حزب‌الله عراق:

آغاز عملیات غرب «موصل» برای داعش غافلگیرکننده بود

سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق تأکید کرد آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی «موصل» برای داعش غیرمنتظره و غافلگیرکننده بود.
کد خبر: ۲۲۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ - 19February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «جعفر الحسینی»، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل گفت: نیروهای عراقی امروز عملیات آزادسازی ساحل غربی شهر موصل را آغاز کردند. نیروهای عراقی از مدتی پیش در اطراف این منطقه متوقف شده بودند. هفتصد تا هشتصد هزار غیرنظامی در این منطقه حضور دارند که ما آنها را اسیران نزد داعش می دانیم. همانطور که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد هدف عملیات پیش از آنکه برای آزادسازی زمین ها باشد، جنبه انسانی دارد.

این عملیات از سه محور آغاز شد که مهمترین آن محور پلیس مرکزی عراق است که توانست دستکم هشت روستا را آزاد کند. همه این روستاها در بخش غربی موصل قرار دارد. جاده قدیم به شهر حمام العلیل و نیروگاه اصلی برق هم به کنترل کامل نیروهای عراقی درآمد.

خطوط مقدم داعش به طور آشکار سقوط کرده است. برای آنها عملیات غافلگیرکننده بود. به ویژه که این گروه سرگرم عملیات در غرب شهر موصل و در اطراف تلعفر بود و همه نیروهایش را در یک هفته  گذشته در این منطقه بسیج کرده بود. هدف داعش ایجاد شکافی به سمت مرزهای سوریه بود. حتی اعلام آغاز عملیات از طرف حیدر العبادی از مونیخ، برای دشمن غافلگیر کننده بود. بیشتر فرماندهان نیروهای مسلح عراق هم درگیر مقابله با حمله داعش به تلعفر یا سرگرم کنفرانس امنیتی مونیخ بودند. پلیس مرکزی به همین علت توانست به سرعت این روستاها را آزاد کند.

الحسینی درباره نقش بسیج مردمی عراق در نبرد آزادسازی غرب موصل افزود: نقش نیروهای بسیج مردمی بین دو بخش شرکت در عملیات در بخش غربی موصل و حفظ خط مرزی عراق با سوریه تقسیم شده است. گردان‌های حزب الله در غرب تلعفر تا منطقه سنجار مستقر است. داعش تلاش می کند فرماندهان خود را از بخش غربی موصل و تلعفر به خاک سوریه منتقل کند و نیز نیروهایی را از سوریه به عراق انتقال دهد. بنابراین ما از عملیات برای ایجاد خطوط تدارکاتی داعش جلوگیری می کنیم. داعش تلاش می کند فرماندهان خود را که برای غیرنظامیان در موصل و تلعفر شناخته شده هستند، از این شهرها خارج و آنها را به سوریه منتقل کند. زیرا اگر در این منطقه باقی بمانند، سرنوشت آنها مشخص خواهد بود. عملیات در بخش غربی موصل هم مانند بخش شرقی این شهر در نهایت به نفع نیروهای عراقی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود نیروهای بسیج مردمی عراق به شهر تلعفر خاطر نشان کرد: ماموریت ما گسترش مناطق در کنترل به طرف مرزهای سوریه است. به ویژه که در چند روز گذشته شاهد حملاتی از طرف مرزهای سوریه بوده ایم. بسیج مردمی برای ورود به شهر تلعفر آمادگی دارد. البته تعیین راهبرد و تاکتیک این عملیات برعهده فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است. ما فقط منتظر زمان مناسب هستیم. مرحله نخست این عملیات جدا کردن بخش غربی موصل و تلعفر است و مرحله دوم هم ورود به شهر تلعفر یا محاصره کامل آن است. پس ازآن ممکن است نیروهای ارتش عراق یا پلیس مرکزی مسئول ورود به شهر تلعفر باشند. با توجه به قدیمی بودن منطقه غرب موصل و باریک بودن خیابان های آن، ورود خودروهای سنگین به این مناطق دشوار است. بنابراین آزادسازی بخش هایی از مناطق غربی موصل به تلاش نیروهای زمینی نیاز دارد. در نتیجه شاهد جنگ خیابانی در داخل این بخش ها خواهیم بود. چالش دیگر در برابر این عملیات که ممکن است آن را به تاخیر بیاندازد، حضور حدود هشتصد هزار غیرنظامی در این منطقه است. بسیاری از خانواده های ساکن بخش شرقی موصل به بخش غربی این شهر منتقل شدند. بنابراین حفظ جان غیرنظامیان، چالش بزرگی است. ما تلاش می کنیم عملیات بدون تلفات انسانی اجرا شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها