شخصیت «آیت‌الله لاری» سوژه ساخت یک سریال شد؛

تولید سریال «هنگام بیداری» به کارگردانی سیروس مقدم در بوشهر

سریال «هنگام بیداری» به تهیه کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و کارگردانی سیروس مقدم در بوشهر کلید خورد.
کد خبر: ۲۲۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ - 18February 2017
به گزارش دفاع پرس از بوشهر، سریال «هنگام بیداری» به تهیه کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و کارگردانی سیروس مقدم روایت‌گر واقعه تاریخی مقاومت مردم بوشهر در برابر انگلیسی‌ها و شخصیت آیت‌الله سید عبدالحسین لاری است که سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید آن را آغاز کرده است.

تولید سریال «هنگام بیداری» به قلم علی طالب‌آبادی و به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد از دیگر مجموعه‌های سازمان رسانه‌ای اوج است تا به مقطع تاریخی مقاومت مردم بوشهر در برابر انگلیسی‌ها و شخصیت "آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری" و ماجرای تنگستان بپردازد.

این سریال هم اکنون در مرحله انتخاب و تعیین عوامل به سر می‌برد و قرار است در 40 قسمت تولید شود.‍ عوامل تولید این سریال پیش تولید را شروع کرده‌اند و در حال حاضر مشغول تکمیل دکور هستند و با برنامه‌ریزی انجام شده احتمالا از هفته‌های آینده کار تولید این اثر کلید بخورد؛ لوکیشن های این سریال در بوشهر، شیراز، قزوین و تهران است.

سیروس مقدم که در جریان پیش تولید سریال الف ویژه «هنگام بیداری» به جهرم سفر کرده بود گفت: این سریال ماجراهای اواخر دوره قاجار و وقایع جنگ جهانی اول در خطه جنوب ایران به رهبری آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری را روایت می‌کند.

وی افزود: بخشی از داستان این سریال به زندگی آیت‌الله لاری ارتباط پیدا کرده و واقع شدن ۶ سال پایانی عمر ایشان در جهرم، سبب شد تا با سفر به این شهرستان به تحقیق و بررسی فعالیت‌های مبارزاتی و دینی این مرجع عالیقدر جهان اسلام بپردازیم.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: در حال حاضر پیش تولید این سریال آغاز شده و مشغول بازبینی لوکیشن‌ها و انتخاب عوامل هستیم.

فرشاد گلسفیدی نیز به عنوان مدیر فیلمبرداری و مجید اسکندری نیز به عنوان طراح گریم در سریال «هنگام بیداری» حضور دارند.

گفتنی است، در روزهای گذشته قاسم یاحسینی نویسنده تاریخ معاصر بوشهر و سیروس مقدم از کارگردانان نام آشنای کشور و نیز بخشی از عوامل فیلم در قبرستان متجاوزان انگلیسی در بوشه در حال بررسی میدانی برای تولید فیلم بودند.

صحبت های رهبر انقلاب درباره آیت الله لاری

مردم نمیدانند که وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند، مرحوم آیةاللَّه‌العظمی سیّد عبدالحسین لاری آن ملای مجاهد طراز اول اعلام جهاد داد و مردم را مسلح کرد و خودش نیز مسلح شد و پیشاپیش مردم حرکت و جهاد کرد.

اگر به مبارزات دوران مشروطه و بعد از مشروطه و قبل از مشروطه و مبارزات علمای همین استان فارس و مبارزات و مجاهدات عجیب و بسیار برجسته‌ی مرحوم آسید عبدالحسین لاری و مبارزات علمای همین بوشهر خودتان، مثل مرحوم آسید عبداللَّه بلادی و بعد حضور مراجع عظام تقلید در اغلب قضایای مهم این کشور و سپس مبارزات علمای سایر شهرها را در سرتاسر کشور نگاه کنید، نقش تعیین‌کننده‌یی را از علمای بزرگ مشاهده خواهید کرد.

نگاهی به زندگی آیت الله لاری

آیت الله سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری زاده ۱۲۲۶ و درگذشته ۱۳۰۳ خورشیدی از روحانیون و مجتهدین جنوب کشور و از طرفداران مشروطه بود که در جریان جنگ عشایر جنوب ایران با نیروهای انگلیسی در جنگ جهانی اول نقش عمده‌ای داشت.

سید عبدالحسین نجفی لاری اصالتاً اهل دزفول و از سادات محله شاه رکن الدین می‌باشد. وی متولد سوم ماه صفر ۱۲۶۴ قمری/دی ۱۲۲۶ خورشیدی در نجف است. تحصیلات خود را نزد علمایی همچون میرزای شیرازی، شیخ محمدحسین کاظمی و ملا لطف‌الله مازندرانی گذراند و در سن بیست و دو سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. وی تا چهل و پنج سالگی در شهر نجف اقامت داشته و به عنوان یکی از اساتید حوزه علمیه نجف مطرح بوده‌است.

مهاجرت از نجف به لار

در اواخر عصر ناصرالدین شاه قاجار، اختلافات شدید حکام محلی و ناامنیهای برآمده از آن و همچنین تعدیات مالیاتی دیوانیان، موجب شد که بزرگان منطقه لارستان فارس با گسیل هیأتی به عراق از میرزای شیرازی، درخواست نمایند که مجتهدی را به منطقه آنان بفرستد تا مدیریت جامعه اسلامی را در لارستان بر عهده گیرد. بنابراین، با نظر میرزای شیرازی، در سال ۱۳۰۹ قمری سید عبدالحسین، نجف اشرف را ترک می‌کند و به لارستان می‌رود.

ارتباط او با نیروهای انقلابی بوشهر و فارس بیانگر نقش او در انقلاب مشروطه در فارس می‌باشد. بالیوز انگلیسی او را آغازگر نهضت جنوب ایران معرفی کرده‌است

فعالیت‌های سیاسی

او با انتشار رساله سیاسی آیات الظالمین در ۱۳۱۴ ه‍ ق /۱۸۹۷ م، موضع‌گیری خود را به عنوان یک روحانی اصول‌گرا و مخالف با مشروعیت سلطنت اعلام کرد. نقش او و نیروهایش در این درگیری‌ها به گونه‌ای بود که مجلس شورای ملی تا چند هفته، مذاکرات گوناگونی پیرامون «سید» و ورودش به شیراز را به انجام رسانید. حضور نه ماهة او و نیروهایش در شیراز، همکاری نزدیک با صولت‌الدوله قشقایی و نیروهای انقلابی شیراز و بوشهر و تشکیل «انجمن انصار» که یکی از مؤثرترین انجمنهای متشکله در شیراز محسوب می‌شد، باعث گردید تا او به عنوان رهبری قدرتمند در فارس مطرح شود.

هنگامی که زمزمه «مشروعه‌خواهی» در تهران بالا گرفت، با انتشار سومین رساله سیاسی خویش با عنوان «مشروطه مشروعه» در حمایت از «مجلس ملی احبا» و جناح «مشروطه خواهان» موضع‌گیری سیاسی خود را در گرایشهای سیاسی جدید نشان داد. او تنها روحانی محدوده جنوب ایران محسوب می‌شد که با انتشار رسایل سیاسی در مشاجرات فکری شرکت می‌کرد. به این ترتیب او حمایت بخش گسترده‌ای از اقشار اجتماعی جنوب ایران حدفاصل بوشهر تا کرمان را به دست آورد و در دوره استبداد صغیر به عنوان یکی از چهره‌های مهم مذهبی – سیاسی جنوب ایران مطرح شد

بین سال‌های ۱۳۲۷ هجری/۱۹۰۹ م تا ۱۳۳۲ هجری/۱۹۱۴ م، در منطقه جنوب کشور، سید عبدالحسین لاری و صولت‌الدوله قشقایی و چریکهای لارستان و تنگستانی‌ها در یک جناح قرار گرفتند و نیروهای ایلات خمسه به رهبری قوام الملک، سردار اسعد بختیاری و بریتانیا در جناح دیگر قرار گرفته و دوره‌ای از آشوب و شورش پدیدآمد.

در آستانه سال ۱۳۳۲ هجری/۱۹۱۴ م، نیروهای دولتی به رهبری قوام، شهر لار را تسخیر کردند و «سید» و یارانش از این شهر خارج شدند. وی تا پایان عمر–۱۳۴۲ قمری – به حالت تبعید در فیروزآباد و جهرم به سر برد.

صدور حکم جهاد توسط ایشان در اول شعبان ۱۳۳۶ قمری/حدود ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۷ علیه انگلیس، در جنگ جهانی اول، زمینه ساز مبارزات مردم جنوب و به ویژه قشقائی‌ها بر ضد اشغالگران محسوب می‌شود.

سید عبدالحسین لاری در روز جمعه چهارم شوال ۱۳۴۲ قمری۱۹اردیبهشت۱۳۰۳شمسی پس از شش سال اقامت در جهرم در همانجا درگذشت و مدفون گردید.

آثار

· معارف السلمانی بمراتب الخلفاءالرحمانی

· رساله در عقوبت حب دنیا

· اکسیرالسعادة فی اسرارالشهاده

· استخاره نامه - آیات الظالمین

· رساله و جیزه در کیفیت علم امام علیه السلام

· قانون در اتحاد دولت و ملت

· قانون مشروطه مشروعه

· هدایت الطالبین

· تعلیقات المکاسب

· کتاب الاصول

· حاشیه بر فرائدالاصول شیخ انصاری

· حاشیه بر شرح کبیر

· حاشیه بر قوانین الاصول


انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار