کارشناس مسائل اوراسیا:

روسیه حساسیتی نسبت به حملات صهیونیست‌ها در سوریه ندارد

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: روس‌ها فکر می‌کنند منافع رژیم صهیونیستی در سوریه صرفاً جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله است؛ لذا ممکن است کاری به این حملات نداشته باشند.
کد خبر: ۲۲۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ - 18February 2017
آنچه که باید در خصوص خمس بدانیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «یوسف باقری» کارشناس مسائل اوراسیا در خصوص امکان توافق روسیه و اسرائیل بر سر آسمان‌ سوریه، با اشاره به بعید بودن حمله رژیم صهیونیستی به مواضع روسیه در سوریه بیان داشت: رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر بیش از 10 تا 15 حمله به مواضع سوریه داشته است. مسئله این است که چرا روسیه در قبال این حملات موضع سکوت اتخاذ کرده است؟ آیا روسیه قبلاً با اسرائیل در رابطه با این حملات مذاکراتی داشته است یا نه؟ ممکن است حملات اسرائیل به سوریه با یکسری هماهنگی‌ها از سوی روسیه صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه سیاست عرصه پنهان‌کاری و مذاکره پنهان است، یادآوری داشت: مقامات موساد چند هفته پیش با مقامات کاخ سفید دیداری داشتند که به‌ هیچ‌ وجه این دیدار در رسانه‌ها مطرح نشد. تا اینکه روزنامه هاآرتص اخیراً به‌ صورت کلی به این مسئله اشاره می‌کند که مقامات موساد چند هفته پیش با مقامات امنیتی دولت ترامپ از جمله فلین مذاکراتی داشته‌اند. لذا در عرصه سیاست همه بحث‌ها گفته نمی‌شود و به سمع و نظر مخاطبین نمی‌رسد. پس ممکن است این تعداد حملات از سوی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه با هماهنگی روسیه صورت گرفته باشد.

کارشناس مسائل اوراسیا در پاسخ به این پرسش که «دیدگاه روسیه در قبال این حملات چیست؟» اشاره داشت: به نظر می­‌رسد روسیه مشکلی با هدف قرار گرفتن چند منطقه سوریه مانند حمله اخیر اسرائیلی‌ها به پایگاه نیروی هوایی در حومه دمشق ندارد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که نباید بر اساس پیش‌فرض‌های خود وقایع را تحلیل کرد. باید یک آسیب‌شناسی جدی صورت بگیرد و از زاویه دید کشورهای دیگر به سیاست خارجی آن­ها و تحولات نظام بین‌الملل نگاه کرد چراکه تنها واقعیت­ها منجر به یک تحلیل درست می­‌شوند. لذا باید از زاویه روسیه به این قضیه نگاه کرد.

وی حضور بخش مهمی از نیروهای روسیه در خاک سوریه را به دلیل حفاظت از تأسیسات آن­ها دانست و گفت: روس‌ها سامانه اس 300 و اس 400 را در لاذقیه به‌ منظور حفاظت از منافع حیاتی خود مستقر کرده‌اند.

باقری در پاسخ به این پرسش که «آیا رژیم صهیونیستی در حملات خود تهدیدی برای روس‌ها داشته است؟» بیان داشت: اسرائیل از روابط ترامپ و پوتین کاملاً آگاه است و با توجه به مناسبات خوب احتمالی میان ترامپ و رژیم صهیونیستی بسیار بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل به مواضع روسیه در سوریه حمله کند. آن‌ها اقدامی انجام نمی‌دهند که حساسیت روسیه را برانگیزند و روس­‌ها را وادار به اقدامی خصمانه کنند. روس‌ها نیز به این مسئله آگاهی دارند که جنگنده‌های اسرائیل مواضع آن‌ها را هدف قرار نمی‌دهند. در نتیجه روس‌ها حساسیتی نسبت حملات صهیونیست‌ها ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا روسیه نسبت به حملات اسرائیل به سوریه واکنش نشان می‌دهد؟» مطرح کرد: به نظر می‌رسد روس‌ها فکر می‌کنند منافع اسرائیل در سوریه صرفاً جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله است؛ لذا ممکن است کاری به این حملات نداشته باشند. روس‌ها بازیگرانی بسیار عمل‌گرا و واقع‌بین هستند. در واقع آن­ها اهل‌ معامله و زد و بند هستند و تمایل ندارند در فضای سوریه با بازیگران دیگر وارد چالش و مواجهه رودررو شوند.

کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به چرایی سکوت مسکو در قبال حملات اسرائیل به سوریه اشاره داشت: در مورد هماهنگی میان روسیه و اسرائیل نمی‌توان به قطعیت رسید. در این حملات آسیبی به مواضع روس‌ها نرسیده که واکنشی از جانب مسکو به دنبال داشته باشد. ممکن است روسیه از این حملات استقبال کند؛ چراکه آن‌ها نگاهی کاسب‌کارانه دارند. نهایتاً چنانچه مسکو فضای سکوت را کنار می‌گذاشت و واکنش منفی نشان می‌داد، ممکن بود آمریکا وارد صحنه شود و چالشی جدی برای روسیه به وجود آید. این در حالی است که روسیه تحت فشار تحریم‌ها است و اوضاع اوکراین دوباره ملتهب شده است. لذا بعید به نظر می­‌رسد که روسیه نسبت به موضع خصمانه اسرائیلی‌ها واکنش نشان دهد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار