دفاع پرس بررسی کرد؛

«حشد الشعبی» عراق وارد سوریه می‌شود؟

دستاوردهای چشمگیر بسیج مردمی عراق در روند پاکسازی این کشور از لوث تکفیری‌های داعش نشان می‌دهد که نمی‌توان از نقش تاثیرگذار این گروه در منطقه به همین سادگی عبور کرد.
کد خبر: ۲۲۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ - 13February 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، نقش نيروهای مردمی در همه جنگ‌ها نسبتی مساوی با دیگر نیروهای مسلح را تشكيل می‌دهد. در اكثر نبردهای مشترک با نيروهای امنيتی اين نيروها مردمی هستند كه خط شكن هستند. اين موضوع به مهارت آنها در جنگ‌های خيابانی مربوط می شود. یکی از این نیروها در جهان، حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) است که از بطن فتوای جهاد كفايی آيت‌الله سيستانی مرجع عاليقدر شيعیان عراق و در زمانی كه داعش مناطق عمده‌ای از این کشور را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود، متولد شد.  

دستاوردهای این تشکیلات مردمی در روند پاکسازی عراق از وجود تروریست‌های داعش نشان می‌دهد که نمی‌توان از کنار نقش تاثیرگذار آن به همین سادگی گذشت؛ حشد الشعبی نیرویی است که آمریکایی‌ها را بارها مجبور کرده است که در محاسبات و مطالبات خود در عراق بازبینی کنند.
 
«حشد الشعبی» عراق  وارد سوریه می‌شود؟ 

آخرین بازبینی محاسبات آمریکا مربوط می‌شود به تماس چند روز پیش که بین حیدرالعبادی و ترامپ صورت گرفت. در این تماس ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عبادی خواسته است که اقدامات حشد الشعبی فقط محصور در داخل عراق باشد.

حیدرالعبادی هم پس ازاین تماس طی گفت‌وگویی تصریح کرد که عراق نمی‌خواهد به عنوان طرفی در درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی باشد؛ لذا اظهارات حیدر العبادی نشان دهنده این است که هرگونه نقش‌آفرینی نیروهای حشدالشعبی خارج از مرزهای عراق منتفی شده است.

نگرانی آمریکا و متحدانش از نقش تاثیرگذار نیروهای حشد الشعبی در معادلات منطقه‌ای مسئله جدیدی نیست. پر واضح است که اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی پس از سخنان هادی العامری دبیرکل سازمان بدر عراق مبنی بر اینکه که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به صورت رسمی خواستار حضور نیروهای حشد الشعبی عراق در خاک سوریه شده است، مطرح شد.
 
 
«حشد الشعبی» عراق  وارد سوریه می‌شود؟
 
احمد الاسدی سخنگوی حشد الشعبی نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با ژورنال نیوز اظهار داشت که نیروهای الحشد الشعبی تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارند و در هر نبردی که از سوی حیدر العبادی نخست وزیر به آنها موکول شود، شرکت می‌کنند. وی همچنین تاکید کرد که موضوع ورد ما به خاک سوریه صرفا منوط به موافقت پارلمان عراق است که هرگز بدون موافقت مجلس وارد سوریه نمی‌شویم.
 
«حشد الشعبی» عراق  وارد سوریه می‌شود؟ 

اما برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال سوء استفاد سیاسی از اظهارات اخیر حشدالشعبی در خصوص ورد به خاک سوریه هستند و این گروه را متهم می‌کنند که یک گروه وابسته به ایران است و از جانب آنها هدایت می‌شود؛ اما سخنان احمد الاسدی همه اتهامات وارده به این گروه مردمی را خنثی کرد؛ چرا که حشد الشعبی طبق قانون اساسی عراق جزئی از ارتش عراق و یکی از مجموعه‌های وابسته آن است که فقط بعد از موافقت مجلس عراق هر مأموریتی برای آنها محول شود، انجام می‌دهند.

قبل از اینکه حشدالشعبی به عنوان بخشی نیروهای امنیتی و نظامی عراق باشد، هرگونه تصمیمی که در این گروه مردمی گرفته می‌شد، به موضع رسمی عراق مربوط نمی‌شد و بر این اساس به صورت علنی از ورود به خاک سوریه به خاطر اینکه منبع تهدید عراق از سوی گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود، صحبت می‌کردند؛ اما در حال حاضر مواضع خود را تعدیل کرده‌اند و ماموریت‌های خود را براساس قانون اساسی عراق تنظیم می‌کنند.

شاید این سوال مطرح شود که اگر حیدر العبادی با ورود نیروهای حشد الشعبی به خاک سوریه مخالفت کند، آیا این نیروها بدون توجه به مخالفت العبادی وارد خاک سوریه خواهند شد یا نه؟ که احمد الاسدی این سوال و شبهه را به خوبی پاسخ داد که این اقدام صرفا نیازمند موافقت پارلمان عراق است.

البته به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که داعش در عراق شکست بخورد اما در سوریه قوی بماند. تجارب گذشته ثابت کرده‌است که دور کردن تهدید از مرزها یک اقدام ضروری است و نگرانی از بازگشت تهدید نیز منطقی است. پس اگر حیدر العبادی هم نسبت به حضور حشد الشعبی در خاک سوریه برای مبارزه با تهدید مشترکی که متوجه دو کشور عراق و سوریه است، مخالف باشد، نیروهای بسیج مردمی می‌توانند تنها با تأیید مجلس عراق وارد خاک سوریه شوند و ریشه تکفیری‌ها را خشک کنند.
 
«حشد الشعبی» عراق  وارد سوریه می‌شود؟

لازم به ذکر است که نیروهای حشد الشعبی چه وارد سوریه بشوند و یا نشوند، در آینده عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور نقش راهبردی ایفا می‌کنند که همین مسئله هم باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است لذا به دنبال محدود کردن فعالیت‌های این گروه مردمی در معادلات منطقه‌ای و در حاشیه قرار دادن آن هستند. با این حال آمریکایی‌ها دست به هر اقدامی علیه این گروه مردمی بزنند نمی‌توانند از عزم و اراده آنها در مبارزه با تکفیری‌ها که با حمایت اربابان خود تیشه به ریشه اسلام ناب محمدی می‌زنند، سست کنند. چرا که الگوی این گروه مردمی بسیج مردمی کشور ما در جنگ هشت سال تحمیلی است که توانست در کنار ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاسداری از کشور خود بپردازد و حتی یک وجب از خاک خود را تسلیم رژیم بعث نکند؛ رژیمی که افسران و نیروهای عالی رتبه آن هم‌اکنون در میان فرماندهان داعش در عراق و سوریه حضور دارند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها