چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی-10/ طلایی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ساختار مدیریت بحران چالاک و کارآمد نیست/ در صورت وقوع زلزله با فاجعه ملی روبرو می‌شویم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختار مدیریت بحران در کشور چالاک و کارآمد نیست، گفت: در صورت وقوع زلزله با فاجعه ملی روبرو می‌شویم.
کد خبر: ۲۲۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ - 15February 2017
ساختار مدیریت بحران چالاک و کارآمد نیست/ در صورت وقوع زلزله با فاجعه ملی روبرو می‌شویم«مرتضی طلایی» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس با اشاره به حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو و اهمیت اقدامات پیشگیرانه در این خصوص گفت: اگر بخواهیم از حوادث مشابه پیشگیری کنیم در وهله نخست باید در حوزه پیش بینی‌ها درست عمل کنیم و در مرحله دوم باید پیشگیری‌هایمان را به نحو مطلوبی انجام دهیم.

وی افزود: آموزش مردم یکی از موارد مهم جهت پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث است، لذا به هر میزانی که سطح آگاهی و آموزش‌ها را ارتقا دهیم و به شهروندانمان در مسائل گوناگون نقش بدهیم، در واقع بزرگترین اقدام را برای پیشگیری از بروز هر گونه حادثه ناگوار انجام داده‌ایم. موضوع دیگری که در حوزه پیشگیری مهم و موثر است بحث مدیریتی آن است. متاسفانه ساختار مدیریت بحران در جامعه ما ساختار چالاک و کارآمدی نیست.

طلایی خاطرنشان کرد: این حادثه نشان داد که موازی کاری و تداخل کاری و مدیریت چند لایه در مدیریت بحران نمی‌تواند پاسخگو باشد. یکی دیگر از موارد پیشگیری بحث تجهیزات است که باید تجهیزات لازم را برای رویارویی با حوادث داشته باشیم و سرانجام نیروی کارآمد است که بتواند در حوادث اینچنینی وظیفه‌اش را خوب انجام دهد و خودش دچار بحران نشود. به اعتقاد بنده ما همه اقدامات‌مان را باید در حوزه پیشگیری خلاصه کنیم.

وی با بیان اینکه همه در اینگونه حوادث مسئول و مقصریم، گفت: باید سهم و نقش هر نهاد و دستگاهی در پیش بینی و پیشگیری از اینگونه حوادث مورد بررسی قرار بگیرد. وقتی اینگونه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مردم و مسئولین همه باید در کنار هم در پیشگیری مطابق با سهم خود حرکت نماییم.

این عضو شورای شهر بیان کرد: تا زمانی که یک حرکت همگانی توسط مردم و دستگاه‌های ذیربط در جهت پیش بینی و پیشگیری انجام نشود، کاری از پیش نخواهیم برد و قطعا در مواجه با بحران‌های مشابه یا بزرگتر مثل زلزله با فاجعه ملی و جبران ناپذیری روبرو خواهیم شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا با در نظر گرفتن حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو، تجهیزات فعلی آتشنشانان در تهران پاسخگوی نیازهای پایتخت است یا خیر، گفت: منطق حکم می‌کند که هر کس در حوزه تخصصی خودش اظهار نظر کند و من فکر می‌کنم باید اجازه دهیم تا کارشناسان حرفه‌ای این موضوع را ارزیابی کنند که آیا تجهیزات آتش نشانی در حادثه پلاسکو کفایت می‌کرده یا نه.

طلایی با بیان اینکه اگرچه آتش نشانی ما در منطقه غرب آسیا حرف اول را می‌زند و همچنین امروز یکی از بزرگترین مراکز آموزش نیروهای آتش نشان منطقه هستیم، افزود: اگر ما آتش نشانی را که بخشی از مدیریت بحران است تقویت کنیم، و آنرا به جهت تجهیزات، امکانات، شیوه‌های مدرن مدیریتی و همچنین امنیت شغلی و روانی نیروی انسانی ارتقا دهیم، نتیجه و بازدهی آنرا در پیشگیری و مدیریت بحران خواهیم دید.

وی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری در چنین بخش‌هایی هزینه نیست، بلکه سرمایه‌هایی است که در جهت پیشگیری‌ها و مدیریت حوادث استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها