سردار جوانی:

بحران عراق جنگ علیه دموکراسی است/ تجزیه عراق، توطئه‌ای استعماری

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: تجزیه عراق به نفع هیچ‌کدام از طائفه‌های عراقی نیست.
کد خبر: ۲۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲ - 29June 2014

بحران عراق جنگ علیه دموکراسی است/ تجزیه عراق، توطئه‌ای استعماری

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار «یدالله جوانی» مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه، در گفتوگو با ایلام بیدار با اشاره به تحولات عراق اظهار کرد: بحرانی که در عراق به وجود آمد بحرانی است که بازیگران آن هم داخلی، هم منطقهای و هم بینالمللی با اهداف متفاوت هستند.

وی افزود: آنچه میتوان در یک جمله گفت این است که عراق گرفتار یک فتنه شده که بیشترین صحنهی فتنه را آمریکاییها بر عهده دارند که با استفاده از کشورهای منطقه و برخی جریانات در داخل عراق از جمله تکفیری - بعثی یک سری اهداف راهبردی را در عراق دنبال میکنند.

این مسئول نظامی هدف از ایجاد این فتنهها را برهم زدن روند سیاسی کنونی در داخل عراق عنوان کرد و ادامه داد: عراق در روند سیاسی طبق قانون اساسی در آن دولت مردمسالار شکل گرفته و چنین دولتی منافع امریکاییها و متحدانش در منطقه نیست.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: در واقع میتوان گفت آنچه در عراق هماکنون در حال رخ دادن است یک جنگ نیابتی گروه تکفیری- بعثی برای امریکاییهاست که در حقیقت جنگی را علیه دموکراسی به راه انداختهاند و این خود تمامی شعارهای توخالی امریکا را مبنی بر حمایت از کشورهای با محوریت مردمی عیان میکند.

سردار جوانی اضافه کرد: دلیل این مورد هم به این برمیگردد که امریکاییها وقتی کشور عراق را تسخیر کردند بهدنبال شکلدهی یک دولت همراه بودند؛ اما مردم عراق هوشیار بودند و چنین اتفاقی نیافتاد و لذا امریکاییها امروزه قصد دارند با ایجاد بی ثباتی و ناامنی، روندهای سیاسی را برهم زنند و دولتی را به ملت عراق تحمیل کنند.

وی ادامه داد: در رزوهای آغازین  این بحران دیدیم که برخی از این گروهها طوری صحبت کردند که بغداد و سامرا و برخی دیگر شهرها را در اختیار خواهند گرفت و دولت مرکزی را ساقط میکنند و دلیل آن هم این است که آنها به حمایتهای کشورهایی چون غرب و امریکا امید داشتند؛ اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد و روند پیشرویهای آنان متوقف شد و مردم عراق با فتوای مرجعیت عراق توانستند این جریان را متوقف کنند.

این مسئول نظامی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که روند تحولات عراق بر مبنای پاکسازی مناطقی است که در اختیار گروهک تکفیری - بعثی قرار دارد و بعید به نظر میرسد که این جریان بتواند در عراق به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مواضع عجیب بارزانی در رابطه با تجزیه عراق نیز گفت: این نگاه پیشینه در تاریخ دارد و بحث جدیدی نیست و برخی جریانات کردی احساس کردند که زمینه فراهم است تا بتوانند با طرحی امتیازاتی را از دولت مرکزی بگیرند.

سردار جوانی تأکید کرد: تجزیه عراق به نفع هیچکدام از طائفههای عراقی نیست و حفظ وحدت و یکپارچگی، تأمین کننده حقوق عراق است. در حقیقت تجزیه عراق یک توطئه استعماری است و اقوام عراقی بهخوبی باید مراقب این توطئه باشند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار