سفرنخست ‌وزیر سوئد به تهران سفری دوجانبه با آثار و ابعادی چند جانبه

سفر«استفان لوون» نخست‌وزیر سوئد به تهران، همزمان با تلاش‌های مذبوحانه دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای شعله‌ور ساختن «ایران هراسی»، علاوه بر تاثیرات مثبت آن بر توسعه روابط تهران با استکهلم، دربرگیرنده ابعادی چندجانبه خواهد بود.
کد خبر: ۲۲۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ - 11February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، استفان لوون 59 ساله که شامگاه (جمعه) در صدرهیاتی بلندپایه و 40 شرکت مهم تجاری وارد تهران شده بود، صبح روز (شنبه) مورد استقبال رسمی «حسن روحانی» رئیس‌ جمهوری ایران قرار گرفت و پس ‌از آن وارد گفت‌وگوی دوجانبه شدند.

لوون'درنشست خبری مشترک با دکتر روحانی که در سعدآباد برگزارشد، ضمن اشاره به این نکته که اولین نخست‌وزیر سوئد است که ‏در چارچوب دیداری دوجانبه به ایران سفر می‌کند، عنوان کرد در مذاکراتش با رییس جمهوری ایران، علاوه بر مسایل دوجانبه، در حوزه مسائل منطقه‌ای، حقوق بشر، سوریه و روابط ایران و بازیگران منطقه همچون عربستان سعودی، مذاکره داشته است.

حسن روحانی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه سوئد کشوری باسابقه در روابط با ایران است، بیان داشت: امروز در زمینهٔ های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی توانستیم با هم گفت‌وگو کنیم. سوئد هم به‌عنوان یک کشور پیشرفته اروپایی، هم به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا و عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل برای ما اهمیت خاصی دارد.

رئیس‌جمهوری ایران افزود:امروز بعد از شرایط توافق هسته‌ای شرایط مناسبی بین ما و اتحادیه اروپا به‌خصوص سوئد برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری به وجود آمده است.

نگاهی به طیف مسایل مطرح ‌شده درمذاکرات یاد شده، مؤید آن است که نخست‌وزیر سوئد به‌ عنوان یکی از اعضای غیردایم شورای امنیت سازمان ملل، در جریان سفرش، علاوه بر پیشبرد و توسعه مناسبات همه جانبه تهران و استکهلم به دنبال جلب نظر ایران برای پیشبرد حل مسایل و معضلات منطقه‌ای بوده است.

به گفته برخی از تحلیل گران، سفر 'لوون' رهبر حزب سوسیال ‌دموکرات‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب سیاسی سوئد، که در سال 2014 میلادی به مقام نخست‌وزیری این کشور رسیده است، از منظر سیاسی و در راستای گسترش روابط سوئد که به تازگی به عضویت شورای امنیت درآمده، برای استکهلم مهم بوده است.
** از جنبه دوجانبه:
'
استفان لوون' که پیشینه کارگری از جمله مدیریت سندیکای فلزکاران از مهم‌ترین سندیکاهای عضو اتحادیه سراسر کارگران سوئد را در کارنامه‌اش قبل از ورود به عالم سیاست و نخست‌وزیر شدنش دارد، پیش ‌از این سفر، تصریح کرده بود که آماده گشودن فصل تازه‌ای در روابط کشورش با ایران در حوزه‌های مختلف هست.

نخست‌وزیر سوئد امروز( شنبه ) نیز در جریان مذاکراتش با حسن روحانی مجددا تصریح کرد :' به ایران آمده‌ایم تا گفت‌وگوهای عمیق و جامعی ‏را به‌منظور تقویت روابط دوجانبه و توسعه ثبات انجام دهیم. خواهان افزایش سطح مناسبات تجاری با ‏تهران به‌ پیش از زمان تحریم‌ها هستیم و به همین دلیل هیات نسبتا بزرگ اقتصادی و سیاسی را به همراه خود ‏به تهران آورده‌ام.

امضای پنج سند همکاری در زمینهٔ های فناوری، علوم تحقیقات، امور جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده میان جمهوری اسلامی ایران و سوئد در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر سوئد، بی‌تردید انعکاسی از تمایل رهبران دو کشور برای به فعل رساندن خواسته‌های یاد شده بشمار می آید.

سید رسول مهاجر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد اخیرا در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور بعد از به نتیجه رسیدن برجام عنوان کرده بود: قبل از تحریم‌ها ایران مهم‌ترین شریک اقتصادی سوئد در منطقه بود اما در دوران تحریم متأسفانه روابط اقتصادی ما کاهش یافت؛ البته بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها وزیر خارجه سوئد دومین وزیر خارجه اروپا بود که به ایران سفر و سعی کرد روابط دوجانبه را احیا سازد و در همین حال شرکت‌های بسیار زیادی در سوئد هستند که سالیان دراز با ایران همکاری داشته‌اند و اکنون به دنبال از سرگیری رابطه‌شان با ایران هستند.

مهاجر گفت: در زمینهٔ صنعتی و اقتصادی سوئد کشوری است که بر روی صادراتش متکی است و آن‌ها سعی کرده‌اند که درزمینهٔ انتقال فناوری، صنعتی، معدنی و بهداشتی همکارهایی را با ایران داشته باشند. البته زمینه‌های جدیدی هم در سال‌های اخیر درزمینهٔ محیط‌زیست، کشاورزی، صنعت جنگل و کاغذ پس از برداشته شدن تحریم‌ها به وجود آمده است.

وی در پاسخ به این سؤال که تأثیر عملی اجرایی شدن برجام بر تعاملات اقتصادی شرکت‌های سوئدی و ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کند بیان داشت: زمینه‌های کاری زیادی درگذشته بوده که در حال احیا شدن است. بعضی از شرکت‌های بزرگ سوئدی مانند اریکسون، سندریک و «آ ب ب» که پیشتر در ایران دفتر داشتند اما به دلیل تحریم‌ها تعطیل شدند پس از اجرایی شدن برجام به دنبال احیای دفاترشان هستند.

«آنا کارین جاتکو» مدیر کل صندوق ضمانت صادرات سوئد نیز پیش ‌از این، با اشاره به اشتیاق فراوان شرکت‌های سوئدی برای از سرگیری همکاری‌های تجاری با ایران، تصریح کرد که هیچ محدودیتی برای صدور ضمانت‌نامه صادرات به ایران وجود ندارد و امیدوار است که شرکت‌های سوئدی قادر باشند تا دوباره صادراتشان به ایران را به دوران پیش از تحریم‌ها افزایش دهند.

خانم کارین جاتکو بیان داشت: ایران یکی از مهم‌ترین بازارهای تجاری ما تا پیش از سال 2012 میلادی بوده است و مشتاق هستیم تا شرکت‌های سوئدی بتوانند افزایش صادرات را به ایران دوباره تجربه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که تاثیر اجرای برجام را بر تعاملات اقتصادی شرکت‌های سوئدی با ایران چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: ما بلافاصله و دو روز پس ‌از آنکه تحریم‌ها علیه ایران برداشته و صدور ضمانت‌نامه صادراتی به ایران از سر گرفته شد، شاهد افزایش قابل‌توجه علاقه‌مندی از سوی شرکت‌های سوئدی که پیشتر با ایران همکاری داشته و همچنین شرکت‌های جدیدی که برای اولین بار به گسترش روابط تجاری با ایران ابراز علاقه کرده‌اند، بودیم.

وی بیان داشت: به دنبال اجرایی شدن برجام تاکنون بالغ‌بر نیم میلیارد یورو ضمانت‌نامه در حوزه صادرات به ایران صادرشده است.

«ایلوا برگ» رئیس شورای تجارت و سرمایه‌گذاری سوئد نیز اخیرا در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به اشتیاق فراوان شرکت‌های سوئدی برای از سرگیری روابط تجاری شان با ایران تصریح کرد: ما به دنبال راهکارهایی حل موانع بانکی برای تجارت با ایران هستیم.

وی بیان داشت: یکی از اقداماتی که ما در شورای تجارت و سرمایه‌گذاری سوئد پس از لغو تحریم‌ها صورت می‌دهیم، کمک‌رسانی به شرکت‌های سوئدی است که خواهان تجارت و یا سرعت بخشی به فعالیت‌های اقتصادی‌شان با ایران هستند. به همین دلیل ما بلافاصله پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، دفتری را در تهران بازگشایی کردیم که در حال حاضر 3 نفر در آنجا مشغول به کار هستند؛ البته در نظر داریم تا پس از رفع مشکلات مالی تعداد نفراتمان را بیشتر کنیم.

خانم برگ در همین حال «مشکلات بانکی را یکی از کلیدی‌ترین نگرانی‌های شرکت‌های سوئدی که خواهان سرعت بخشی به تجارت با ایران هستند برشمرد» و گفت: ما به دنبال راهکارهایی برای رفع این موانع هستیم تا بتوانیم به‌راحتی در ایران سرمایه‌گذاری کنیم.
وی گفت: ما می‌خواهیم که از ایران به‌عنوان شاهراه صادراتی آسیا و خاورمیانه استفاده کنیم.

«ایلوا برگ» با بیان اینکه «ایران به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب، محیط‌زیست، خطوط راه‌آهن و انرژی است» افزود: شرکت‌های سوئدی راه‌حل‌های رقابتی و پایداری را برای ایران در نظر دارند و این فرصت‌ها را به‌خوبی درک کرده‌اند؛ اما همان‌طور که گفتم موانع پولی هنوز حل‌ نشده و ما به تلاش‌هایمان برای حل این موانع ادامه خواهیم داد.

وی همچنین گفت: در سوئد بیش از 70 هزار ایرانی ساکن هستند که این رقم بسیار بالای است. همان‌طور که می‌دانید سوئد کشور کوچکی است که تنها 10 میلیون نفر جمعیت دارد و بنابراین ایرانی‌ها اقلیت مهمی برای ما هستند که به‌خوبی با جامعه ما در ارتباط بوده و بعضاً در موقعیت‌های مناسبی قرار دارند.

سهیل زینعلی' از فعالان حوزه اقتصادی در سوئد نیز در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص مناسبات تجاری دو کشور گفت: قبل از برجام یکسری از شرکت‌های بزرگ سوئدی مثل اسکانیا، ولوو و اریکسون با ایران کار می‌کردند و در کنار آنها یکسری از شرکت های کوچک‌تر نیز در زمینهٔ داروسازی و آزمایشگاهی با ایران فعالیت داشتند و این‌ها شاید 70 درصد از مراودات تجاری از طرف سوئد با ایران را انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه این شرکت ها علاقه مند به بازگشت به بازار ایران هستند، افزود: اما شرکت‌های متوسط سوئدی همانند شرکت های سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی در مقایسه با سایر شرکت‌های کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه روحیه محافظه‌کاری بیشتری دارند و بایستی تلاش کرد که هر چه بیشتر آنها را به بازار ایران جذب کرد.

وی با بیان اینکه شرکت های سوئدی به دلیل داشتن فناوری بالا می توانند پاسخگوی یک سری از نیازهای فوری ایران از جمله در زمینه مسایل محیط‌ زیستی و آلودگی‌های محیطی باشند، افزود: در صورت حل شدن برخی از موانع از جمله مسایل بانکی شاهد هجوم قوی آنها با بازار ایران خواهیم بود.
** جنبه چندجانبه و بین‌المللی:

مواضع استکهلم و تهران در شماری از زمینه‌ها از جمله ضرورت حل صلح‌آمیز بحران‌های منطقه، اقدامات پیشگیرانه در مورد بحران‌های منطقه ای و بین‌المللی، مخالفت با اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها همچون گسترش سیاست شهرک‌سازی در مناطق اشغالی و نیز بحث حق وتو در شورای امنیت بسیار نزدیک به هم ارزیابی می‌شود.

وجود این دیدگاه‌های نزدیک می‌تواند، زمینه‌های همکاری مناسبی را بین ایران و سوئد به‌عنوان عضو موثر اتحادیه اروپا و عضو غیرد‌ایم شورای امنیت ایجاد کند.

مارگوت والستروم' وزیر خارجه سوئد همزمان با شروع عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل به‌عنوان عضو غیردایم، از آغاز سال جدید 2017، گفته بود که تمرکز استکهلم در زمان حضورش در این شورا، بر پیشگیری از بروز درگیری‌ها و محدود شدن استفاده از حق وتو در این نهاد جهانی خواهد بود.

کشورهای سوئد، قزاقستان، اتیوپی، بولیوی و ایتالیا با شروع سال جدید میلادی 2016 میلادی، جایگزین آنگولا، مالزی، نیوزیلند، اسپانیا و ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل شدند.

لوون' پیش ‌از این در حاشیه چهل و هفتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود: همان‌طور که می‌دانید ایران بازیگر مهمی در منطقه است. از طرفی سوئد اکنون به عضویت شورای امنیت سازمان ملل متحد درآمده و دلیل بیشتری وجود دارد تا درباره منطقه بیشتر بیاموزیم.

نخست‌وزیر سوئد گفت: ما از زمان لغو تحریم‌ها علیه تهران، بیش‌ازپیش علاقه‌مند هستیم تا روابط اقتصادی میان ایران و سوئد گسترش یابد.

سفیر ایران نیز در همین مورد به ایرنا گفته بود: سوئدی‌ها نقش بی‌بدیل و غیرقابل‌انکاری را برای ایران در منطقه به رسمیت شناخته‌اند و بارها گفته‌اند که دوست دارند نظرات ایران را بشنوند و سوئدی‌ها می‌دانند بدون حضور ایران و نفوذش در منطقه هیچ مساله و مشکلی در خاورمیانه قابل‌حل نیست و نقش ثبات ساز ایران در منطقه خاورمیانه را کاملاً به رسمیت می‌شناسند .

مهاجر گفت: سوئد مایل است نظرات تهران را در منطقه کاملاً دریابد چون نقش ایران را به‌عنوان یک نقش ثبات ساز می‌داند و معتقد است که بایستی نظرات ایران را در مسائل پیچیده خاورمیانه بشنود.

به نظر می‌رسد که سفر استفان لوون به تهران بتواند نقطه آغازین همکاری نزدیک تهران و استکهلم برای حل پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک موجود برای حل بحران‌های منطقه باشد.

علاوه بر این، سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران در شرایط کنونی، مؤید آن است که کشورهای اروپایی در حال متمایز ساختن مواضعشان در قبال ایران، از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هستند.

لوون در جریان مذاکراتش با روحانی تصریح کرد: اولویت سوئد ‏اجرای کامل برجام است و از عمل کردن دو طرف به تعهدات خود حمایت می‌کنیم و روز گذشته نیز خانم ‏موگرینی به آمریکا سفر کرد تا این پیام را به‌طرف آمریکایی برساند، چراکه به دنبال اطمینان از عمل کردن ‏طرفین به تعهدات خود هستیم.‏

وی همچنین گفته است که سوئد از ابتکار عمل ایران، روسیه و ‏ترکیه در ایجاد آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کند و معتقدیم که همه کشورها باید از این روند حمایت کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار