دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مشق‌هایی از آزادی که بر تخته سیاه طاغوت حک شد

در سناریوی 15 سال مبارزه امام خمینی (ره) و همراهان ایشان، بسیاری از اقشار مختلف نقش آفرینی کردند، که در میان آنها قشر دانش آموزی با درهم آمیختن شور و حال دوران کودکی با مبارزات استکبارستیزانه خود توانستند به ندای رهبرشان لبیک گفته و در عرصه پیکار حضور یابند.
کد خبر: ۲۲۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ - 09February 2017

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، از همان روزهای نخست سال 42 که امام خمینی (ره) مبارزات خود را آغاز کرد، بسیاری از آنها که خود را به تنه حکومت شاهنشاهی پهلوی بسته بودند در خیال خود می پنداشتند که حرکت امام (ره) جریانی مقطعی است که پس از چندی تب و تابش می ایستد؛ اما در همان روزها امام (ره) با امید به آینده ای درخشان و ایجاد حکومتی بر پایه مردم‌سالاری دینی، به دنبال ساختن جامعه انقلابی بود و می خواست نظامی بر پایه ارزش های اسلامی بنا کند.

آن روزها که نجواهای استکبارستیزانه امام راحل و یارانش در خفا شنیده و متن های اعلامیه ها و شبنامه ها در نوشته می شد حکومت منحوس پهلوی در خیالش نمی گنجید که در سالیان بعد همین زمزمه ها و نجواها به فریادهای خروش الله اکبر بر فراز بام ها و کوچه ها و خیابان شنیده شود و دستان به خون آغشته شهیدان مشت های کوبیده شده بر تنه نظام شاهنشاهی باشد.

امام خمینی(ره) در آن سال های نخست حرکت انقلابی اش نوزادان در قنداق ها و گهواره ها و کودکان را سربازان مبارزه خود خطاب کرد اما گوش ناشنوای حکومت پهلوی این گفته را جدی نگرفت و در سال 57 همان وقتی که شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی " از دهان ها شنیده می شد گارد شاهنشاهی تصور نمی کرد که تعبیر امام (ره) از سربازان در قنداق به حقیقت بدل شده و تجسمی عینی یابد.

دشمن در خیالش هم فکر نمی کرد که مادران شیرزن در همان روزهای سال 42 در گوش و جان فرزندانشان نجوای لالایی استکبارستیزی و دشمن شناسی خوانده و در بستر قنداقه هایشان ایمان به پروردگار را اسلحه رزمشان کرده باشند.

در سناریوی پانزده سال مبارزه امام خمینی(ره) و همراهان ایشان بسیاری از اقشار مختلف نقش آفرینی کردند که در میان آنها قشر دانش آموزی با درهم آمیختن شور و حال دوران کودکی با مبارزات استکبارستیزانه خود توانستند به ندای رهبر زمان خود لبیک گفته و در عرصه پیکار حضور یابند.

مشق هایی از آزادی که بر تخته سیاه طاغوت حک شد/ یار دبستانی 

ندای شیرین رهبر زمانه آنها را از پای میزها و تخته سیاه یادگیری به خیابان ها کشاند تا درس آزادگی و انسانیت را برایشان مشق کند و عده ای هم آنقدر این مشق ها را به خوبی نوشتند که برای ابد شاگرد ممتاز این عرصه شدند.

سال 57 که مبارزات انقلابی مردم به اوج خود رسیده بود تقریبا از نیمه های شهریور ماه بود که مدارس به تعظیلی کشیده شد و دانش آموزان با حضور در میان دیگر اقشار و پخش اعلامیه ها و شعاربر روی دیوارها حال و هوای مبارزه به کشور بخشیدند.

با وجود بچگی فکرهای بزرگی در سر داشتیم

مسعود محرابی که امروز چیزی در حدود 47سال سن دارد در روزهای انقلاب در دوران دانش آموزی به سر می برد که در گفت و گو با خبرنگار دفاع پرس می گوید: آن روزها را هنوز به خاطر دارم روزهایی که هیچگاه فراموششان نمیکنم و دورانی که کلاس درس هایمان در مبارزه، پخش اعلامیه ، شعار و غیره میگدشت.

وی ادامه می دهد: آن روزها من در حدود 13 سال سن داشتم که علاوه بر مدرسه و تحصیل در کفاشی واقع در خیابان خیام نیز کار می کردم که حضور و مبارزات جدی و پرشور مردم را به خاطر دارم.

محرابی تصریح می کند: آنچه که در روزهای انقلاب توانست مردم را به عرصه پیروزی برساند همدلی و یکصدایی جامعه در مقابل استکبار و حکومت ظالمانه پهلوی بود.

دانش آموز انقلابی سال 57 همچنان که گفت و گوی خود را با خبرنگار دفاع پرس ادامه می دهد به حضور دوستان دانش آموز خود در صحنه مبارزات اشاره می کند و می گوید: تقریبا از شهریور 57 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مدارس دیگر رو به تعطیلی رفت و دانش آموزان بیشتر از آنکه پای درس و مشق باشند تصمیم گرفتند با پخش اعلامیه ها و مبارزه با گارد شاهنشاهی در کوچه و خیابان به همراه پدر و مادرانشان حضور یابند.

وی می افزاید: خوب به خاطر دارم که در جریان همین مبارزات ، در همان 17 شهرویور خونین من یک تن از دوستان همسن و سالم را از دست دادم و ایشان به شهادت رسید.

محرابی خاطرنشان می کند: روز ورود امام خمینی(ره) نیز من به همراه پدر، دایی و دیگر آشناهایمان از چهار راه چیت سازی تا بهشت زهرا را پیاده رفتیم و خود را به محل سخنرانی امام(ره) رساندیم.

دانش آموز انقلابی سال 57 ادامه می دهد: سالها مبارزه، تلاش، فداکاری و جانفشانی اقشار مختلف مردم در سایه رهبری هوشمندانه و داهیانه امام خمینی(ره) و عشق و علاقه ایشان به ملت توانست ما را به مسیر دستیابی انقلاب اسلامی هدایت کند.

دانش آموزان حلقه های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی

مرور کتاب انقلاب نشان می دهد که در برگ برگ آن ردپایی از مجاهدت های آزادی خواهانه قشری دیده می شود که علاوه بر سنین تقویمی کوچکشان قلب های بزرگی داشتند که در آن عشق و ایمان به پرودگار می تپید.

جمعیت دانش آموزی کشور در سال های مبارزات علیه رژیم طاغوتی پهلوی توانستند با حضور و مشارکت خود در تمامی صحنه ها دین خود را به نظام انقلاب اسلامی ادا کرده و در مسیر توجه به فرمایشات حضرت امام (ره) حرکت کنند.

مشارکت مجدانه دانش آموزیان در سال های پیروزی انقلاب اسلامی آنقدر موثر بود که در 13 آبان به اوج خود رسید و کشتار جمعی از دانش آموزان توسط رژِم شاهنشاهی توانست نام آنها را برای همیشه در تاریخ ماندگار کند و پس از آن از این روز به عنوان " روز دانش آموز" یاد شود.

در واقع 13آبان را می توان نقطه عطفی در سیر صعودی مبارزات استکبار ستیزانه دانش آموزی دانست و شهدای برخاسته از این قشر را همچون نگینی انگشتری در انقلاب اسلامی خطاب کرد.

از سیزدهم آبان ماه 57 تا بهمن 57 با شهادت جمعی از دانش آموزان در این روز تا فرا رسیدن بهمن همان سال، مبارزات دانش آموزی به اوج خود رسیده بود و انزجار این قشر از رژیم پهلوی در نهایت خود قرار داشت.

شهدای دانش آموز ما علی رغم سن کوچکشان با قدم گذاردن در مسیر شهادت توانستند کارها و اقدامات بزرگی را انجام داده و شاه و دست نشانده های آن نشان دادند که سربازان امام خمینی(ره) با همه توانشان در مسیر عمل به رهنمون های رهبر زمانه خود عمل می کنند.

دانش آموزانی كه هنگام تبعید امام در سال 43 خردسالانی بیش نبودند 15 سال بعد غیور مردانی در این خاك شدند كه بر ظلم و بیداد شوریدند.

آنانی که درس را نه در پشت نیمكت های چوبی كلاس و بر تخته سیاه، كه بر صفحه سپید پیشانی مردمان زجركشیده در كوچه پس کوچه های شهرشان واز انقلابیون آموختند.

مشق هایی از آزادی که بر تخته سیاه طاغوت حک شد/ یار دبستانی 

پشتیبان اسلام و جمهوری اسلامی باشید

در پیروزی انقلاب اسلامی جوانان و نوجوانان نقش اساسی و تعین کننده ی را داشتند و محصلین مدارس در جمع انبوه ملت ما ودر راهپیمایی های چند میلیونی وحوادث خونین انقلاب حضور فعال خود را به اثبات رساندند.

امام خمینی (ره) توانست فارغ از نگاه حکومتی خود بر قلب های مردم و به ویژه دانش آموزان حکومت کرده و ارتباط مطلوبی با آنها داشته باشد.

دانش آموزان دبستان سلمان فارسی در نامه ای به امام خمینی(ره) در تاریخ اسفند ماه 1360حرف ناگفته خود را با او به عنوان پدری دلسوز برای مملکتی اسلامی در میان گذاشتند و ایشان نیز در پاسخ به آنها اینگونه فرمودند:

فرزندان عزیزم، نامه‏ هاى محبت‏ آمیز شما واصل گردید و موجب تقدیر و تشکر شد.

امیدوارم خداوند تعالى به شما عزیزان که امروز کودکانى صافدل و با محبت مى ‏باشید توفیق در تحصیل و اخلاق کریمه و تهذیب نفس مرحمت فرماید که در آتیه ان شاء اللَّه تعالى خدمتگزارانى براى اسلام و کشور و ملت خود باشید و از شرّ کجروانى که مى‏ خواهند شما را به کجروى کشانند محفوظ باشید.

هر چه مى ‏توانید در تحصیل علوم جدى و کوشا و در اخلاق و اعمال و کردار نیک کوشش کنید که براى آتیه میهنتان افتخارآفرین باشید. و در احترام به پدران و مادران و معلمان که پدران معنوى و فرهنگى شما هستند فروگذار نکنید و از اسلام و جمهورى اسلامى حمایت و پشتیبانى نمایید. خداوند متعال پشت و پناه همگان باشد. پیروز باشید و عید نوروز بر شما مبارک باد. و السلام.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

البته علاوه بر این نامه، تعداد فراوان دیگری از نامه های این چنینی مربوط به آن سالها موجود است که همواره امام راحل با نگاهی پدرانه به آنها پاسخ دادند و این موضوع نشان از ارتباط موثر ایشان با اقشار دانش آموزی جامعه بود چرا که در بسیاری از سخنرانی خود همواره تاکید ویژه ای به دانش آموزان و علم اندوزی و کسب معرفت آنسانی توسط آنها دارند.

اطاعت پذیری و فرمانبرداری از ولی فقیه زمانه دانش آموزان را به جایی رساند که بسیاری از آنها با شروع جنگ تحمیلی آتش آزادی خواهی و پیکار با ظالم را بار دیگر در خود روشن کرده و راهی جبهه ها شدند و در این مسیر نیز بیش از 36 هزار شهید به دیدار لقاء پیوستند.

توانمندی های دانش آموزان در حکومت طاغوتی نادیده گرفته می شد

یکی از مشخصه های حکومت طاوغوتی نادیده گیری تمامی توانایی ها و استعدادها و همینطور توانمندی های نوجوانان و دانش آموزان بود چرا که دشمن از این موضوع واهمه داشت که بابلندگی جوانان کشور از وابستگی رها شده و در مسیر اقتدار حرکت می کند.

مطالبه دانش آموزان برای دستیابی به حکومتی انقلابی و اسلامی به نوعی شعاری برای رسیدن آنها به بالندگی و شکوفایی بود چرا که امروز با گذشت بیش از 35 سال از انقلاب هر روز بر پیشرفت های جوانان در تمامی زمینه به ویژه علمی افزوده می شود.

امام راحل نیز در این باره می فرمایند : «اصل برنامه این بوده است كه جوان‎های ما را به فساد بكشند برای این كه مبادا یك قدرتی در مقابلشان قیام كند... این ها می‎خواستند هر فكری را كه احتمال بدهند كه این فكر در مقابل آن هاست از بین ببرند...مراكز فسادی كه سرتاسر مملكت بود جوان‎ها را مشغول می‎كرد به امور شهوانی كه به كلی افكار را از دستشان می‎گرفت.» «آن ها بنا داشتند جوان های ما را فاسد كنند تا این كه بی تفاوت بشوند راجع به مسائل خودشان و هر قضیه‎ای و هر بلایی سرشان بیاید... این جوان دیگر نمی‎تواند فكر بكند به این كه سر مملكت چه آمده است.»

مشق هایی از آزادی که بر تخته سیاه طاغوت حک شد/ یار دبستانی 

امروزدانش آموزان در سنگر جهاد علمی حضور یابند

بی شک مدارس و فضای های آموزشی یکی از سنگرهای اصلی مبارزه دشمنان است و دشمن امروز به خوبی دریافته که اگر جمعیت دانش آموزی و جوان جامعه ای را نشانه بگیرد می تواند به اهداف شوم خود دست یابد از این روز رسالت ما در شرایط فعلی حضور هرچه پررنگ تر در عرصه های علمی جهانی است.

خوشبختانه مشارکت دانش آموزان در مسابقات مختلف علمی و کسب رتبه های برتر به خوبی نشان داده که این دانش آموزان نیز از نسل همان هایی هستند که با یک پیام از سوی رهبر زمانه خود به مقابله علیه رژیمی 2500 ساله برخاستند و پس از آن در با خون خود بینی صدام و دست نشانده هایش را به خاک مالیدند.

جنگ امروز ما، جنگ علمی است و باید مثل همان سال های 57 دانش آموز فریاد انزجار خود را در قالب پیشرفت های علمی شان در گوش جهان فریاد زدند و نشان دهند که هنوز هم مجاهدت ها و رشادت ها و دلیری های هم سن و سالانشان در آبان ها و بهمن های سال های مبارزه به فراموشی نسپرده اند.

دانش آموزان دیروز از پای میز مشق هایشان برخاستند و تصمیم گرفتند که بر سیاهی تخته زمانه و طاغوتی درس آزادی و استقلال را برای امروز ما سرمشق کنند.

گزارش از مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار