روسیا الیوم منتشر کرد؛

آزمایش اتمی فرانسه در الجزایر 42 هزار قربانی گرفت/ الجزایر از دولت فرانسه شکایت می‌کند

انجمن حقوق بشر الجزایر اعلام کرد که علیه دولت فرانسه به خاطر آسیب‌های ناشی از آزمایش‌های اتمی این کشور طی دوران استعمار الجزایر شکایت می‌کند؛‌ اقدامی که منجر به کشته شدن 42 هزار مسلمان الجزایری شده است.
کد خبر: ۲۲۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ - 13February 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روسیا الیوم، انجمن حقوق بشر الجزایر روز گذشته اعلام کرد که علیه دولت فرانسه بخاطر آسیب‌های ناشی از آزمایشات این کشور طی دوران استعمار الجزایر بین سال‌های 1960 تا 1966 (زمستان 1338 تا 1345) شکایت خواهد کرد.

این شکایت در پنجاه و هفتمین سالگرد آغاز آزمایش‌های تسلیحاتی-اتمی فرانسه در صحرای جنوبی الجزایر مطرح می‌شود. این آزمایش‌ها که با همکاری دانشمندان و متخصصان فیزیک اتمی دولت تازه تأسیس و جعلی اسرائیل در آن زمان انجام شد، با تجهیز ارتش اسرائیل به سلاح‌های اتمی توسط فرانسه همزمان بود.

طی آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در اطراف مناطق مسکونی صحرای جنوبی الجزایر، 42 هزار مسلمان الجزایری کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز دچار بیماری‌های مرتبط با پرتوهای رادیواکتیو نظیر سرطان شدند. همچنین مناطق انجام آزمایش‌های فرانسه نیز تا حد زیادی از نظر زیست‌محیطی آلوده شدند.

هواری قدور مسئول پرونده‌های ویژه در انجمن حقوق بشر الجزایر با تأکید بر لزوم محکوم شدن جنایت هسته‌ای فرانسوی‌ها علیه ملت الجزایر در دهه شصت میلادی، اعلام کرد که تلاش خود را برای کشف این موضوع به کار می‌برد که چرا دولت‌های الجزایر که پس از استقلال از استعمار فرانسه روی کار آمدند، در برابر این حادثه جنایتکارانه و نتایج آن برای ملت الجزایر سکوت کردند.

انجمن حقوق بشر الجزایر در ادامه از تمام سازمان‌ها و گروه‌های دولتی و مردمی الجزایر خواست که با حمایت از این درخواست، به گسترش ابعاد این شکایت کمک کنند تا فرانسه ضمن شناخته شدن بعنوان مجرم در این موضوع، مجبور به پرداخت غرامت مادی و معنوی نیز شود.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار