بوشهر پایتخت کتاب ایران شد

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که در دولت تدبیر و امید به منظور ایجاد انگیزه میان شهرها برای نوآوری در زمینه کتابخوانی برپا می شود و دو دوره آن با وجود قرارگیری بوشهر در میان نامزدهای نهایی، اهواز و نیشابور این عنوان را از آن خود کند.
کد خبر: ۲۲۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵ - 21February 2017

به گزارش دفاع پرس از بوشهر، در سومین دوره انتخاب شهر پایتخت کتاب که توسط وزارت ارشاد و نمایندگی یونسکو در ایران برگزار می شود، کلید پایتختی کتاب در سال 96 به شهر بوشهر رسید.

مراسم اختتامیه سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، امروز، دوشنبه ۲۲ اسفند ماه در تالار وحدت تهران برگزار و بوشهر از میان ۲۰ نامزد راه یافته به مرحله نهایی داوری، به عنوان پایتخت معرفی شد.

در این دوره، شهرهای اصفهان، اوز، برازجان، بوشهر، تبریز، تفت، دزفول، دمق، زرند، کاشان، کرمان، کنگان، شبانکاره، شهرری، شهرضا، شهرکرد، شیراز، لاهیجان، ورامین و یزد، به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرده‌ بودند. در کنار برگزیده شدن بوشهر، هیأت داوران شهرهای اوز، کاشان، زرند و شهرکرد را به عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی مورد تقدیر قرار دادند.

همچنین از ۱۰ روستای برگزیده دوستدار کتاب نیز تقدیر به عمل آمد که یکی از آنها، روستای «درازی» در شهرستان دشتی بود.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که در دولت تدبیر و امید به منظور ایجاد انگیزه میان شهرها برای نوآوری در زمینه کتابخوانی برپا می شود و دو دوره آن با وجود قرارگیری بوشهر در میان نامزدهای نهایی، اهواز و نیشابور این عنوان را از آن خود کند.

پایتخت کتاب جهان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌ باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن در بر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ پیش بینی شده و نوآوری ها در عرصه کتاب و کتابخوانی است.

مهمترین هدف این طرح، هماهنگی دستگاها و نهادهای دولتی و مردمی در شهرهای کوچک برای اجرای فعالیت‌های مرتبط با کتاب است. موجی که اگر محدود به یک یا دو سال نشود، می تواند رونق بخش کتابخوانی در شهرها باشد. براین اساس، انتظار می رود در سال 96 شاهد تحولاتی در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان باشیم تا عنوان پایتختی در سال 96 برازنده بوشهر باشد.

در این مراسم لوح تقدیر عنوان پایتخت کتاب به شهردار بندر بوشهر اهدا و از پیگیری های حمیده ماخوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

حجت الاسلام خدری و سکینه الماسی دو نماینده استان در مجلس به همراه شماری از هنرمندان هم استانی و بوشهری های مقیم پایتخت در این مراسم حضور داشتند. همچنین مهندس تبادار استاندار اسبق بوشهر نیز در این مراسم حضور داشت.

در این مراسم کلید و لوح یادبود بوشهر پایتخت کتاب توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به میگلی نژاد شهردار بندر بوشهر اهدا شد.

برنامه پایانی جشنواره پایتخت کتاب به اجرای گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان اختصاص داشت که با اجرای خود شوری مضاعف به بوشهریها و همچنین شرکت کنندگان در این مراسم بخشید

تبریک وزیر ارشاد به شهروندان بوشهری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، اجرای طرح‌هایی مانند معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب را مصداق ایجاد بیشترین انگیزه‌ها برای تقویت کتابخوانی با کمترین هزینه دانست.

سیدرضا صالحی‌امیری ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح هایی از قبیل پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب با کمترین هزینه، بیشترین میزان انگیزه را در افراد برای به جریان انداختن کتابخوانی در کشور ایجاد کرد و این جریان باید به چشمه ای جوشان متصل شود تا همه آحاد کشور از آن سیراب شوند.

وی همچنین با اشاره به انتخاب بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب کشور، این شهر را تکه‌ای از پاره تن ایران برشمرد و این انتخاب را موجب افتخار دانست و آن را به شهروندان بوشهر تبریک گفت.

امکان پس گرفتن پایتخت کتاب داریم

علی اصغر سیدآبادی دبیر طرح پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز در سخنانی به بیان اهمیت اجرا این طرح‌ها و تاثیر آنها در علاقه مند کردن متولیان شهرها و روستاها برای انجام کارهای ترویجی و مردمی در جهت بهبود وضعیت کتابخوانی پرداخت.

وی در عین حال تاکید کرد: ما امسال تحولی را در طرح پایتخت کتاب ایجاد کردیم و این ریسک را پذیرفتیم که شهری را که به عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود، در نیمه سال مورد ارزیابی قرار دهیم که در واقع این به معنای آن است که امکان اینکه این عنوان پس گرفته شود، وجود دارد.

در ادامه این مراسم همچنین سیدمحمد بهشتی از اعضای هیئت داوران این جشنواره‌ها در سخنانی گفت: برگزاری این جشنواره ظرفیت‌های روستاها و شهرهای ما را در حوزه کتابخوانی آشکار کرد که این نوعی غبارروبی از ظرفیت‌های نهفته در جامعه فرهنگی ایران است.

همچنین در این برنامه هادی مسلمی شهردار نیشابور، دومین پایتخت کتاب ایران به بیان نکاتی در خصوص برنامه های به اجرا درآمده در دوره قبلی اجرای طرح پایتخت کتاب ایران در این شهر پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار