یادداشت جلیل سامان درباره «ماجرای نیمروز»؛

سینمای ما 40 سال از مردم كشورش عقب مانده است

فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون و خالق سریال‌های «ارمغان تاریکی» و «پروانه» در یادداشتی نسبت به فیلم «ماجرای نیمروز» واکنش نشان داد.
کد خبر: ۲۲۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸ - 11February 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جلیل سامان که این روزها مشغول ساخت سریال تازه‌ای در حوزه وقایع انقلاب اسلامی با نام «نفس» است، در یادداشتی برای فیلم ماجرای نیمروز نوشت:

دیروز در میان شلوغی كارهای خودم و تماشاگران توانستم «ماجرای نیمروز» مهدویان را ببینم و ذوق زده شوم. امیدوارم مهدویان همچنان در همین ژانر مستندگونه به كار خود ادامه بدهد.

كارگردانی او در میان همه فیلمسازان ایرانی بی نظیر و بی رقیب است. تاریخ ایران ما پر از لحظات غم انگیز و با شكوه است. سینمای ما چهل سال از مردم كشورش عقب مانده است شاید «ماجرای نیمروز» را باید سال های 60 می‌ساختند كه در تصمیم گیری خیلی از جوان‌ها اثرگذار بود.

«ماجرای نیمروز» هم از نظر فضاسازی ما را 30، 40 سال به عقب پرتاب می‌كند و هم از جهت موضوعی. شاید سازمان منافقین دیگر دغدغه مردم نباشد اما برای آن‌ها كه در آن سال‌ها زندگی كرده‌اند نوستالژی و خاطره و برای آن‌هایی كه نبوده‌اند سفر كوتاهی در زمان است.

«ماجرای نیمروز» با فیلمنامه‌ای دقیق‌تر می‌توانست نسبت گذشته و حال را برقرار كند واقعیت این است كه تماشاگر اگرچه به گذشته پرتاب می‌شود اما تجربه شخصیت‌های اصلی را از سر نمی‌گذراند.

برای اینكه تجربه فیلم تجربه مخاطب شود باید بیشتر به شخصیت‌ها و دغدغه‌هایشان نزدیك شد، باید بیشتر با خلوت شخصیت‌ها بودیم. دلتنگی‌ها و عشق و نفرت‌ها. زاویه دوربین و روایت مهدویان این امكان را به مخاطب نمی‌دهد و این باعث شده ماجرای نیمروز را مخاطب از سر نگذراند و مثل موزه تماشا كند اما همینقدر هم غنیمت بزرگیست.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار