در نقد کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» عنوان شد؛

خلیلی: ما اصحاب فرهنگیم ولی در خواب به سر می‌بریم/ نجف زاده: کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» مانیفست ادبیات دفاع مقدس است

نشست نقد و بررسی کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» با حضور نویسنده کتاب و جمعی از نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ - 19February 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست نقد و بررسی کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» نوشته «حسین قرایی» با حضور جمعی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس در خبرگزاری فارس برگزار شد.

اکبر خلیلی نویسنده دفاع مقدس در این نشست با اشاره به نقش بابایی در ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: کارهای بابایی بسیار اعحاب انگیز است و این کتاب مرا به شوق آورد من به جای آنکه به این کتاب بپردازم به کتاب «همپای صاعقه» او می‌خواهم اشاره کنم. ایشان حتی روی نام کتاب‌های خود نیز وقت گذاشته است.

من نمی‌توانم روی کتابهای بابایی قضاوت داشته باشم. ایشان در این سال‌ها حجم زیادی تولید کرده‌اند که نگارش آن در توان من نیست. مثلا در همپای صاعقه اوج این هنر را می‌بینیم که برای رزمندگان عنوان بسیار به جایی است و برای مردم و مسئولین پیام دارد.

سال‌هاست که برای یک کتاب می‌دوم اما کار بابایی در مرتبه والایی است پیام او به مردم این است که ما برای شهادت آمده‌ایم. اما ما به عنوان گیرنده پیام خوابیده‌ایم. انقلاب ما یک انقلاب جهانی است، در حالی که عده‌ای مثل صاعقه از ما جلوتر هستند. امام خامنه‌ای از ما بسیار پیش‌تر است در زمینه مطالعه کتاب ایشان می‌فرمودند چرا بعضی ها صدای جنگ تحمیلی را نمی‌شنوند. این مطالبه رهبری از اصحاب فرهنگ است که متاسفانه ما در این عرصه خواب هستیم. ما برای جوانان مان که برای حفظ حرم ایستادگی می‌کنند کاری نکرده‌ایم.

محمدباقر نجف‌زاده‌بارفروش نویسنده و پژوهش‌گر ادبیات دفاع مقدس در ادامه این نشست گفت: نسل ما نسل پویا و شگفت‌آوری بوده است. ما دغدغه زیادی داشتیم من در ابتدا پزشکی می‌خواندم تا اینکه به جبهه رفتم من به یاد دارم که برای شهادت همه گریه می‌کردند. پسری بود که من به او گفتم اجازه نمی‌دهم به جبهه بروی اما او با دست بردن در شناسنامه به جبهه رفت. در منطقه همان پسر را دیدم که بدن مجروح‌اش را به بیمارستان آوردند و مطمئن بودم که تا چند ساعت بیشتر زنده نخواهد بود.

وی در باره شیوه نگارش بابایی توضیح داد: من با نام گلعلی بابایی بزرگ شدم. او همیشه جزء پیشروان بود که تعدادشان کم هستند. باید دو نکته درباره کتاب بگویم. کار قرایی را بزرگ می‌دانم من دوبار کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» را خواندم تا چیزی از آن پنهان نباشد. این کتاب مانیفست ادبیات دفاع مقدس است که به خوبی از آب درآمده است و قطعا ماندگار خواهد بود. از نظر من شتاب‌زدگی در چاپ باعث شده که اشکالات ویرایشی پیدا کند. البته این ایرادات چندان نیست که به چشم بیاید و همین طور برخی خاطرات نباید آورده می‌شد چرا که حالت خصوصی دارد. ویژگی خوب کتاب نثر روان آن است. از خصوصیات زبان فارسی این است که قابلیت گسترش دارد که نمونه آن را در این کتاب می‌بینیم. مانند پریدن به جای شهادت. ما باید از پشتوانه ‌هایی مثل بابایی برای آینده بهره بگیریم.

محمود اکرامی یکی دیگر از میهمانان این نشست در باره کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» بیان داشت: صحبت درباره این کتاب سهل و ممتنع است چرا که با اثری مواجه هستیم که هم درباره شخص ارزشمندی است و هم حرف‌های ارزشمندی را در خود دارد. این کتاب در حوزه تاریخ شفاهی نوشته شده و صحبت درباره آن کار ساده‌ای نیست. هر رزمنده ای که از دنیا می‌رود بخش مهمی از میراث دفاع مقدس از بین می رود. در عصری که مردم شب نشینی خودشان را چاپ می‌کنند باید شب بیداری‌های رزمندگان فراموش نشود.

وی در خصوص ثبت خاطرات رزمندگان گفت: ارزش برخی از این خاطرات از بسیاری از آثار باستانی بیشتر است. باید میراث معنوی دفاع مقدس حفظ شود. به نظر من کتاب «انسان، رزمنده، نویسنده» از این جهت ارزشمند است. بحث دیگر ارزشمندی حرف‌ها است. یک روال تاریخی در روایت کتاب وجود دارد که سیر آن تا آخر حفظ می‌شود. در این کتاب صداقت و صراحت وجود دارد همینطور امانت‌داری کتاب قابل تقدیر است. روانی در خواندن کتاب و استفاده از زبان درست در روایت دیده می‌شود. که این نشان از امانت‌داری در زبان معیار در سال‌های دهه شصت می‌دهد. استفاده از ترکیبات درست کتاب را زنده و بروز کرده است. گلعلی بابایی شایسته شناساندن بود که محقق شد. قرایی در تنظیم کتاب نیز موفق عمل کرده است و بعضی جاها از مصاحبه شونده جلوتر بوده است.

حسین قرایی نویسنده «انسان، رزمنده، نویسنده» در پایان این نشست گفت: علی رغم همه مشکلات که وجود دارد باید کارکرد و مطالبه گری خود را داشت. از پنج سال پیش تا کنون نزدیک به ۹ هزار صفحه کتاب تنظیم کرده‌ام که به مرور منتشر خواهد شد. رفتار مقام معظم رهبری با اصحاب فرهنگ، به ما راه را نشان می‌دهد و ما چرا باید کاری نکنیم.

وی درباره شخصیت ادبی بابایی تصریح کرد: گلعلی بابایی داستان نویس نیست بلکه مستند نگار است و مثل سرچشمه برای داستان نویسان است. گلعلی بابایی اصلا اهل خود سانسوری نیست و هر چه هست بیان می‌کند. ما از حسین بهزاد و ابوالفضل سپهر چیزی نمی‌دانیم که باید واکاوی شوند. تعریف ادبیات دفاع مقدس باید از زبان بابایی شنیده شود. گلعلی بابایی همه مخاطبان از هر طیف و رنگی را به خود جذب کرده است. اما کسی نیست که عزیزانی مثل بابایی را ضریب دهد تا نسل آینده راه را بشناسند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار