کتاب سبک زندگی؛ فرهنگ، خانواده و رسانه منتشر شد

کتاب سبک زندگی؛ فرهنگ، خانواده و رسانه با قلم «سید محمد غفار نیکنام راد» با هدف بررسی برخی آسیب‌های اجتماعی و راه‌های مقابله با آن به همت انتشارات پشتیبان انتشار یافت.
کد خبر: ۲۲۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ - 14February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در این مکتوب ضمن برشمردن آثار گوناگون در زمینه سبک زندگی علی الخصوص ایرانی-اسلامی، سعی شده است، زوایای جدیدی از سبک زندگی از سه منظر 1- اسلام، 2-بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و 3-دیدگاه علمی-علوم اجتماعی و انسانی بررسی شود.

نویسنده معتقد است بیشتر آسیب های اجتماعی امروز جامعه ایران معلول متغیرهای بسیار بیرونی و درونی جامعه بوده و لازم است ضمن آسیب شناسی دقیق به ارایه راهکارهای عملی پرداخت.

در ابتدا نویسنده با ذکر برجستگی های فرهنگی و نقاط کوری که در فرهنگ جامعه ایرانی امروز با آن مواجهیم سعی در معرفی بسیاری از معضلات ومسایل مبتلا به فرهنگی کشور داشته و در این زمینه تقویت حمیت ملی و عناصر هویت اسلامی-ایرانی را به عنوان یکی از راه حل های مناسب معرفی کرده است.

در فصل بعد، اهمیت خانواده به عنوان کانونی ترین هسته جامعه ایران و حفظ آن برای انسجام اجتماعی بی شک یکی از مسایلی است که ذهن بسیاری از کارشناسان بدان معطوف شده است. از طرفی در قرآن و احادیث و روایات فراوان در اسلام بدان اشاره شده و از سوی دیگر تأکید امام خمینی و آیت الله خامنه ای در این خصوص مکرر دیده می شود که نمونه های آن در کتاب به کرات آمده است.

همچنین بینش جامعه شناسان و انسان شناسان غربی و ایرانی نیز در اولویت حفظ و احیای آن قابل ذکر است. در این راستا اهمیت بحث هویت اسلامی-ایرانی و تأکید براین مقوله و حتی مسایل و دغدغه های جنسی که در کتاب بصورت نسبتا مبسوطی بدان پرداخته شده، گویای حل بسیاری از معضلات گریبانگیر خانواده ایرانی معرفی شده اند.

در فصل دیگری از کتاب، مولف با برشمردن بسیاری از آسیبهای در معرض ابتلای جامعه ایرانی به معرفی رسانه ها و نقش آن در زندگی روزمره جوانان و خانواده ایرانی می پردازد.

نویسنده معتقد است با ایجاد محدودیت و ممانعت از دسترسی مردم به رسانه های جمعی چون اینترنت، ماهواده ها و شبکه های اجتماعی نمی توان مانع تهاجم فرهنگی غرب شد. بنابراین یکی از راهکارها را گسترش آگاهی جمعی و سواد رسانه ای مخاطبان معرفی نموده است. در این فصل ضمن ارزیابی بسیاری از شبکه های اجتماعی و واکاوی مسایل پشت پرده اعم از اغراض دشمنان، محتوای برخی شبکه های ماهواره ای نیز کنکاش شدند و این هدف متعالی را در سر دارد که سواد رسانه ای در آینده بتواند زمینه ساز واکسینه کردن افکار عمومی جامعه ایرانی باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها