پاسخ به چرا فاطمه فاطمه شد؟ در «زن کامل»

نخستین چاپ کتاب «زن کامل؛ چرا فاطمه فاطمه شد» تالیف حسن فایضی از سوی انتشارات فیض کاشانی منتشر شد.
کد خبر: ۲۲۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ - 12February 2017
«زن کامل» همزمان با ایام فاطمیه در بازار نشر
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، چاپ نخست از کتاب «زن کامل؛ چرا فاطمه فاطمه شد» در 11 فصل به قلم حسن فایضی، نویسنده، قرآن‌پژوه و مدرس دانشگاه از سوی انتشارات فیض کاشانی به بازار نشر عرضه شده است.
 
«تولد و وفات در یک نگاه»، «فاطمه (س) انسان کامل»، «فاطمه (س) حسن خلق و رفتار قرآنی»، «فاطمه (س) و مهریه»، «فاطمه (س) و ازدواج با علی (ع)»، «فاطمه (س) اسوه صبر و استقامت»، «فاطمه (س) خضوع در عبادت»، «فاطمه (س) شفیع مومنین و دوستداران راستین»، «فاطمه (س)، خانواده و اشتغال»، «فاطمه (س) و فریاد حق‌طلبی» و «فاطمه (س) و حضور در اجتماع و رسوایی باطل» فصل‌های کتاب هستند.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «در این پژوهش به زندگی ریحانه پیامبر پرداخته شد، نه از جهت این‌که پدرش پیامبر بوده و نه این‌که علی (ع) شوی او و یا خدیجه مادر اوست، بلکه فاطمه از این‌رو فاطمه شد که نقطه اوج انسانیت را ربود و توانست در امتحان الهی سربلند بیرون آید و رسالت و ماموریتی که از سوی پروردگارش بر دوشش نهاده شد با موفقیت و پیروزمندی به انجام رساند؛ فاطمه به این خاطر فاطمه شد که خداوند متعالی دوستدار او بود...»
 
نویسنده در صفحه 19، نقلی از آیت‌الله جوادی آملی در کتاب «فاطمه اسوه بشریت» را روایت کرده است: «انسان مومن مسیر حق را همواره در مرز اعتدال و میانه‌روی دنبال می‌کند، بیش از حق را نمی‌طلبد و در ادای وظیفه کوتاهی نمی‌کند. افراط و تفریط دو روش جاهلانه‌ای است که آن‌را جز از نابخردان نمی‌توان انتظار داشت.
 
در بیان فضائل و مناقب اهل بیت (ع) و انسان‌های قدسی نه تنها تفریط ناپسند است، بلکه افراط و زیاده‌روی نیز منشأ و سرنوشتی غیر از این ندارد... باید مراقب بود تا امت اسلام به سرنوشتی که در قبال امیرالمومنین (ع) مبتلا شد، در مورد دیگر اهل بیت (ع) به‌ویژه حضرت زهرا (س) تکرار نشود.»
 
در صفحه 80 کتاب نیز درباره «فریاد حق‌طلبی» حضرت فاطمه زهرا (س) آمده است: «یقینا مساله فدک و غصب آن توسط خلیفه اول، برای فاطمه (س) که از دارایی خود به افراد فقیر می‌بخشید و اهتمام جدی به مستمندان داشت و در خانه پیامبر (ص) و علی (ع) با سختی روبه‌رو بود و حتی برخی از شب‌ها را با گرسنگی بسر برده است،  اهمیت نداشته است و اگر چنین بود، فاطمه دختر پیامبر (ص) سکوت اختیار می‌کرد و خود را با دستگاه حاکم درگیر نمی‌ساخت.
 
آنچه نگارنده بر آن معتقدم موضوع مهمتری در میان بوده که فاطمه را بر آن داشته تا سکوت خود را بشکند و حقوق خویش را بهانه کند. او با این اعتراض خود، اولا خواسته نقش پشت پرده حاکم وقت را بر ملا کند و دوم این‌که با فرصت بدست آمده، اذهان عمومی را نسبت به یک بدعت و سنت‌شکنی بیدار و دستگاه حاکم را رسوا سازد.
 
حضرت فاطمه (س) این دختر دردانه محمد (ص) با زیر بار نرفتن ظلم و ستم در حق خود، از ظلم و جور خلیفه جلوگیری کرد. فاطمه (س) نشان داد که برای گرفتن حق خویش نباید جلو هر ظالم و ستمگری خاموش ماند و باید فریاد زد.»
 
نخستین چاپ کتاب «زن کامل؛ چرا فاطمه فاطمه شد» در 112 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات فیض کاشانی روانه بازار نشر شده است.
 
 انتهای پیام/ 161 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار