بررسی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سپاه و بسیج در گفت‌وگو با عضو هیات رئیسه مجلس

بسیاری از مدیران رده بالای کشور در سپاه تربیت شده‌اند

طبیعی است کسانی که منافع آن‌ها با ظهور انقلاب آسیب دیده است با هر مظهری از مظاهر انقلاب مخالفت کنند که سپاه هم به‌عنوان یکی از مظاهر اصلی نظام از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر: ۲۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱ - 29June 2014

بسیاری از مدیران رده بالای کشور در سپاه تربیت شده‌اند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در طول تاریخ انقلاب، از آغاز پیدایی تاکنون فعالیت های زیادی داشته است.

نقش و اهمیت حضور سپاه در دوران دفاع مقدس و نیز پس از آن، در دوران سازندگی کشور در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست.

با اعمال تحریمهای ظالمانه غرب علیه ایران، در برخی زمینههای اقتصادی و سرمایهگذاری، کشور دچار مشکل شد که در این برهه نیز سپاه با ورود به عرصه اقتصادی سعی کرد برخی از موانع ناشی از تحریمها را رفع کند که این مسئله موجب عصبانیت و مخالفت های دشمنان نظام جمهوری اسلامی شد.

برای بررسی نقش سپاه در زمینههای فرهنگی، اجتماعی و دلایل مخالفت ها، تخریب ها و تضعیف های سپاه و بسیج از سوی معاندان نظام، گفتوگویی با «محمدحسین فرهنگی» عضو هیئت رئیسه مجلس، انجام دادهایم که در ادامه می خوانید.

***

- مسئله فرهنگ و به نوعی دفاع از بنیان های فرهنگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یکی از عمده وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب میشود. به نظر شما سپاه تا چه میزان در نیل به این مقصود موفق بوده است؟

میتوان گفت سپاه پاسداران همزاد انقلاب اسلامی است و چارچوبهای کلی آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بنیانگذاری شده بود و مراحل بعدی شکلگیری آن در دوره بعد از پیروزی انقلاب عملی شد.

وقتی چارچوب اصلی آن در قانون اساسی آمد در گستره وظایف این نهاد مسئولیتی فراتر از صرف وظایف یک نیروی مسلح به آن محول شد.

پاسداری از انقلاب اسلامی در همه حوزهها قابل تعریف است و به همین مناسبت سپاه در بخشهای مختلف اعم از امنیت داخلی، دفاع از تمامیت ارضی کشور، حوزههای مختلف رفاهی و اجتماعی و اقتصادی وارد شد. مثلاً در بعضی از حوزه ها که بنا به دلایلی بخشه ها و نهادهای دیگر نمی توانند به صورت جدی وارد عرصه شوند، سپاه وارد می شود.

به نوعی می توان گفت فعالیت کادری برای انقلاب اسلامی در برخی از این حوزه ها بر عهده سپاه گذاشته شد تا نیروی انسانی مورد نیاز در رده های مدیریتی برای کشور تربیت شود و الان بسیاری از مدیران رده بالای کشور درابتدای انقلاب درسپاه پاسداران تربیت شده اند و اینک درحال خدمترسانی به کشورند که در حوزه های مختلف موفقیت های زیادی به دست آورده اند.

یکی از عمده فعالیتهای سپاه، مربوط به مسائل فرهنگی است که آنها را در قالبهای مختلف انجام می دهد. در این زمینه هم سپاه پاسداران موفق عمل کرده و آشنایی جوانان کشور با الگوهای فرهنگی مناسب و هماهنگ با بنیانهای انقلاب اسلامی یکی از فعالیتهای موفق سپاه بوده است که با جشنوارههای انقلابی و اردوهای کاروان راهیان نور و مسائل دیگر این مهم را انجام داده است.

- همان طور که گفتید یکی از اقدامات مفید سپاه و بسیج کاروانهای راهیاننور و جهادی هستند. به نظر شما این حرکتها چه تأثیری در حفظ ارزشهای اصیل انقلاب و انتقال آن به نسل جوان داشته است؟

یکی از وظایف اصلی نیروهای مسلح حمایت از ارزشهای اصیل انقلاب و حفظ آثار دفاع مقدس است. نهتنها این آثار باید حفظ شود، بلکه باید به نسل های بعد نیز انتقال یابد.

در واقع مناطق جنگی ما نمایشگاهی به گستره مرزهای غربی و جنوبی کشور است و در طول هشت سال دفاع مقدس یادگاریهای زیادی در این مناطق وجود دارد. به همین مناسبت همه کسانی که  می خواهند آثار دفاع مقدس را مطالعه کنند نیازمند مطالعه و بررسی تاریخ دفاع مقدساند که بخشی از مناطق عملیاتی قابل مشاهده و مطالعه است.

نیروهای مسلح و سپاه پاسداران هم در این زمینه فعال بودهاند و در قالب اردوهای کاروان راهیان نور تلاش کردهاند مردم را با وقایع جنگ آشنا کنند.

اردوهای جهادی نیز چون با جهتگیری سازندگی انجام میشود در جذب جوانان و نوجوانان مناطق محروم پیشگام است و علاوه بر مسائل جهادی مروج ارزش های انقلاب اسلامی نیز هست. خوشبختانه مجموعه هایی از سپاه که متولی چنین اردوهایی هستند در این زمینه موفقیت های خوبی داشته اند.

البته لازم است در این حوزه قدری فعالیتهای سپاه گستردهتر شود.

- با توجه به سابقه ای که در سپاه داشته اید، برای موفقیت بیشتر این نهاد مقدس چه پیشنهاداتی دارید؟

سپاه باید با برنامهریزی دقیق، ارتباط مستمر و به جا آوردن شیوهها و روشهای مناسب و جدید به سمتی گام بردارد که کارهای فرهنگی و اجتماعی را از شکل کلیشهای و بعضاً اجباری آن خارج کند. یعنی سپاه باید بتواند عملکردهای خود را به سمت یک خواست همگانی هدایت کند.

منظور از خواست همگانی علاقة مشتاقانه خیل نیروهای جوانی است که علاقه دارند تاریخ و مسائل کشور خود را بشناسند و سپاه این قطره درخشان کشور را به خوبی بررسی و واکاوی کنند.

- تضعیف سپاه یکی از خواستهها و اهداف اصلی دشمنان انقلاب اسلامی است. به نظر شما کدام بعد یا ابعاد فعالیتی سپاه موجب ایجاد دشمنی با سپاه شده است؟

اگر منظور از این سؤال مجموعهها و معاندان خارجنشین باشند باید گفت طبیعی است کسانی که منافع آنها با ظهور انقلاب اسلامی آسیب دیده است با هر مظهری از مظاهر انقلاب اسلامی مخالفت کنند که سپاه هم به عنوان یکی از مظاهر اصلی نظام از این قاعده مستثنی نیست و آنها طبیعتاً میخواهند سپاه را تضعیف و تخریب کنند.

کشورهای زورگو و یکجانبهگرا در جهان نیز به دنبال در اختیار گرفتن قدرتهای مستقل جهان هستند و از این منظر همواره نگاهی به سمت انقلاب اسلامی و مدافعان آن داشتند. بنابراین مخالفت آنها کاملاً طبیعی به نظر میرسد.

اما موضوع دیگری که در این چارچوب قابل بررسی است، موضوع مخالفتهای داخلی است. خوشبختانه ما در داخل کشور چنین رویکردی را احساس نمیکنیم و همه افرادی که در کشور از نزدیک سوابق نظام را مطالعه کرده و همواره در کنار ملت بودهاند به مشی و جایگاه والای سپاه واقف هستند و این تحرکات خارجی تأثیری در دیدگاه آنها ندارد.

خدمات سپاه به نظام جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن باعث شده که در داخل کسانی که دغدغه نظام را دارند به خوبی با این خدمات آشنا باشند و طبیعی است که اینها نگاه منفی به سپاه ندارند، اما دشمنان خارجی همان طور که گفتم نه تنها با سپاه که با کل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند و درصددند که این نهاد تخریب و تضعیف شود.

- برنامههای مجلس شورای اسلامی برای تعامل بیشتر با سپاه پاسداران چیست؟

از آنجایی که سپاه فعالیتهای مطلوبی در زمینههای مختلف داشته است اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در ادوار مختلف سعی کردهاند حمایت حداکثری خود را از این نهاد داشته باشند.

شاید ما در این جهت شاهد عملکردهای فعال نیستیم و شاید کمکاریها و کاستیهایی هم بوده است، اما مجلس در هر حوزهای که در آن نیاز به تعامل بوده در جای خود اقدام کرده است و چه در مجلس فعلی و چه در ادوار قبلی مجلس در جهت تعامل بیشتر با سپاه پیش رفته است. البته این تعامل با سپاه بیشتر از طرف مجلس بوده است تا خود سپاه که امیدواریم این تعامل در آینده بیشتر شود.

 

منبع: ماهنامه پیام انقلاب

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار