یادداشت/ سید‌نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

شلیک به روابط ترامپ با مسکو

بی‌شک فلین یکی از مهره‌های اصلی ترامپ برای ترمیم روابط با روسیه بود و استعفای او به ترامپ نشان می‌دهد مسیرش به سمت روابطی بهتر با پوتین با چه خطرهایی در داخل امریکا مواجه است.
کد خبر: ۲۲۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ - 15February 2017
شلیک به روابط ترامپ با مسکوبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سید‌نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده طی یادداشتی نوشت:

فقط چند روزی مانده دونالد ترامپ نخستین ماه از ریاست جمهوری‌اش را پشت سر بگذارد که نخستین تلفات را در کابینه خود متحمل شده است. او که هنوز منتظر رأی سنا برای اعضای کابینه خود است و در این مدت هم کابینه‌ای نیم‌بند در اختیار داشته، حالا باید استعفای ژنرال مایکل فلین از پست مشاورت امنیت ملی را قبول کند. فلین از نخستین همراهان ترامپ بود و به عنوان استراتژیست ارشد در کارزار انتخاباتی ترامپ کار می‌کرد. این نزدیکی با ترامپ باعث شد تا نامش بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و به عنوان یکی از افراد اصلی در کابینه ترامپ بر سر زبان‌ها افتد و چون پست مشاورت امنیت ملی او به لحاظ حقوقی نیازی به تأیید سنا نداشت، او بعد از مراسم تحلیف ترامپ کارش را در این پست شروع کرد، بنابر این استعفای فلین را باید مهم‌ترین ضربه‌ای دانست که ترامپ در این مدت کوتاه متحمل شده و باعث شده تا او یکی از کلیدی‌ترین همراهان خود را از دست بدهد.

مشکل اصلی در اتهام نزدیکی بیش از حد فلین به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که در این چند روز به شدت از سوی سیاستمداران و رسانه‌های امریکایی دنبال می‌شد. این اتهام مربوط به تماس‌های تلفنی فلین با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در امریکا می‌شود که گویا در ماه دسامبر گذشته انجام شده در حالی که باراک اوباما هفته‌های آخر از ریاست جمهوری امریکا را می‌گذراند. اوباما در آن موقع و به بهانه دخالت سایبری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد و فرمان اخراج تعدادی از دیپلمات‌ها و کارمندان روس را از امریکا داده بود و فلین هم در تماس با کیسلیاک سعی داشته به او اطمینان بدهد که تحریم و اخراج این افراد موقتی بوده و مسئله بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید حل و فصل می‌شود. طبق قوانین امریکا، شهروندان عادی حق تماس با مقام‌های خارجی را ندارند و تماس فلین هم از این جهت مورد توجه قرار گرفت. او ابتدا با قبول اصل تماس هر گونه صحبتی را در مورد تحریم‌های اوباما علیه روسیه، مداخله روسیه در انتخابات امریکا یا نقش روسیه در اوکراین منکر می‌شد و حتی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا هم تمام‌قد از او حمایت می‌کرد اما اصرار رسانه‌ها و افشاگری‌های بعدی باعث شد تا فلین از ادعای قبلی خود عقب‌نشینی ‌کند و در نهایت هم مجبور به استعفا شود. جالب اینجاست که ترامپ تا آخرین لحظه حاضر به قبول اتهامات علیه فلین نمی‌شد و حتی قبل از دریافت استعفای فلین گفته بود که او یک میهن‌پرست واقعی است و هزار درصد از او حمایت می‌کند! این هزار درصد با دریافت این استعفا به صفر درصد رسید چراکه فشارها آنقدر بود که چاره‌ای جز پذیرش استعفا برای ترامپ نمانده است.

حالا مسئله این است که ترامپ بعد از استعفای فلین در مورد ترمیم روابط با روسیه چه خواهد کرد و از طرف دیگر، این اتفاق چه تأثیری بر آینده سیاسی او می‌گذارد. بی‌شک فلین یکی از مهره‌های اصلی ترامپ برای ترمیم روابط با روسیه بود و استعفای او به ترامپ نشان می‌دهد مسیرش به سمت روابطی بهتر با پوتین مواجه با چه خطرهایی در داخل امریکاست. ترامپ هنوز افرادی مثل رکس تیلرسون، وزیر خارجه برای پیمودن این مسیر در کنار خود دارد و پیام تبریک روز سه‌شنبه تیلرسون به صربستان هم نشان می‌دهد او متعهد به پیمودن این مسیر است. تیلرسون در پیام خود و بر‌خلاف سنت گذشته وزرای خارجه امریکا حاضر به بیان حمایت امریکا از صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا نشد تا خواست روسیه را برای گسترش این اتحادیه و ناتو به شرق تأیید کرده باشد. این پیام به معنای قصد جدی ترامپ و تیلرسون در مورد روابط با روسیه است اما باید توجه داشت که موضع یکپارچه دموکرات‌ها علیه ترامپ و حتی ناخشنودی طیف قابل توجهی از جمهوری‌خواهان از این قصد، کار را برای ترامپ بسیار مشکل‌تر از آن چیزی می‌کند که او تصورش را می‌کرد.

در همین قضیه فلین هم جمهوریخواهان حاضر به حمایت قاطع از ترامپ و دولت هم‌حزبی خود نشدند چراکه وقتی پای روسیه به میان بیاید، آنها به صورت سنتی از دموکرات‌ها آتشی‌تر هستند، بنابر این اگر ترامپ بخواهد مسیر بهبود روابط با روسیه را ادامه بدهد نه تنها با فرصت‌طلبی دموکرات‌ها روبه‌رو می‌شود بلکه نمی‌تواند حسابی روی حمایت هم‌حزبی‌های خود بکند. این وضعیت برای ترامپ به معنای دادن قربانی بیشتر در این مسیر است که شاید تیلرسون یکی از این قربانی‌ها باشد و حتی بیشتر از این، خود او هم قربانی این روند بشود، چنان که افرادی مثل جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا پیش‌بینی کرده بودند ریاست جمهوری ترامپ عمر کوتاهی خواهد داشت و حتی شاید به چهار سال طبیعی خود هم نرسد.
 
منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار