آی‌اچ‌اس جینز گزارش داد:

تمرکز برخی کشورهای عربی بر خرید تسلیحات تهاجمی برای مقابله ایران

گروه آی‌اچ‌اس جینز اعلام کرد عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی با هدف مقابله با «تهدیدهای بالقوه ایران» به خرید تسلیحات نظامی تهاجمی روی آورده‌اند.
کد خبر: ۲۲۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ - 17February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نتایج مطالعۀ آی‌اچ‌اس جینز نشان می‌دهد که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب تحت حمایت غرب در واکنش به بالا گرفتن تنش با ایران، بر خرید تسلیحات نظامی تهاجمی متمرکز شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، این گروه تخصصی مطالعات دفاعی و امنیتی اعلام کرد خرید تجهیزاتی با هدف افزایش قابلیت تهاجمی جنگنده‌ها نظیر موشک‌های هوا به زمین،

سیستم‌های هدایت پیشرفته و تجهیزات سوخت‌رسانی در آسمان به‌ منظور افزایش زمان پرواز جنگنده‌ها، از جمله خریدهای نظامی عربستان و متحدانش در منطقه بوده است.

بر اساس اعلام آی‌اچ‌اس جینز، هم عربستان سعودی و هم امارات متحدۀ عربی در 2 سال آینده با هدف مقابله با آنچه تهدیدهای بالقوه ایران عنوان می‌شود، بودجۀ نظامی خود را افزایش می‌دهند.

این گزارش همچنین می‌افزاید کشورهای عرب منطقۀ خاورمیانه در 5 سال گذشته بودجۀ خود را برای خرید سامانه‌های موشکی باهدف مقابله با آنچه تهدیدهای بالقوه ایران عنوان می‌شود، افزایش داده‌اند.

گزارش آی‌اچ‌اس جینز خاطرنشان می‌کند که هرگونه افزایش بودجۀ نظامی در کشورهای منطقۀ خاورمیانه «موجب افزایش متقابل (بودجه نظامی) در دیگر نقاط منطقه می‌شود.»

بر اساس این گزارش، قرار است این کشورها از سال 2018 بودجۀ نظامی خود را سالانه 3 درصد افزایش دهند.

کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در حالی در تلاش برای تجهیز خود با تسلیحات تهاجمی هستند که بارها ایران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است توان نظامی‌اش کاملاً دفاعی است و در خدمت تقویت صلح و ثبات در منطقه است.

این گزارش می‌افزاید روند خرید تسلیحات نظامی در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا پس از افتی نسبی، بار دیگر شدت گرفته است. بودجۀ نظامی کل این منطقه احتمالاً به 180 میلیارد دلار در سال می‌رسد و همچنین روند گسترش خرید تسلیحات تهاجمی به حوزۀ تجهیزات دریایی نیز رسیده است.

رید فاستر، کارشناس آی‌اچ‌اس جینز، در همین رابطه گفت «از دیرباز، توانمندی‌های نظامی در این منطقه بر دفاع از سرزمین خود تمرکز داشت»، اما اکنون کشورهای منطقۀ خاورمیانه به تجهیزاتی دست‌یافته‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد عملیاتی فراتر از مرزهای خود انجام دهند.

سفارش ناوگان جنگنده‌های پاناویا تورنادو و 72 فروند جنگندۀ یوروفایتر تایفون عربستان سعودی از بی‌اِی‌ای سیستمز، از جمله خریدهای تهاجمی ریاض بوده است.

عربستان سعودی پس از آمریکا، چین و هند، در سال گذشته بزرگترین بودجۀ نظامی جهان را در اختیار داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاارن جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار