«سهیل کریمی» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مدیریت نادرست فرهنگی ذائقه مخاطب را به قهقرا می‌برد/ بیداد سطحی‌نگری در «عرصه هنر»

روزنامه نگار و مستندساز کشورمان با اشاره به شیوه نادرست مدیریت فرهنگی کشور، گفت: مدیریت ناصحیح فرهنگی ذائقه مخاطب را به قهقرا می‌برد.
کد خبر: ۲۲۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ - 12February 2017

«سهیل کریمی» روزنامه نگار و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه ذائقه مخاطب امروز عوض شده است، اظهار داشت: بیست و چند سال است ذائقه مخاطبان ما روز به روز بد و بدتر شده است و فیلم‌هایی که در روزگاری به مسائل جامعه می‌پرداخت را امروز نمی بینیم. خیلی از کارهایی که در جشنواره فجر امسال نمایش داده شد، نشان دهنده حال و هوای نویسنده و کارگردان است.

وی گفت: اگر کارگردان دغدغه معاش داشته باشد، آن را بازتاب می‌دهد و اگر دغدغه زندگی داشته باشد به آن می‌پردازد. کارهای روشنفکری و فانتزی هم در بین آثار جشنواره وجود داشت. بعضی‌ها نیز مثل سال‌های گذشته سفارشی‌ساز شدند و کارهای سفارشی ارائه دادند و برخی‌ هم نیز به دنبال دغدغه‌های ارزشی و نگاه آرمان گرایانه خود بودند.

این مستندساز عنوان کرد: سینما در ایران، هالیوود و بالیوود اقتضائات خودش را می‌طلبد. هر فیلمسازی در این فضا قرار است استفاده ای کند. اکثر فیلمسازان به دنبال دغدغه‌های شخصی خودشان هستند. نکته مثبت جشنواره فیلم فجر امسال، موضوعات خیلی شخصی، خانوادگی و موضوعات مبتلابه جامعه امروزی بود. این مسئله امسال در جشنواره پُر رنگ بود که نکته مثبت جشنواره است.

انتظار ما از سینما به اندازه تربیت شدگان ما در این عرصه باشد

کریمی عنوان کرد: سینما آئینه تمام نمای جامعه است؛ ولی اقتضائات خاص خودش را دارد. اگر کسی در سینما به دنبال مسائل آرمانی است به دنبال آن خواهد رفت، اما اینکه چند درصد سینماگران ما آرمان گرا هستند، جای سوال دارد. ما باید همانقدر از سینما انتظار نشان دادن درد جامعه را داشته باشیم که سینماگر دغدغه‌مند تربیت کرده باشیم.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: کسانی که وانمود می‌کنند، آرمان‌گرا هستند و امکانات، سازمان و شبکه در اختیار دارند، چقدر فعالان دغدغه‌مند را حمایت کرده‌اند. ما از جریان فعلی سینما انتظاری نداریم. از ابتدا قرار نبوده است، جریان معمول سینما سینه‌چاک انقلاب باشد و ما باید با تحلیل علت و معلول به توقعاتمان نگاه کنیم.

حق انتقاد از پرچمداران جریان حزب‌الله را نداشته‌ایم

وی افزود: دولت‌ها جابه جا می‌شوند و بودجه‌های دولتی همیشه پابرجا بوده است، اما طیفی که همیشه از این حمایت‌ها برخوردار بوده است چه کار مثبتی برای سینمای کشور انجام داده است؟ ما حق انتقاد از پرچمداران جریان حزب‌الله را نداشته‌ایم. حق نداریم بگوییم برخی از فعالیت‌های فرهنگی، پوششی برای کار سیاسی بوده است.

این مستندساز ادامه داد: بودجه‌ها برای آدم‌هایی مستقل و شهرستانی که ثابت شده است، انقلابی و دغدغه‌مند انقلاب است خرج نمی‌شود. امکانات دستگاه‌های فرهنگی به اسم اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در تهران تجمیع می‌شود و فعالان فرهنگی در شهرستان‌ها دیده نمی‌شوند. استعدادهای شهرستان‌ها پرورش داده نمی‌شود و دیده نمی‌شود.

کریمی اظهار داشت: استعدادهای فرهنگی شهرستان‌ها خفه می‌شوند. به اسم جشنواره‌های متعدد استانی و شهرستانی بیلان‌کاری تهیه می‌شود. جز اینکه ذائقه مخاطب را سطحی نگر و سطحی ساز کنیم، کاری نکرده‌ایم. حوزه هنری و سازمان‌های مختلف فرهنگی و هنری روزهای ابتدایی انقلاب فعالیت‌های قابل دفاعی داشتند. در مسائل فرهنگی علت‌ها مهم‌تر از معلول‌هاست.

مدیریت‌های فرهنگی در دست متخصصین آن نیست

این روزنامه نگار درباره علت تغییر ذائقه مخاطب، گفت: شیوه‌های مدیریتی حوزه فرهنگ نیازمند متخصص است. مدیریت‌های فرهنگی در دست متخصصین آن نیست. وقتی این خلع وجود دارد اگر بگوییم تغییر ذائقه مخاطب عمدی نبود، دروغ گفته‌ایم. وقتی جایگاه‌ها بر اساس شایستگی افراد تعریف نشده است، قطعاً خطاها، عمدی تلقی می‌شود.

مدیریت ناصحیح فرهنگی ذائقه مخاطب امروز را به قهقرا می‌برد

وی بیان کرد: مدیریت ناصحیح فرهنگی ذائقه مخاطب امروز را به قهقرا می‌برد. مردم هر روز دورتر از واقعیت‌های هنر سینما می‌شوند. انسان‌وار کردن سینما کار سختی است؛ ولی می‌توانیم سینما و خیلی از هنرهای دیگر را در اختیار آرمان‌ها در بیاوریم. بسیاری از هنرها در اسلام وجود نداشته؛ ولی امروز از ظرفیت آن برای اسلام استفاده می‌شود.

این مستندساز گفت: سطحی‌نگری بیداد می‌کند و دشمن با تمام توان و هنر، در میدان است. ما با اینکه نیرو تربیت نمی‌کنیم بیلان کاری نیز ارائه می دهیم. خروجی کار با عمل متفاوت است. کسانی که امروز در صحنه عمل و در میدان هستند، هیچ ربطی به موسسات دولتی ندارند و خودشان به طور خودجوش کارهای قابل تحسینی انجام می‌دهند. کارهای صورت گرفته هنرمندان در عرصه‌های مختلف بدون امکانات و پشتیبانی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار