دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

از توطئه شبکه‌های اجتماعی تا اشراف کامل وزارت اطلاعات بر فعالیت‌های مخرب این شبکه‌ها

به اعتقاد کارشناسان اجتماعی یکی از اهداف مهم شبکه‌های اجتماعی، فروپاشی خانواده‌ها ایرانی و ایجاد بحران اجتماعی است؛ اما در عین حال وزارت اطلاعات اشراف کاملی بر فعالیت‌های مخرب این شبکه‌ها دارد؛ البته شبکه‌های اجتماعی به دلیل اینکه سرورهای آن در خارج از کشورند، بستری ناامن برای ارتباطات هستند.
کد خبر: ۲۲۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ - 11February 2017

از هدف شبکه‌های اجتماعی تا اشراف کامل وزارت اطلاعات بر فعالیت‌های مخربانه این شبکه‌هابه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، محققان معتقدند یک‌پنجم مردان ترجیح می‌دهند به جای محبت‌ کردن به همسرانشان، خود را با گوشی‌های هوشمند سرگرم کنند. تحقیقات نشان داده است کار کردن با گوشی تلفن همراه دقیقاً قسمتی از مغز را فعال می‌کند که هنگام صحبت‌کردن و یا برقراری احساسات با همسر، فعال است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی به‌اندازه‌ای گسترده شده که بر ابعاد مختلف زندگی از جمله ارتباط انسان‌ها با یکدیگر تأثیر گذاشته است. این تأثیر گاهی مثبت و گاه منفی بوده، اما یکی از مسایلی که اخیراً روی آن تأکید زیادی می‌شود، تأثیر استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بر افزایش تعارض‌های زندگی زناشویی است؛ به‌طوری‌که برخی معتقدند بخشی از افزایش آمار طلاق به این مسئله برمی‌گردد.

همیشه با ورود تکنولوژی‌های جدید به‌خصوص تکنولوژی‌های ارتباطی، بحث فرهنگ و تأثیر این تکنولوژی‌ها بر فرهنگ جامعه داغ می‌شود. یکی از تکنولوژی‌های ارتباطی که در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته، شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی است که طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه در گروه‌های سنی، فکری و فرهنگی را درگیر خود کرده است. کمتر از 4 سال است که اپلیکیشن‌های ارتباطی تلفن همراه مانند وایبر، واتس‌اپ، لاین، تانگو، تلگرام و... پا به زندگی ایرانی‌ها گذاشته‌اند، اما در همین مدت کوتاه، تبدیل به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از ما شده‌اند.

** شبکه‌های اجتماعی به دنبال فروپاشی خانواده‌های ایرانی هستند

«عمان الله قرایی مقدم» جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با دفاع پرس می‌گوید: یکی از مخرب ترین و بدترین عواملی که در هم پاشیدن خانواده‌ها و روابط زن و شوهری و والدین با فرزندان و در نتیجه باعث بدبینی و سوظن و اسیب‌های اجتماعی می‌شود شبکه‌های اجتماعی است.

وی ادامه می‌دهد:‌ شبکه‌های اجتماعی امروزه به عنوان یک ابزار غرب برای از هم پاشیدن نظام خانواده‌های ایرانی و از بین بردن سبک زندگی اسلامی ایرانی شناخته می‌شود و هدف کشاندن آنها به بی بند و باری جنسی است. شبکه‌های اجتماعی در ایران به دنبال فروپاشی و طلاق عاطفی و فاصله انداختن بین خانواده‌ها، گسترش نامشروع و مخرب بین دختران و پسران هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: در تحقیقی که بین هشتصد و شصت دانشجو به عمل آمد 33 درصد از شبکه‌های اجتماعی الگو برداری کرده که 7 درصد گفتند کا‌رهایی که در شبکه های‌اجتماعی تبلیغ می‌شود را انجام می‌‌دهند و 3 درصد جواب ندادند از این تعداد 33 درصد رابطه نامشروع داشتند و از طریق همین شبکهها با هم آشنا شده بودند.

وی می‌افزاید: اهدافی که شبکههای اجتماعی در بین جوانان دنبال می‌کنند فروپاشی ارزش‌های فرهنگی، ملی و سنتی است. و به دنبال آن هستند که در بین جوانان یک بحران هویتی ایجاد کنند و ارزش‌هایی که در طول تاریخ برای ما مهم بودند را از بین ببرند و یک نوع بی بند و باری در بین آن‌ها به وجود آورند. یکی از دلایلی که خودزنی و خودکشی در مدارس در بین دانش آموزان به وجود آمده استفاده از شبکه‌های مجازی و گروه‌هایی است که از لحاظ فکری بر روی دانش آموز تاثیر می‌گذارد. نمی‌توان گفت که جوانان در این حوزه مقصر هستند، مقصر ما و مسئولین هستیم که برای جلوگیری از این شبکه‌ها کارهای قابل توجهی انجام ندادیم.

** بر شبکه‌های اجتماعی اشراف کامل داریم

حجت الاسلام «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات درخصوص فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفته است: نمی‌توان با پدیده‌های اجتماعی، برخورد سیاسی کرد بلکه باید به سمت شیوه‌های درست و کنترل شده و استفاده از این فناوری‌ها رفت.

وی اظهار کرد: امروز از شبکه‌های اجتماعی که در کشور مخاطب زیادی دارند، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر است.

علوی افزود: هم اکنون در تلگرام ۱۸۰ هزار کانال فعال است که ۹۰ درصد آنها بر اساس رصد انجام شده، اجتماعی و مربوط به ارتباطات فامیلی، خانوادگی و دوستان است.

وی گفت: از ۱۰ درصد باقی مانده دیگر، ۷ درصد سیاسی و سه درصد کانال‌های منحرفی است که ۲.۵ درصد آن فاسد و غیراخلاقی و نیم درصد ضد دین هستند.

وی بیان کرد: طی این مدت بسیاری از مدیران کانال‌های ضد دین شناسایی و دستگیر شده‌اند و نیم درصد کانال‌های غیراخلاقی نیز با اعلام به مدیریت مرکزی تلگرام در آلمان مسدود شده‌اند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه اعضای کانال‌های ضد دین محدود هستند، گفت: اعضای این کانال‌ها به ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر هم نمی‌رسند و بازدید از مطالب ضد دینی منتشر شده در این کانال‌ها ۲ تا سه هزار نفر است اما مطالب ضد اخلاقی گاه تا ۱۵ هزار نفر هم بازدید کننده دارد.

وی افزود: کانال‌های ضد دینی بازدید کننده کمی دارد اما فقط یک دعای فرج در یک کانال تا ۱۴ میلیون نفر بازدید کننده دارد و این بیانگر آن است که جوانان ما ضد دین و به دنبال فساد نیستند.

وزیر اطلاعات اظهار کرد: باید به سمت شیوه‌های درست و مناسب استفاده از این شبکه‌ها حرکت کنیم و طراحی‌های مناسبی در این حوزه در داخل انجام شود.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار