درک فورد:

انقلاب ایران در حقیقت یک رویداد جهانی بود/ ایران با اقتدار در برابر آمریکا ایستاده است

استاد دانشگاه دیپاو آمریکا با بیان این‌که، انقلاب اسلامی ایران در حقیقت یک رویداد جهانی بود گفت: آمریکا خواهان سیطره کامل بر خاورمیانه است،‌ اما ایران به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل در مقابل این کشور ایستاده است.
کد خبر: ۲۲۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ - 08February 2017
انقلاب ایران در حقیقت یک رویداد جهانی بود/ ایران با اقتدار در برابر آمریکا ایستاده استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ «درک فورد» دستیار استاد مطالعات آموزش دانشگاه دیپاو آمریکا است که اکثر تحقیقاتش بر روی امپریالیسم و سیاست‌های بین المللی متمرکز است.

با توجه به سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با این استاد آمریکایی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن به این شرح است :

38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد که طی این سال‌ها شاهد اقدامات خصمانه فراوانی از سوی آمریکا علیه ملت ایران بوده‌ایم، از تحریم‌های ظالمانه تا جنگ 8 ساله با حمایت از رژیم صدام و تروریست‌های منافقین، دولت‌های پیاپی آمریکا دست به این اقدامات خصمانه علیه ملت ایران زده‌اند، دلایل این خصومت‌ورزی را در چه می‌بینید؟

انقلاب ایران حقیقتا یک رویداد جهانی بود. این انقلاب یکی از آخرین تحولات عصر مبارزه برای آزادی بود که بین سال های 1945 تا 1979 میلادی رخ داد، و به طور قابل ملاحظه‌ای وضعیت موجود آن زمان در خاورمیانه را که همان میراث مشترک استعمار و امپریالیسم بریتانیا و ایالات متحده بود، تغییر داد. آنچه این انقلاب برای مردم ایران در پی داشت، همان پایان دادن به سالها حکومت ظالمانه و استعمار نوین ظالمانه بوده است. شاه ایران از سال 1953 میلادی با مشتی آهنین و اعزام ساواک برای شکنجه و اعدام همه مخالفان سیاسی از هر گروه و حزبی، و همچنین اطمینان حاصل کردن از سرازیر کردن دارایی کشور به سوی بریتانیا و ایالات متحده حکومت کرد.

تقابل با سلطه‌گری و هژمونی آمریکا در منطقه و جهان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است، نظر شما چیست؟

ایران تنها به یک دلیل همچنان هدف آمریکاست و تهدید می‌شود و آن این است که واشنگتن خواهان تسلط کامل بر خاورمیانه است و ایران به عنوان یک کشور با اقتدار و مستقل در مسیر هدف آنها ایستاده است. آمریکا خود پیشرو در سوءاستفاده از حقوق بشر در جهان است، ولی ایران را متهم می‌کند. این مسئله نیز واضح است که ایران نیرویی متجاوز و سلطه جویی در منطقه نیست و اینکه حضورپر رنگ این کشور در منطقه در راستای همکاری با کشورها و به درخواست مستقیم دولت‌ها است. در حقیقت می‌خواهم بگویم ایران یکی از مهمترین نیروهای ایجادکننده ثبات در خاورمیانه است.

شاه ایران در دوران اوج قدرتش هرگونه تصمیم مهمی را با مشورت آمریکا می‌گرفت و عملی می‌کرد و تهران در مواقع ضروری پایگاه امپریالیسم آمریکا بود. پس از اخراج شاه از کشور و در ادامه، بیرون راندن امپریالیسم از ایران، مردم ایران نه تنها همواره از کشورشان بلکه از قلمرو گسترده‌تری دربرابر سیاست‌های آمریکا دفاع کرده‌اند. این قلمرو، نه تنها خارج از یک چشم انداز ایدئولوژیکی واضح بلکه حتی خارج از تجربه زندگی ایرانی‌ها زیر سلطه آمریکایی‌هاست. ما در حال حاضر این قلمرو را به وضوح در اتحاد میان ایران و سوریه می‌بینیم که در آن ایران متحد نظامی و کلیدی استراتژیک مردم سوریه در جنگ آنها برای حفظ اقتدارشان و شکست گروه‌های تروریستی سلفی تحت حمایت غرب هستند.

سیاست‌های دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در زمینه خارجی را با توجه به تداوم خصومت‌ورزی کاخ سفید با ایران چگونه ارزیابی می‌کنید، ؟

ترامپ می‌خواهد به اعمال فشار بر ایران ادامه دهد و احتمالا آن را تشدید کند. این موقعیتی بسیار خطرناک است. «مایک فلین»، مشاورامنیت ملی کاخ سفید، اخیرا اظهار داشته است که رژیم ترامپ به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران و دفاع از خود مقابل تجاوز سعودی‌ها، به دولت این کشور هشدار داده بود. به علاوه، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا یک جنگ طلب و یک ضد ایرانی کینه‌توز است. وزیر دفاع آمریکا، باید نظارت غیر نظامی بر نیروهای نظامی داشته باشد و در نتیجه قانونی وجود دارد که می‌گوید به منظور واجد شرایط بودن برای موقعیت شغلی، هر شخصی که پیش از این نظامی بوده است، باید حداقل هفت سال از بازنشستگی‌اش بگذرد. مجلس سنا به ابطال این قانون رای داد و متیس توانست در این موقعیت شغلی خدمت کند.

اگرچه تبلیغاتی منفی زیادی در رسانه‌های آمریکایی ضد ایران وجود دارد، اما آخرین خواسته مردم اینجا، جنگ با این کشور نیست. مردم از جنگ خسته شده‌اند و هر روز بیشتر و بیشتر در معرض جرایمی قرار می‌گیرند که نیروهای نظامی آمریکایی با حضور گسترده‌شان در سراسر جهان مرتکب می‌شوند. من در آمریکا با ائتلاف ضد جنگ «ANSWER» همکاری می‌کنم و ما همواره با تحریم‌ها و تهدیدها علیه ایران مبارزه کرده‌ایم. در طول مدت کار با این گروه، مردم از این مبارزه حمایت روزافزونی کرده‌اند. نمی‌توانیم در مورد آنچه در آینده روی خواهد داد مطمئن باشیم، اما همه ما که برای صلح و عدالت در آمریکا کار می‌کنیم، هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا تضمین کنیم ایران می‌تواند جامعه، اقتصاد و ساختار سیاسی رهاشده از امپریالیسم آمریکایی خود را پرورش دهد و در آنها پیشرفت کند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار