد و امام خمینی (ره) و امام خامنه ای همواره به این مشارکت فعال و تاثیرگزار اشاره کرده اند.

هنگامی که ملتهای مسلمان عربی در برخی از کشورهای منطقه برای ایجاد تغییرات اساسی و ریشه ای در نظام های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خود انقلاب کردند، مانند آنچه در مصر، لیبی، یمن و تونس اتفاق افتاد و منجر به براندازی حاکمان دیکتاتور شد، رسانه ها علی رغم تبلیغات غرب که مدعی عدم مشارکت زنان در تعیین سرنوشت ملتهایشان بود، از نقش بنیادی زنان مسلمان غافل نشدند واین امر بیانگر مشارکت موثر و بیداری اسلامی زنان مسلمان منطقه است که آغازگر ترویج و نشر ارزش های دینی بوده اند.

زنان منطقه به ویژه در لیبی، بحرین، تونس و یمن در برابر دشمنان سینه سپر کرده اند. این حضور فعال و موثر یاد آور نقش بزرگی است که زنان مسلمان ایرانی 34 سال پیش در طول سال های انقلاب اسلامی ایران ایفا کردند. حضور شگفت انگیز زنان مصری در راهپیمایی ها نیز نقش زنان مسلمان ایرانی را تداعی می کند که با حضور خود اثبات کردند آنچه دشمن درباره انزوا و گوشه نشینی زن مسلمان می گوید، دروغ محض است.

شرکت زنان در انقلاب های تونس، لیبی و یمن نیز توجه جهانیان را به خود جلب کرده است؛ به طوری که این مشارکت بی نظیر بیانگر آزادی آنها از سنت ها و قیدوبندهای مخالف دین و قیامشان برای آزادی از استبداد سیاسی است.

بیداری اسلامی زنان بحرین نیز نشانه آگاهی آنها نسبت به نقش موثر و سرنوشت ساز خود در اصلاح جامعه است و وجود زنان مبارز در عرصه قیام اسلامی علیه حکومت دیکتاتوری و زنان زندانی و بازداشت شده، موید این امراست.

اینجاست که در می یابیم نقش فعال زنان در کشورهای عربی و مشارکت آنان در بیداری اسلامی که مظاهر دیکتاتوری را به ذلت کشانده است، کمتراز نقش مردان در فعالیت های انقلابی نیست و مشارکت آنان در حرکت انقلابی از زنان صدر اسلام وزنان هوشیار ایران الگو گرفته است.

با وجود اینکه زنان در بسیاری از کشورهای عربی از آزادی های سیاسی محدودی برخوردارند و حتی بعضی از آنان از ابتدایی ترین حقوق خود مانند شرکت در انتخابات هم محرومند، اما بیان این نکته ضروری است که زنان در تحولات بیداری اسلامی نقش بزرگی دارن دو یک نگاه گذرا به تصاویر تظاهرات ها و راهپیمایی هایی که در کشورهای عربی انجام گرفته است این عقیده را محکمتر می کند که نقش زنان در تحولات اخیر غیر قابل انکار است و نمی توان منکر آن شد و ایشان با عزم و اراده کامل همانند مردان برای رسیدن به حقوق پایمال شده و ازدست رفته خود، وارد میدان شده اند.

گزارش های مستند نیز به این مطلب اشاره می کند که زنان در خلال فعالیت های انقلابی خود متحمل شدیدترین انواع شکنجه ها شده اند. چندی پیش مرکز حقوق بشر عربی اعلام کرد که سقط جنین های بسیاری به علت حمله نیروهای امنیتی و پلیس و استفاده زیاد از گازهای اشک اور در کشورهای انقلابی رخ داده است و به علت خشونت افراطی نیروهای امنیتی افراد بسیاری کشته و مجروح شده اند و خساراتی، به خصوص در مورد زنان باردار، رخ داده است، که قابل جبران نیست. به طوری که در طی دو ماه حدود 75 سقط جنین بر اثر گازهای سمی و اشک آور و وسایل سرکوب کننده دیگر رخ داده است.

تا کنون حقوق زنان بحرین به شدت زیرپا گذاشته شده و ده ها تن از آنان در زندان ها به سر می برند و سرنوشتشان معلوم نیست. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی جمعیت وفاق بحرین ده ها تن از زنان پزشک، کارمند و استاد بدون اینکه خانواده هایشان از آنها اطلاعی داشته باشند، بازداشت شده اند وعلاوه بر آن بسیاری از آنان با میله های آهنی و به دست مزدوران آل خلیفه  مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، به طوری که منجر به بیهوشی و حتی مرگ انان می شود و رژیم آل خلیفه برای جلوگیری ادامه انقلاب اسلامی و مبارک ملت بحرین اقدام به تهدید عفت و پاکدامنی زنان می کند.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که با عدم توفیق مدل و الگوی زن غربی، تغییراتی بنیادین در شاخصه های بیداری اسلامی رخ داده که زنان را به الگوی جدید فرهنگی اسلامی دعوت می کند.

با استناد به این حقیقت، یک نگاه کلی وهمه جانبه به تغییرات و تحولات اخیر در منطقه بیانگر این امراست که زنان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در مسئله بیداری اسلامی هستند. این مشارکت گسترده زنان الهام گرفته از زنان صدر اسلام و ارزشهای اسلامی الهی و هویت اسلامی است که جهشی مطلوب در اندیشه زنان منطقه به وجود آورده است.

و اینچنین قیام زن ایرانی و حضورش در انقلاب اسلامی نمونه و الگویی متفاوت از انقلاب هایی است که در گذشته در منطقه به وقوع پیوسته اند؛ چرا که زن آگاه، هوشیار وانقلابی ایرانی ثابت کرد که مشکل در پیاده کردن قوانین دین است نه در تعالیم و آموزش ها.

اسلام آمده است تا این مطلب را به رسمیت بشناسد که زنان نیمی از جامعه هستند و مانند مردان در سازندگی جامعه مسئولیت دارند. زنان ایرانی در انقلاب بر علیه ظلم با مردان همگام شدند و پا به پای مردان در پیروزی سهیم بودند و به بهترین شکل پیشرفت کردند. این موضوع نشان می دهد زنان در کشورهای منطقه با یادگیری از زنان مسلمان ایرانی به دنبال احیای نقش زن در جامعه می باشند. 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار