دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

انقلاب بحرین؛ نیازمند اتخاذ «تدابیر» منسجم‌تر

با توجه به روند جاری در بحرین به نظر می‌رسد که انقلابیون بحرینی در مسیر بسیار دشواری نسبت به گذشته قرار گرفته‌اند؛ لذا آنها نیازمند اتخاذ تدابیر و راهبردهای منسجم‌تری بین خود هستند، تا اهداف مشروع انقلاب خود را محقق سازند.
کد خبر: ۲۲۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷ - 14February 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، انقلاب بحرین در 14 فوریه 2011 با تظاهرات و تحرکات مسالمت‌آمیز مردم آغاز شد؛ مردمی که خواستار تغییرات دموکراتیک و اصلاحات سیاسی از جمله تدوین قانون اساسی جدید هستند، تا بر اساس این قانون دولت از سوی مردم همانند دموکراسی‌های قدیمی به جای رژیم فعلی انتخاب شود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها بر ضرورت تدوین قانون اساسی جدید و لغو قانون اساسی تصویب شده از سوی پادشاه بحرین در سال 2002 تاکید کرده و می‌کنند.

اما متاسفانه حکومت بحرین نه‌تنها به تظاهرات و خواسته‌های انقلابی مردم توجهی نمی‌کند، بلکه به تدابیر امنیتی شدیدی دست زده و عرصه را بر تظاهرات‌کنندگان تنگ می‌کند. اقدامات غیر دموکراتیک آل خلیفه سبب افزایش تعداد تظاهرات‌کنندگان شده تا جایی که با پوشیدن کفن خود را آماده شهادت کرده‌اند. تظاهرات مردم بحرین از سال 2011 تا به امروز به صورت مستمر ادامه دارد و تاکنون ماهیت مسالمت‌آمیز خود حفظ کرده است.

انقلاب بحرین؛ نیازمند اتخاذ تدابیر منسجم‌تر 

از ابتدای انقلاب تاکنون گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های معارض مختلفی در جریان برگزاری راهپیمایی‌ها با برخوردهای امنیتی رژیم روبرو شده به طوری که حکومت آل خلیفه قوانینی را برای پیگرد هر منتقد حتی انتقاد از عملکرد پارلمان وضع کرد.‌ این رژیم همچنین به پیگرد فعالان دست می‌زند و اتهامی که همواره به مخالفان نسبت می‌دهد، اتهام تحریک به نفرت داشتن از رژیم یا اهانت به یک نهاد خاص رژیم است که این رویه و رفتار با رهبران جمعیت الوفاق صورت گرفت که از قوی‌ترین جنبش‌های مخالف در بحرین قلمداد می‌شود به طوری که علی سلمان دبیرکل آن دستگیر شد و پس از اتهام به تحریک علیه رژیم سلطنتی، او را در یک اقدام ظالمانه به ابتدا به 4 سال سپس 9 سال حبس محکوم کردند.

برخورد غیرمسئولانه رژیم وابسته به رژیم استبدادی وهابیت علیه انقلاب مسالمت آمیز ملت مسلمان بحرین، که در آستانه ششمین سالگرد آن هستیم، همچنان اوضاع بحرین را متشنج و آشفته کرده است. رژیم آل خلیفه دست از سرکوب ملتی که خواهان اصلاحات در این کشور هستند، بر نمی‌دارد. انقلابیون بحرینی را بازداشت و آنها را بدون برگزاری دادگاه محکوم به اعدام می‌کند و پا را حتی از این فراتر گذاشته و به خانواده‌های آنها اجازه تشییع فرزندان شهیدشان را هم نمی‌دهد.

آل خلیفه رهبران جنبش‌ اسلامی همچون آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را با سلب تابعیت بحرینی از آنان، تحت فشار قرار می‌دهد تا شاید انقلاب ملت بحرین را از حرکت باز دارد؛ اما این ملت انقلابی بعد از گذشت 5 سال از عمر انقلابشان هنوز دست از اعتراض بر نداشته‌اند و همچنان بر تحقق خواسته‌های خود مصصم هستند و از آرمان‌های خود عقب‌نشینی نخواهند کرد و شعار معروف «الشعب یرید إسقاط النظام» همچنان در نقاط مختلف این کشور طنین‌انداز می‌شود.

بیش از پنج سال است که رژیم آل خلیفه با همکاری آمریکا، انگلیس و عناصر رژیم وهابیت سعودی و برخی کشورهای منطقه، تحت عنوان نیروهای سپر جزیره، ملت انقلابی بحرین را که خواهان اصلاحات دموکراتیک در کشور خود هستند، سرکوب می‌کند. رژیم وهابیت مهم ترین بازیگر خارجی در صحنه بحرین، به نمایندگی از قدرت‌های غربی از همان آغاز جنبش ملت بحرین آشکارا به عرصه سرکوب معترضان ورود یافت؛ اما نقش قدرت‌های غربی در این روند زمانی آشکار شد که انگلیس در کنفرانس امنیتی سران اعضای شورای به اصطلاح همکاری خلیج فارس در منامه از بازگشایی پایگاه‌های این کشور در بحرین و بازگشت به منطقه پس از نزدیک به 6 دهه خبر داد.

در همین نشست نخست وزیر بریتانیا بدون اشاره به سرکوب اعتراضات مردم بحرین، بر لزوم اتحاد با دولت‌های خلیج فارس برای آنچه وی به دروغ «دخالت های ایران در امور داخلی این کشورها» خواند تأکید کرد. از سوی دیگر با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، رسانه‌ها از تصمیم دولت جدید واشنگتن برای فروش بسته تسلیحات نظامی به این کشور خبر داده‌اند. این در حالی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل فشارهای بین المللی ناشی از وضعیت نامطلوب حقوق بشر در بحرین از تصویب این طرح منصرف شده بود.

با توجه به روند جاری به نظر می‌رسد که طی مسیر پیش روی انقلابیون بیش از پیش دشوار شده و امروز آنها نه فقط با آل خلیفه که با مجموعه‌ای از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حامی این رژیم مواجه هستند؛ لذا انقلابیون بحرینی نیازمند انسجام بیشتر و اتخاذ راهبردهای عملیاتی‌تر در میان خود هستند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار