همزمان با نمایش فیلم «سرگشته» در برنامه شب‌های فیلم؛

علی اکبری: مدیریت کلان سینمایی میانه خوبی با فیلم‌های ارزشی ندارد

تهیه کننده فیلم «سرگشته» گفت: نوع نگاه مدیریت کلان سینمایی کشور همچون سال قبل با فیلم‌های ارزشی، انقلاب و دفاع مقدس، میانه خوبی ندارد.
کد خبر: ۲۲۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ - 18February 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، شب گذشته و در سومین شب از آیین شبهای فیلم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که در سینمای فلسطین تهران برگزار می شود، فیلم سینمایی «سرگشته» به کارگردانی سهیل سلیمی و تهیه کنندگی محسن علی اکبری به نمایش درآمد و با استقبال چشمگیری از سوی مدیران فرهنگی، مسوولان و مقامات کشوری و لشگری و جمع کثیری از علاقمندان به سینما مواجه شد.

فیلم سینمایی «سرگشته» که به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عرصه تولید رسیده است تنها فیلم تولید شده سینمای ایران در سالهای اخیر با موضوع شهدای روحانی مدافع حرم و جنایات نیروهای تکفیری داعش است. این فیلم با وجودی که حداقل از نظر محتوا و اهداف استراتژیک نظام نسبت به بسیاری از فیلم های نمایش داده شده در جشنواره سی و پنجم ارزنده تر بود، اما متاسفانه به دلیل کج اندیشی هیات انتخاب از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند.

«محسن علی اکبری» تهیه کننده این «سرگشته» در این خصوص گفت: من احساس می کنم نوع نگاه مدیریت کلان سینمایی کشور - البته منظورم حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور و دبیر جشنواره فیلم فجر می باشد - همچون سال قبل با فیلم های ارزشی، انقلاب و دفاع مقدس، میانه خوبی ندارند. متاسفانه در طول دوره هایی که این دوستان بر مسند سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر بودند و هستند این بی مهری نسبت به فیلم های ارزشی و دفاع مقدس دیده شده و می شود. نمونه آن فیلم «شیار 143» بود که اگر دعوا و دفاع آقای حاتمی کیا نبود هرگز این فیلم در جشنواره آن دوره مطرح نمی شد.

این تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران که در پرونده کاری خود ساخت 8 فیلم تاریخی و بیش از 20 فیلم دفاع مقدس و اجتماعی را دارد با اشاره به مضامین اغلب فیلم های جشنواره فجر تصریح کرد: ما امسال بیشتر شاهد تولید تله فیلم هایی بودیم که به نام فیلم سینمایی به نمایش درآمدند، این درحالی بود که مضامین این فیلم ها اغلب فمینیستی یا در خصوص طلاق های عاطفی بود که به هیچ عنوان متعلق به کشور ما نیست. در اکثر این فیلم ها چهره ای تاریک و خشن از جامعه به نمایش درآمده بود و تلاش شده بود تا فیلمسازان جوان به این نوع فیلم ها سوق پیدا کنند. ما فیلم های امیدوارکننده ای ندیدیم و اگر اندک فیلم هایی هم بودند توسط سازمان سینمایی تولید نشده بودند!

تهیه کننده فیلم سینمایی« استرداد» یادآور شد: با توجه به نگاه مدیت کلان سینمایی که بر سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر حاکم است، من به هیچ عنوان انتظار نداشتم که فیلم هایی مثل «سرگشته» و «امپراطور جهنم» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند. البته من قبل تر با آقای حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در رابطه با فیلم سرگشته دیداری داشتم و به او گفتم، این فیلم می‌تواند در بخش مسابقه سینمای ایران باشد و ایشان گفت که فیلم سرگشته خیلی ضعیف است. من به عنوان تهیه کننده ای که بیش از 34 سال در سینما حضور دارم احساس کردم که امسال در جشنواره فیلم فجر با 30 فیلم شبیه به بن هور روبرو هستیم! و بر این اساس حتما فیلم سرگشته فیلم ضعیفی است. اما هنگامی که فیلم های جشنواره را دیدم متوجه شدم نه تنها فیلم سرگشته ضعیف نبوده بلکه از نظر محتوا و اهداف استراتژیک نظام و همچنین ساختار، نسبت به بسیاری از فیلم های جشنواره قوی تر و بهتر بوده و این ظلمی بود که آقایان به ما تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه هر سینماگری که در طول این سه سال برای تولید فیلم، به رییس سازمان سینمایی مراجعه کرده است با روی خوش ایوبی مواجه شده اما عملا درخواستش اجابت نشده و این مساله تبدیل به دروغ بزرگ سال شده گفت: نمونه دیگر دروغگویی آقای ایوبی، گزارش کار وزیر ارشاد به مراجع عظام بود که ایشان در آن جلسه اعلام کرده بود، ما 10 فیلمی که در مورد ضد ارزش ها بوده را از جشنواره خارج کردیم. البته آقای ایوبی بلافاصله این سخنان را تکذیب کرد! انگار در خون ایشان موضوع دروغگویی نهادینه شده است.


 «جواد شمقدری» رییس سابق سازمان سینمایی کشور نیز که برای دیدن فیلم «سرگشته» آمده بود در مورد فقدان تولید فیلم های استراتژیک در سال های اخیر از سوی مدیریت کلان سینمای ایران گفت: یکی از حلقه های مفقوده در سیاست گزاری های اخیر عدم تولید فیلم هایی استراتژیک با موضوع روز و جهان اسلام بویژه تقابل با امریکا و استکبار جهانی می باشد که ساخت آنان در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

شمقدری با بیان اینکه تولید فیلم هایی با مضامین دفاع مقدس، مدافعان حرم و فیلم هایی که به حوادث انقلاب می پردازند به شدت کاهش پیدا کرده است تاکید کرد: من فکر می کنم امروز حجت بر مدیران سینمایی و فیلمسازان تمام شده است که باید در این اوضاع و شرایط، بیشتر از گذشته در مورد مضامین ذکر شده همت کنند. البته کوتاهی سیاست گزاران و مدیران سینمایی فعلی حتما نکته کلیدی نقص امروز خواهد بود.

در ادامه، «سلمان فرخنده» بازیگر نقش اصلی و ایفاگر نقش روحانی فیلم «سرگشته» در مورد نقش خود در فیلم گفت: من کاراکتری را که بازی کردم خیلی دوست داشتم و برای من تازگی داشت. برای رسیدن به این نقش سختی زیادی را متحمل شدم بویژه در بخش هایی از فیلم که سن این روحانی بیشتر می شود. من در قسمت هایی از فیلم ، نقش یک روحانی 60 تا 50 ساله را بازی می کنم.

وی با بیان اینکه چه کسی دوست ندارد که فیلمش در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته باشد به بحث داوری های جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و یادآور شد: داوری همیشه یک امر نسبی است و باید دید آیا فیلم سرگشته نسبت به فیلم هایی که امسال در جشنواره حضور داشتند چقدر قوی تر یا ضعیف تر بود که انتخاب نشد. این کار وظیفه منتقدین و مردم است تا در این مورد قضاوت کنند. ضمن اینکه فیلمی را که هیات داوری دیدند خیلی کامل نبوده و اگر نسخه کامل را می دیدند شاید انتخابشان متفاوت تر می بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها