روایتگری انقلاب/ 9

روایتی از فریادهای کودکانه در انقلاب تا خدمت در بسیج زنان

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به حضور خود در صف مبارزان انقلابی گفت: سن کم و صدای آرامی داشتم و با تمام توان فریاد می‌زدم؛ همه صداهای کوچک و بزرگ با هم جمع شده و طوفانی علیه رژیم ستم‌شاهی به پا ‌شد.
کد خبر: ۲۲۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸ - 09February 2017
گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و استقبال از بهار انقلاب، با برخی از مبارزان انقلابی به گفت‌وگو پرداختیم. «مینو اصلانی» هم اکنون رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور و مدرس دانشگاه است که در دوران انقلاب اسلامی همچون دیگر زنان ایران به موج خروشان مخالفان شاه پیوست و با جریان قیام مردمی همراه شد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با مینو اصلانی را می‌خوانیم:

دفاع پرس: نخستین صحنه‌ای که از انقلاب به خاطر دارید را شرح دهید؟
 
اصلانی:‌ دوران انقلاب در محله نیروی هوایی ارتش ساکن بودیم و در مقطع راهنمایی درس می‌خواندم. در مدرسه همراه با دیگر دانش‌آموزان علیه رژیم شاه شعار می‌دادیم. شیشه‌های کلاس درس را می‌شکستیم و عکس شاه ملعون را از روی دیوار به پایین می‌آوردیم. بعضی از مدیران و معلمان که از افراد انقلابی بودند؛ درب مدرسه را باز می‌کردند، به بیرون از مدرسه می‌رفتیم و همراه با مردم به تظاهرات می‌پرداختیم. بعد از مدتی با افزایش تظاهرات و راهپیمایی‌ها مدارس تعطیل شد؛ همراه خانواده به تظاهرات می‌رفتم. شب 22 بهمن که حضرت امام (ره) فرمودند همه به خیابان‌ها بیایند. به همراه دیگر زنان برای سنگر سازی مقابل رژیم منحوس پهلوی کیسه‌های شن را پر می‌کردیم.
 
روایتی از فریادهای کودکانه در انقلاب تا خدمت در بسیج زنان 
 
دفاع پرس: از فضای دوران انقلاب اسلامی بگویید؟
 
اصلانی:‌ فضای بسیار صمیمی و معنوی در بین مردم بود. به خاطر می‌آورم؛ مردم بدون تأمل و دریغ هر امکاناتی از قبیل باند، چسب و ملحفه در اختیار فردی که در تظاهرات مجروح می‌شد، قرار می‌دادند. مشاغل مختلف ارتشی‌ها، ادارات، معلم‌ها و دانشجویان همه به گونه‌ای خود جوش وارد این حرکت الهی و معنوی می‌شدند. بدون ترس از تهدید و کشتار دست به دست هم و در کنار هم حضور پیدا می‌کردند؛ خطر را به جان می‌خریدند، درب منزلشان را به روی افرادی که در تظاهرات شرکت می‌کردند و مورد حمله رژیم پهلوی قرار می‌گرفتند باز می‌کردند. حتی اگر در خیابان ماشین‌ها با هم تصادف می‌کردند بدون این‌که از هم، گله‌ای داشته باشند، رد می‌شدند و می‌رفتند.
 
دفاع پرس: از روزهای پرهیاهوی انقلاب برایمان بگویید؟

اصلانی:‌ خاطراتی که دارم تقریبا به این شکل است که به همراه خواهران و برادران به پشت بام می‌رفتیم و فریاد الله اکبر سر می‌دادیم. سن کم و صدای آرامی داشتم و با تمام توان فریاد می‌زدم؛ همه صداهای کوچک و بزرگ با هم جمع شده و طوفانی علیه رژیم ستم شاهی به پا ‌شد.
 
دفاع پرس: با وجود سن کم ترس و واهمه‌ای برای شرکت در تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها داشتید؟

اصلانی:‌ رژیم پهلوی آخرین تلاش‌ها و مقاومتش را انجام می‌داند و مردم را تهدید می‌کرد که تمام  تانک‌ها را به خیابان‌ها می‌آورد. حمام خون به راه انداخته و مردم را سپر گلوله‌ها قرار می‌داد. ولی واقعا کسی از تهدیدات واهمه‌ای نداشت. با وجود این‌که در روزهای قبل تهدیداتش را در شهرهای مختلفی چون تبریز و قم عملی کرده بودند و مردم را به شهادت رساندند؛ اما علی‌رغم این‌که مردم می‌دانستند. رژیم پهلوی سفاک و هماهنگ با استکبار جهانی است و به دستور آنها مردم را به گلوله می‌بست. علی‌رغم این‌که تمام خباثت را می‌دانستم و احتمال می‌دادند که تمام تهدیداتشان را عملی می‌کنند. در 22 بهمن مردم با یک روحیه و انگیزه الهی به خیابان‌ها آمدند. بدون هیچ ترسی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، صداوسیما توسط شهید «فضل‌الله محلاتی» به همراه چند تن از افراد انقلابی نوار «خمینی‌‌‌ای امام(ره)» را با خود آوردند. پخش این نوار از رادیو تلویزیون مژده نهایی پایان حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب را سر داد.
 
روایتی از فریادهای کودکانه در انقلاب تا خدمت در بسیج زنان 
 
دفاع پرس: زنان در انقلاب اسلامی چه نقشی داشتند؟

اصلانی: مرد و زن، بزرگ و کوچک در برپایی انقلاب سهم داشتند. حرکت مردم الهی، همراه با تبعیت از ولایت و در واقع گوش به فرمان امام(ره) بود.  حضور خانواده‌ها در کنار هم به خصوص حضور بانوان دلگرمی و انگیزه برای جامعه ایجاد می‌کرد. زنان هم که وارد عرصه انقلاب شدند، جامعه را به تحرک بیشتری سوق می‌دادند.

در تهران شهدای زن هم‌چون «صدیقه رودباری» که در حادثه 17شهریور به شهادت رسید؛ باعث جنبش و تحرک حضور زنان در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شد. بعد از 17شهریور زنان بسیاری به شهادت رسیدند. خانم‌ها در صف اول و در تیررس بودند و خیلی‌ها به شهادت رسیدند. شهادت این خانم‌ها انگیزه‌ای برای دختران، جوانان، مادرها است. شهادت خانم‌ها انگیزه‌ای ایجاد کرد که خدایی نکرده در میدان قدم پس نگذارند و بیشتر بیایند از خون آنها دفاع کنند. شهادت خانم‌ها در 17شهریور اثرات بزرگی برای فراگیر شدن نهضت حضرت امام( ره) داشت.

نمونه زنان فعال خانم «کوکب حاتمی» است؛ که برایم روایت می‌کرد: «پنچ سال در کمیته مشترک ضد خراب کاری توسط ساواک مورد شکنجه قرار گرفته بود. به‌گونه‌ای موهای وی را می‌کشیدند که پوست سرش همراه با مو از سرش جدا می‌شد. وی پس از آزاد شدن به ازای هر پنج سالی که در زندان بود، پنچ سال تحت درمان شبانه روزی جسمی و روحی قرار گرفت.» در شکنجه، زن و مرد برایشان فرقی نمی‌کرد و تا سر حد مرگ عزیزان انقلابیان را مورد آزار و شکنجه قرار می‌دادند.
 
خانم «مرضیه حدیدچی دباغ» یکی دیگر از بانوان مبارز انقلابی است که امروز فقدان وی جبران ناپذیر است. چنین بانوی با عظمتی توانست ساواک را به سطوح آورد. علی‌رغم این‌که دخترش را در حضور وی شکنجه کردند، با مقاومت و ایستادگی، رژیم را به زانو درآورد. همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «بسیج یک زن، بسیج یک خانواده است.» زنی که در این مسیر قرار می‌گیرد خانواده را در مسیر قرار می‌دهد.
 
دفاع پرس: تا کنون در خصوص شهدای زن دوران انقلاب اسلامی کاری انجام شده است؟
 
اصلانی:‌ 7 هزار زن در انقلاب و دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند. 110 زن شهید ترور که توسط منافقان به جرم این‌که انقلابی و طرفدار حضرت امام (ره) بودند، بی‌رحمانه در کوچه و خیابان به شهادت رسیدند. بسیاری از خانم‌ها از جمله شهید «مقصودی» باردار بودند و منافقان آنها را به شهادت رساندند.
 
روایتی از فریادهای کودکانه در انقلاب تا خدمت در بسیج زنان 
 
دفاع پرس: آینده انقلاب اسلامی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
 
اصلانی:‌ حضور مردم همراه با خانواده تجلی یک امت واحد اسلامی بود که در روایات هم از آن به مدینه فاضله یاد می‌شود. می‌توانیم در مسیر انقلاب اسلامی این مدینه را هر روز مستحکم‌تر کنیم و ابعاد مختلفش را بسازیم. در مسیر تکامل به قول حضرت آقا که می‌فرمایند: «ما در مسیر قله قرار داریم، گاهی اوقات یک سنگی هم ممکن است زیرپاهایمان لغزش ایجاد کند.» اما در مسیر تعالی و ایجاد زیرساخت‌های تمدنی این مسیر از همان انقلاب شروع شد. یک‌بار تمرین شد و حالا این مسیر ادامه دارد. همدلی در بسیاری از بزنگاه‌های انقلاب اتفاق افتاد. دفاع مقدس نمونه دیگری از تجلی این خوبی‌ها بود؛ برای پیروزی در جنگ ایستادگی و مقاومت خانواده معظم شهدا که تا ابدالدهر مدیون خانواده‌های معظم شهدا هستیم. با صبر و متانت و تحمل از دست دادن عزیزانشان جامعه را در آرامش نگه داشتند. با الگو گیری از مقاومت و ایستادگی در دوران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی می‌توانیم در مقابل جنگ نرم امروز دشمن ایستادگی کنیم.
 
رویش‌های انقلاب اسلامی امروز خودنمایی کرده است، رویش‌هایی مانند شهیدان «احمدی روشن»، «رضایی نژاد» و دیگر دانشمندان، ورزشکاران و شهدای آتش نشان پلاسکو داشتیم و این خط ادامه دارد.
 
انتهای پیام/ 111
نظر شما
پربیننده ها