گفت‌و‌گوی دفاع پرس با سردار «احمد عبداللهی»؛

امروز پزشکان جوان کشورمان راه شهید رهنمون را در جبهه مقاومت دنبال می‌کنند

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه گفت: اثرات انتقال فرهنگ دفاع مقدس باعث شده تا امروز با درخواست‌های متعددی از سوی پزشکان جهت حضور در جمع مدافعان حرم و کمک به مردم محروم کشورمان یا سایر کشورها مواجه شویم؛ این در واقع بیانگر طی کردن همان راه شهیدانی چون دکتر رهنمون است.
کد خبر: ۲۲۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ - 21February 2017
گروه اجتماعی دفاع پرس - رحیم محمدی: چند سالی است که در جامعه پزشکی کشورمان شاهد برگزاری آیین گرامی داشت یکی از پزشکانی هستیم که در دوران دفاع مقدس و در محل بیمارستان صحرایی توسط بمباران هوایی عراق به شهادت رسید؛ این پزشک اهل یزد که «محمد علی رهنمون» نام داشت، علاوه بر مسئولیت بهداری سپاه، مسئولیت بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء(ص) را هم برعهده داشت، پیش از ‏شروع عملیات والفجر 6 به جبهه رفت و در بیمارستان بزرگ صحرایی خاتم الانبیاء(ص) به درمان رزمندگان مجروح ‏پرداخت تا اینکه در روز 6 اسفند ماه 1362 در حال اقامه نماز به شهادت نایل آمد.‎‏ لذا به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت این پزشک متعهد کشورمان گفت‌وگویی را با سردار «احمد عبدالهی» معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه انجام دادیم که در ادامه آمده است.
 
دفاع پرس:‌ ایده برگزاری آیین ملی جایزه شهید دکتر رهنمون از کجا شکل گرفت؟
 
موضوع بیمارستان‌های صحرایی و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به فراموشی سپرده شده بود تا اینکه در دیداری که رزمندگان بالای صد ماه حضور در جبهه‌ها با مقام معظم رهبری داشتند؛ تعدادی از اعضای جامعه پزشکی نیز بودند. حضرت آقا در این دیدار از سردار فتحیان سوال کردند که از بیمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس و عزیزانی که به عنوان بخشی از جامعه پزشکی در جبهه‌ها حضور داشتند، چه خبر؟ این سوال باعث شد تا با دعوت سردار فتحیان و به اتفاق دکتر عباس فروتن، سردار اخوان و بنده و تعداد دیگری از دوستان به سه راه «جُفیر» محل شهادت دکتر رهنمون، بیمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس از جمله بیمارستان فاطمه الزهرا(س)، امام حسین(ع) و علی بن ابی طالب(ع) رفته و در آنجا تصمیم گرفتیم نسبت به احیاء بیمارستان‌های صحرایی و برگزاری یادواره شهید رهنمون تلاش کنیم.
 
امروز پزشکان جوان کشورمان راه شهید رهنمون را در جبهه مقاومت دنبال می‌کنند 
برای برگزاری جایزه ملی شهید دکتر رهنمون اساسنامه‌ای تدوین شد که مطابق آن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان رئیس هیأت امنای اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون و وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاون بهداشت و درمان سپاه و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، بقیه الله(عج)، اهواز، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و سه نفر از پیشکسوتان بهداشت و درمان دوران دفاع مقدس، اعضای این هیات امنا تعیین شدند که پس از آن اولین یادواره شهید رهنمون را در سال 90 و در محل شهادت این پزشک مجاهد و خستگی ناپذیر برگزار کردیم.
 
این مراسم سال‌های بعد نیز به ترتیب در اردوگاه شهید مسعودیان، بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) و سینما نفت آبادان با هدف تجلیل و پاسداشت شهدای عرصه بهداشت و درمان برگزار شد؛ البته در کنار این مراسم کنگره جامعه جراحان نیز برنامه سالانه خود را به منظور الگو گرفتن از تجربیات جراحان در دوران دفاع مقدس برگزار می‌کند.
 
دفاع پرس: آیا امسال برگزاری این مراسم با سال‌های قبل تفاوتی خواهد داشت؟
 
امسال که مراسم اعطای جایزه ملی شهید رهنمون در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار می‌شود، در بخش علمی آن تفاوتی با سال‌های قبل ایجاد کردیم؛ بدین نحو که در تاریخ‌ چهارم اسفند پنل و میزگردهای علمی و صبح پنجم اسفند نیز سه کارگاه عملی برگزار می‌شود؛ این کارگاه‌ها که امسال برای اولین بار برگزار می‌شود، کارگاه‌هایی هستند که دانشجویان در دانشگاه‌ها به صورت عملی آن را فرا می‌گیرند. میزگردهای رسیدگی در صحنه توسط دکتر ظفر قندی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، جنگ نوین، امداد و انتقال مجروح توسط دکتر معصومی رئیس سابق اورژانس کشور، راهنما و تازه‌های درمان در بیماران تروما یا مجروحین در شرایط رزم توسط دکتر حیدری و تجربیات پزشکان در جنگ سوریه توسط دکتر رئیس زاده مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، برگزار می‌شود.
 
دفاع پرس: نحوه برگزاری مراسم سال جاری چگونه است؟
 
بعد از ظهر رور پنج شنبه پنجم اسفند یادواره شهید دکتر رهنمون با سخنرانی سردار جعفری فرمانده کل سپاه و دکتر هاشمی وزیر بهداشت برگزار خواهد شد و در ادامه هم از مداحی آهنگران و گروه سرود جانبازان قطع نخاعی بهره خواهیم برد و در انتهای برنامه نیز از تعدادی از پزشکان، پرستاران، فرماندهان بهداری و دانشجویان پزشکی شهید تجلیل به عمل می‌آید و سپس از تعدادی از یادمان‌های دوران دفاع مقدس بازدید به عمل می‌آید.
 
امروز پزشکان جوان کشورمان راه شهید رهنمون را در جبهه مقاومت دنبال می‌کنند
 
دفاع پرس: اعطای جایزه شهید رهنمون چه کمکی به مجموعه نظام سلامت می‌کند؟
 
هدف اصلی زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا است و علاوه بر این تداعی و زنده کردن خاطرات دوران دفاع مقدس است و هدف سوم انتقال فرهنگ شهادت و ایثار و از خود گذشتگی به نسل سوم انقلاب است؛ به عبارتی شاید به لحاظ مادی تاثیر گذار نباشد ولی به لحاظ معنوی و اینکه هر ساله یاد شهدا برای آنها تکرار می‌شود قطعا در تصمیم‌گیری‌ها و محاسبات، در رفتار و منش آن تاثیر می‌گذارد. امروز وقتی برخی پزشکان که شاید به لحاظ سیاسی یا اقتصادی فکر می‌کنیم با فرهنگ دوران دفاع مقدس همخوانی ندارند به چنین مجالسی می‌آیند، واقعا مغناطیس معنوی شهدا چنان آنها را مجذوب می‌کند که خیلی از این افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند و به نوعی متحول می‌شوند که نتیجه این تحول را می‌توان در منش، اخلاق و رفتار افراد مشاهده کرد. پس تحولی که در منش، اخلاق و رفتار افراد ایجاد می‌شود را می‌توان مهمترین کمک به نظام سلامت کشور دانست.
 
دفاع پرس: آیا می توان اعزام سالیانه بیش از چند هزار تیم بهداشتی و درمانی به مناطق محروم کشورمان و یا سایر کشورها را نشان دهنده ادامه راه شهیدانی چون دکتر رهنمون تلقی کرد؟
 
اثرات انتقال فرهنگ دفاع مقدس باعث شده تا امروز با درخواست‌های متعددی از سوی پزشکان جهت حضور در جمع مدافعان حرم و کمک به مردم محروم کشورمان یا سایر کشورها مواجه شویم؛ این در واقع بیانگر طی کردن همان راه شهیدانی چون دکتر رهنمون است.
 
انتهای پیام/231 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار