گری سیک:

آزمایش‌های موشکی ایران تحریک‌آمیز نیست

مقام اسبق آمریکایی در گفت‌‌وگویی به صراحت گفت، این آمریکاست که آزمایش‌های موشکی ایران را تهدید و تحریک می‌نامد و برای رفع این مشکل باید چاره‌ای اندیشید.
کد خبر: ۲۲۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ - 19February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «گری سیک» مشاور ارشد رییس جمهور آمریکا در سال‌های دور و استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا اخیرا در گفت‌و‌گویی با رادیوی فارسی زبان «فردا» شرکت کرد.

گری سیک در بخشی از سخنان خود درباره آزمایش‌های موشکی ایران گفت، ایران‌ این کار را پیش‌تر ‌و حتی زمانی که تحت تحریم مستقیم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داشت انجام داده بود. شاید بتوان گفت ایران اقدامی تحریک‌آمیز انجام داده اما من واقعا این برداشت را ندارم.

وی در ادامه گفت، ایران مصمم به داشتن این موشک‌ها برای امر بازدارندگی است و آزمایش آن باید انجام می‌شده ‌است. آن‌ها پس از دستیابی به برجام هم این آزمایش‌ها را انجام دادند.

گری سیک افزود، برنامه موشکی «نقطه ثقل دفاع ملی‌ ایران» است اما ما آن‌را تحریک و تهدید می‌نامیم. باید برای رفع این مشکل ارتباطات بیشتری بین ایران و آمریکا برقرار باشد تا هردو از اقدام‌های طرف مقابل اطلاع داشته باشند، مثل یک «تلفن قرمز». اما تا جایی‌که من می‌دانم چنین مسیری وجود ندارد.

گری سیک در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو در زمینه امکان تماس بین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و  «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفت، رابطه «جان کری» وزیر خارجه سابق با ظریف در طول سال‌ها مذاکره و مجادله شکل گرفته بود و آن‌ها در ارتباط مداوم بودند. اینک چنین ارتباطی وجود ندارد. تیلرسون نمی‌تواند به سرعت چنین رابطه‌ای را از سرگیرد. البته این امر امکان‌پذیر است.

وی در خاتمه حوزه افغانستان، نبرد با داعش، سوریه و حتی مباحث موشکی را عرصه‌های مناسب همکاری احتمالی تهران_ واشنگتن دانست و افزود، این که این دو کشور تمایل به انجام این کار داشته باشند برای من مشخص نیست.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار