شاه‌حسینی در هم‌اندیشی سینما انقلاب؛

خطرناکترین نوع فمینیسم وجه غالب جشنواره فجر امسال بود/ لایه‌های اجتماعی جشنواره نگران کننده است

دبیر سابق جشنواره فیلم فجر گفت: خطرناکترین نوع فمینیسم وجه غالب جشنواره فجر امسال بود. فمینیسم مرد آزار، نقش فمینیسم جنسیتی به قدری در جشنواره فیلم فجر زیاد بود که در برخی از فیلم‌‌ها حتی یک مرد یا شخصیت‌های مردانه مثبت وجود ندارد.
کد خبر: ۲۲۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶ - 14February 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مجید شاه‌حسینی» دبیر سابق جشنواره فیلم فجر در ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب با بیان اینکه نسبت انقلاب اسلامی با سینما و مهمترین مناسبت سینمایی یعنی جشنواره فیلم فجر موضوع قابل بحث محافل مختلف بوده، اظهار داشت: بنده در تعبیری درباره جشنواره فیلم فجر گفته بودم این جشنواره شب قدر سینمایی انقلاب اسلامی ایران است. شب قدر فقط از جهت مخاطبین است. همانند مردمی که سالی یک بار فقط به مسجد می‌روند. این تعبیر به این معنی بود که مردمانی که فقط یک شب به مسجد می‌روند در این شب به مسجد می‌رفتند.

وی گفت: وجه تشابه این مثال در حضور یک باره مسئولین و یا خانواده‌هایی است که فقط یک شب به سینما می‌روند. اگر از این جشنواره بوی احترام استشمام کنند نسبت به برخی فیلم‌ها نظر مثبت اعمال می‌کنند. سینما ماهیت نمایش، جلوه‌گری و تجلی دارد و دوست دارد کسی از بیرون درباره آن قضاوت نکند فارغ از اینکه سینما درباره هر موضوعی خود را محق می‌کند و درباره هر چیزی حرف می‌زند و وقتی کسی قرار باشد درباره سینما نظر دهد باید عده‌ای خاص درباره آن حرف بزنند.

شاه‌حسینی عنوان کرد: در جشنواره هر سال امکان اینکه مردم فیلم ببینند کمتر می‌شود. وقتی نوبت به نظر دادن مردم نسبت به سینما می‌شود چون سینما شانه زندگی اصحاب خود را آنچنان هنجار بر روی پرده تصویر می‌کند که نمی‌خواهد دیگران در جریان این تصویر و تصور قرار بگیرد. سال‌ها است هنجارهای روی پرده سینما ربطی به اجتماع ندارد. هنجارهایی در سینما مطرح می‌شود که دغدغه جامعه نبوده است.

دبیر سابق جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در پرده سینما امروز مخاطب نظام ارزشی فیلمساز را می‌ببیند. مردم واقعیت پیرامونی و شیوه زیست خود را در پرده سینما نمی‌ببینند و از سینما فاصله می‌گیرند. وقتی پدیده‌ای سال‌ها در پرده سینما نمایش داده شود می‌تواند خرده فرهنگ‌هایی را شکل دهد. آنچه سینما آن را نمایش می‌دهد مسئله جامعه نیست.

وی افزود: اینکه سینما آسیب‌ها را بازنمایی می‌کنند و آن را روی پرده نمایش می‌برد باعث تکثیر پذیر آن مشکل و آسیب می‌شود. اگر ما سینمایی در دهه فجری داریم که هیچ نسبتی با عزت و اقتدار ملی ندارد. اگر سینمایی داریم که هیچ مسئله‌ی با اخلاق نداشت و می‌خواهد مخاطبینی را آن طرف آب پیدا کند مشکل ساز می‌شود. خطرناکترین نوع فمینیسم وجه غالب جشنواره فجر امسال بود. فمینیسم مرد آزار، نقش فمینیسم جنسیتی به قدری در جشنواره فیلم فجر زیاد بود که در برخی از فیلم‌‌ها حتی یک مرد یا شخصیت‌های مردانه مثبت وجود ندارد.

مدیر عامل سابق بنیاد فارابی با طرح این سوال که آیا بدون ترسیم درست مردان یک جامعه می‌توان زنان را به تصویر کشید، گفت: فیلمسازان چگونه جامعه را دیده‌اند است که حتی یک مرد سالم در فیلمشان حضور ندارد. سینمای اجتماعی ایران در جایی به لایه‌هایی می‌رسد که نگران کننده می‌شود و آن لایه‌ها لایه‌های اجتماعی است.

شاه‌حسینی تصریح کرد: جشنواره‌هایی در دنیا وجود دارد که به سوژه‌های جنسی امتیاز ویژه می‌دهند. احساس می‌کنیم آدابی در زیر پوست سینمای به وجود می‌آید که باید نگران آن باشیم. هر چیزی بر روی پرده سینما ضرورتاً چیزی نیست که ما در نگاه اول از آن برداشت می‌کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: سینما آموزش نیز هست. سینما حکم پیش تصویر یک نمایش روی پرینتر است. سینما حکم یک نقشه برای قالی‌باف است. اسرار بر نشان دادن آن چیزی که جامعه مطابق آن نیست در جشنواره حاکم بود. قضاوت‌های فردی و شخصی نسبت به جامعه در راستای تولید و تکثیر آسیب است. سینما عرصه خلق و ایجاد صفات درست در جامعه است. باید و هنجارها فراموش شده و ناهنجاری‌ها به تصویر در می‌آید.

دبیر سابق جشنواره فیلم فجر ادامه داد: جشنواره امسال نقاط مثبتی نیز داشت. برخی از فیلم‌ها دغدغه‌های مهم‌تری از جامعه را نشان دادند. برخی فیلم‌ها دغدغه‌هایی داشته‌اند و بحث دفاع مقدس و سال‌های اول انقلاب و زندگی روزمره مردم را نمایش داده بودند. آثاری در جشنواره وجود داشت که دید و نگرش تاریخی به جامعه داده بود.

شاه‌حسینی تاکید: جشنواره فجر به پایان خواهد رسید. سیمرغ‌ها و رتبه‌ها فراموش خواهد شد. آنچه که می‌ماند فیلم‌ها است. این‌ آثار تصویری از جامعه ما برای آینده خواهد بود. فرزندان آینده اگر بخواهند به جامعه امروز بپردازند به این فیلم‌ها رجوع خواهند کرد. آیا این سینما آینه زلالی خواهد بود. سینما باید از فردا و آرمان‌ها نیز بگوید.

وی افزود: کسانی که ادعای سینمای اجتماعی دارند جامعه ایران را با همه ارزش‌ها و نقاط قوت ببینیم. امیدواریم در کنار گرایش سینمای اجتماعی روزی آرمان‌ها و نکات ارزشمند تاریخ، هنجارهای زیبای زندگی ایران را به درستی به تصویر بکشیم.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار