صالحی‌امیری در نخستین نشست خبری:

شرع و قانون مرز صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی است/ اعزام حجاج منوط به حفظ عزت و کرامت زائرین ایرانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز در جامعه تنها یک درصد از آمار فعالیت در حوزه موسیقی مربوط به کنسرت‌ها است، گفت:‌ قانون و شرع، مرز ما، برای مجوز کنسرت‌های موسیقی است.
کد خبر: ۲۲۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ - 14February 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نخستین نشست خبری «سیدرضا صالحی‌امیری» وزیر ارشاد صبح امروز با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در ساختمان فرهنگ عمومی برگزار شد.

صالحی امیری ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت:‌ امیدواریم راه و مسیر و گفتمان ملت ایران گفتمان فاطمی باشد. حدود 100 روز از مسئولیت ما در وزارت ارشاد می‌گذرد که برای ارئه گزارشی به ملت عزیز در جمع خبرنگاران حاضر شده‌ام.

وی درباره سیاستگذاری های وزارت ارشاد در فرهنگ و هنر کشور بیان کرد:‌ جهت گیری و مسیر مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت که مبتنی تداوم گفتمان مقام معظم رهبری یعنی گفتمان اعتدال است که با عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع و دیانت فرهنگی شکل گرفته است. اساس ما در دولت مبتنی بر این گفتمان خواهد بود که سیاست های روشنی بر اساس آن تعریف شده است.

وزیر ارشاد بیان کرد: سیاست هایی که ما اعلام کرده ایم حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگی است. معتقدیم که در فضای مجادله امکان کار فرهنگی نیست. برای کار حرفه ای در این حوزه نیاز به ثبات و آرامش هستیم. از صدا و سیما و خبرگزاری ها و پایگاه ها کمک می خواهیم در این مسیر ما را یاری کنند.

صالحی امیری عنوان کرد: گفتگوی فرهنگی بحث دیگر مورد توجه ماست. برای اینکه بتوانیم در کشور به اعتدال فرهنگی برسیم باید گفتگو کنیم؛ چون این تنها راه برای رسیدن به انسجام و وفاق فرهنگی است. گفتگو می کنیم چون معتقدیم در جامعه ای زندگی می کنیم که نحله های فکری زندگی می کنند و از حقوق برابر برخوردار هستند.

وی گفت: رفع دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری یکی دیگر از اولویت های وزارت ارشاد است. عدالت فرهنگی برای تجمیع منابع فرهنگی جشنواره ها و منابع ها و برای دوره جدید توزیع عادلانه ظرفیت های فرهنگی در سراسر کشور است. کشور فقط تهران نیست و همه مناطق حق دارند از جشنواره ها و نمایشگاه ها و یارانه ها در حوزه رسانه بهره مند شوند. توجه به موسیقی نواحی توجه به ظرفیت های هنری و گسترش حوزه کتاب و کتابخوانی جزو سیاست های ماست.

وزیر ارشاد بیان کرد: امنیت فرهنگی مسئله دیگری است که مورد توجه خواهد بود. وزارت ارشاد از همه اصحاب فرهنگ دفاع می کند و امنیت اهالی هنر را تضمین می کند. سیاست قطعی وزارت ارشاد در گذشته و آینده واگذاری فرهنگی به صنوف و اصحاب فرهنگ و هنر است. من در این دوره به این مسئله سرعت بیشتری دادم.

صالحی امیری اضافه کرد:‌ رسالت تولی گری، سیاست گذاری، حمایت و نظارت بر عهده ارشاد است. دوران جدید دوران شکوفایی صنوف خواهد بود. توجه به فرهنگ عمومی یکی دیگر از اولویت های وزارت ارشاد است. شش اولویت برای سال 96 تعریف شده است. سبک زندگی، سرمایه اجتماعی، اخلاق، اقتصاد مقاومتی و مسائل اصلی در این مدت تعریف شده است.

وی ادامه داد: هر استان یک معین شورای فرهنگ عمومی دارد. در دوران جدید این شورا تا سطح استان ها تلاش خواهد کرد. تدوین نظام های صنفی برای 2 حوزه رسانه و هنر به این مفهوم که در حال نهایی کردن سازمان نظام رسانه ای برای ارسال به دولت هستیم تا حوزه اختیارات صنوف و اصحاب رسانه به شدت تقویت شود. در آن شرایط معاونت مطبوعاتی اموریت حمایت، سیاستگذاری و نظارت را بر عهده خواهد داشت. سازمان نظام هنر به زودی به متصدیان مربوطه انتقال داده خواهد شد.

وزیر ارشاد گفت:‌ مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه سلامت و درمان مشکلاتی دارند که در اولویت قرار گرفته است. تکریم پیشکسوتان نیز در اولویت قرار گرفته است. توجه به سلامت، امنیت شغلی و معیشت یکی از اولویت های ماست که در مدت کوتاه مسئولیت مورد توجه قرار گرفته است. توجه به فرهنگ دینی با گسترش حوزه قرآن، امور مساجد و توسعه فرهنگ دینی در سراسر کشور با توقیت ساختارها و منابع مالی و بودجه ای تقویت می شود.

صالحی امیری بیان کرد:‌ توجه به بحث پژوهش نیز برای تلاش از ظرفیت های اندیشه ای نخبگان برای به کار بستن در سیاستگذاری ها با تقویت پژوهشگاه فرهنگ و هنر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ظلم به بزرگان نظام این است که به جای سیاست گذاری برای تحقق بیاناتشان به چاپ بنر بپردازیم. به اندازه ای که ولنگاری برای حوزه فرهنگ زیان آور است، تحجر نیز زیان آور است. گروهی برای شناسایی دغدغه های رهبر انقلاب، تبیین آن و محقق کردن آن در حال انجام کار بوده اند. نمونه آن جشنواره هایی بود که امسال در تراز انقلاب اسلامی بود.

وزیر ارشاد ادامه داد:‌ ما با هر سختگیری در حوزه فرهنگ و هنر مخالفت می کنیم، اما این به معنای عدم نظارت نیست. به این باور رسیده ایم که جامعه هنری به بلوغ کافی برای حفظ خطوط رسیده است. میزان نظارت بر نشر کتاب به کمترین اندازه پس از انقلاب رسیده است. میزانی که در حوزه نشر مورد اعمال قرار می گیرد، بسیار محدود است. امسال تا کنون 67 هزار مجوز صادر کرده ایم که 45 هزار چاپ اول بوده که فقط 56 مورد، تحت نظارت قرار گرفت چون تشویق خشونت در جامعه بود.

صالحی امیری بیان کرد: سینمای ما محصول انقلاب اسلامی است و ما امسال جشنواره خوبی برگزار کردیم. اهالی سینما مورد تکریم مردم هستند و نباید کام مردم در یک جشن ملی را تلخ کنیم. قطعاً به سمت حرفه ای کردن سینما و تقویت خانه سینما و نظام صنفی هنر خواهیم رفت. هیئت داوران و هیئت انتخاب جشنواره از چهره های فرهیخته و خوش نام این حوزه بودند که 33 فیلم به جشنواره راه یافت. آن چیزی که من فکر می کنم جشنواره یک رقابت است که عده ای وارد مرحله بعد می شوند و کسی که سیمرغ می گیرد و کسی که نمی گیرد، ناراحت می شود. پس نباید مداخله ای کرد.

وی گفت:‌ بنده هیچ صحبتی با داوران، هیئت انتخاب نداشته ام. بنده نیز ماننده مردم متوجه شدم چه کسانی برنده سیمرغ هستند. این روش درستی است که نباید دخالت کرد. کمیته ای برای بررسی منتقدین گذاشتیم. کسانی نیز تلاش می کردند تخریب کنند، اما، ما باید نقش خانه سینما را در جشنواره پر رنگ‌تر کنیم. باید جوانگرایی در سینما را بپذیریم. شهامت فیلم اولی‌ها در جشنواره محسوس بود. از مجموعه آن چیزی که اتفاق افتاد این بود که خانم ها خیلی خوب درخشیدند. وزارت ارشاد با فیلم های ترویج دهنده خیانت مخالف است.

صالحی امیری درباره موضع وزارت ارشاد درباره موسیقی نیز گفت:‌ موسیقی نیاز جامعه و فرهنگ عمومی است. قانون و شرع مرز ما برای مجوز کنسرت های موسیقی است. امروز در جامعه ما فقط یک درصد آمار موسیقی ها مربوط به کنسرت های زنده است.

وی درباره آخرین وضعیت اعزام حجاج به کشور عربستان نیز گفت: برگزاری و اعزام حجاج به بیت الحرام فقط با رعایت و التزام مسئولین سعودی به حفظ عزت و کرامت زائران ماست که اگر رعایت شود، ما قطعا حجاج را به سرزمین وحی اعزام خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار