ابوالفضل ابوترابی:

ادعای نقض حقوق بشر حربه دشمن برای فشار بر ایران است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه موضوع و ادعای نقض حقوق بشر در ایران به حربه‌ای در دست دشمن تبدیل شده و صرفا آنها با انتشار گزارش‌های مغرضانه خود در پی اعمال فشار بر ایران هستند.
کد خبر: ۲۲۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ - 21February 2017
ادعای نقض حقوق بشر حربه دشمن برای فشار بر ایران استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در طول 37 سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی یکی از مباحث سیاسی روز در عرصه رسانه‌ها، احزاب و افکار عمومی، بحث خصومت‌های غربی‌ها با جمهوری اسلامی ایران بوده است. این مخاصمه و رویارویی که در سطوح و لایه‌های گوناگونی جریان داشت، نمودها و جلوه‌های مختلفی را بر جای گذاشت.

روزی دشمنی غرب در قالب مخالفت با شکل‌گیری نظام و حاکمیت اسلامی جلوه می‌یافت، گاهی این خصومت در حمایت از دشمنان نظام جمهوری اسلامی مثل رژیم بعثی عراق و منافقین ظهور و بروز می‌یافت، برخی ایام ایران را حامی تروریسم قلمداد می‌کردند و روزی هم ایران هسته‌ای را تهدیدی برای امنیت جهان خطاب می‌کردند.

اما امروز بهانه‌جویی‌های آنها به حوزه حقوق‌بشری کشیده تا فشارها و تحریم‌ها علیه ایران ادامه یابد. برای بررسی بیشتر این موضوع با ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

وی با اشاره به گزارش‌های سالانه آمریکا و اروپا در ارتباط با موضوع نقض حقوق بشر در ایران گفت: متاسفانه موضوع و ادعای نقض حقوق بشر در ایران به حربه‌ای در دست دشمن تبدیل شده و صرفا آنها با انتشار گزارش‌های مغرضانه خود در پی اعمال فشار بر ایران هستند. عضو کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: کشورهای غربی وضعیت حقوق بشر در ایران را به شکل بدی ارائه می‌دهند درحالی که وضعیت حقوق بشر کشورهای غربی دچار اشکالات عمده و فراوانی است.

ابوترابی با اشاره به نقش «احمد شهید» گزارشگر قبلی ویژه سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران گفت: بسیار جای تاسف دارد که مسئولی را برای پرونده حقوق بشر در ایران انتخاب کردند که تمامی گزارشات وی زاویه سیاسی داشته و این در حالی است که نسبت به عملکرد احمد شهید انتقاد جدی وارد است، چرا که وی انصاف را در گزارشات خود رعایت نمی‌کرد و موضوع ترور در کشور ایران و خانواده‌های قربانی تروریست و مسائل این چنینی را مدنظر قرار نمی‌داد. وی افزود: وضعیت نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر مثل عربستان و حتی خود آمریکا بسیار اسفناک است و با این وجود به وضعیت حقوق بشر در ایران مغرضانه و به دور از هرگونه انصاف می‌پردازند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس ادامه داد: این موضوع که در ایران در صورت هتاکی به رهبر معظم انقلاب و یا امام خمینی (ره) برای هتاک حکم اعدام صادر می‌شود کاملاً دروغ است و حتی یک مورد هم در ایران پیدا نمی‌شود که برای فرد هتاک حکم اعدام صادر شده باشد، اصلا چنین چیزی در قوانین ما تعریف نشده است و آمریکا در گزارش سالیانه خود در این موضوع خیلی ناشیانه اقدام کرده است.

ابوترابی درباره وضعیت زندان‌های ایران توضیح داد: وضعیت زندان‌های ایران نسبت به سایر کشورها وضعیت بسیار بهتری دارد. البته با وضعیت مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم که این امر به دلیل مشکلات مالی است.

وی گفت: به لحاظ کمبود بودجه نتوانسته‌ایم به وضعیت دلخواهی که در قوانین تعریف شده است دست یابیم که انشاالله مجلس کمک و حمایت کند تا بتوانیم وضعیت ساخت زندان‌ها را سرعت و بهبود ببخشیم.

عضو سابق کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با زیر سوال بردن انتخابات ایران گفت: موضوع زیر سوال بردن انتخابات در ایران نشانه‌ای از مداخله آنها در امور داخلی کشور ما است. چراکه موضوع انتخابات یک موضوع داخلی است و آنها نباید دخالت کنند، بنابراین همه این موارد نشان‌دهنده این است که ادعاهای مطرح شده درباره  نقض حقوق بشر در ایران کاملا سیاسی‌ و مغرضانه است.

وی با اشاره به برخی ادعاهای اروپایی‌ها درخصوص سختی مجازات اعدام در ایران هم گفت: جمهوری اسلامی ایران سالانه 200 میلیون دلار برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه می‌کند. این هزینه را به تنهایی کشورمان می‌پردازد و علی‌رغم تقدیرها از ایران برای مبارزه با ترویج و قاچاق موادمخدر، شاهد برخورد دوگانه اروپایی‌ها با موضوع اعدام قاچاقچیان مواد مخدر هستیم.

برخوردهای اروپا با مقوله حقوق بشر کاملا سیاسی است زیرا بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه هستند که رنگ انتخابات را ندیده‌اند اما بدلیل حمایت‌های مالی از نهادهای بین‌المللی بر جنایت‌های آنها سرپوش گذاشته می‌شود.

ابوترابی به اقدام اخیر سوئد برای قطعنامه حقوق بشری علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: اقدام سوئد در حالی رخ می‌دهد که ایران میزبانی شایسته‌ای از مقامات آنها در تهران کرد و این اقدام آنها بسیار تعجب‌برانگیز بود.

عرف دیپلماتیک ایجاب می‌کند که مهمانان براساس قوانین کشور میزبان رفتار کنند و به قوانین آن احترام بگذارند و اگر اقدام آنها جامه عمل بپوشد، لجبازی سوئد است و دستگاه دیپلماسی باید واکنش قاطع‌تری به آن نشان دهد. اقدامات اروپایی‌ها علیه ایران به لجبازی سیاسی شبیه است که چون ابزاری برای تحریم و قطعنامه علیه ایران وجود ندارد، قصد دارند به هر طریق ممکن اقدامی را علیه تهران انجام دهند.

منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار