امیر موسوی در همایش «معماری ناجای آینده»:

اگر به فکر آینده نباشیم دچار غافلگیری راهبردی می‌شویم

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر امروز در نیروهای مسلح به فکر آینده نباشیم و آینده را نسازیم، قطعا دچار غافلگیری راهبردی خواهیم شد.
کد خبر: ۲۲۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ - 22February 2017
اگر به فکر آینده نباشیم دچار غافلگیری راهبردی می‌شویمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «سید عبدالرحیم موسوی» جانشین ستاد کل نیروهای مسلح در همایش ملی «معماری ناجای آینده» که در دانشگاه علوم انتظامی امین در حال برگزاری است، اظهار داشت: فرمانده معظم کل قوا فرمودند که اگر امروز به فکر آینده نباشیم، آیندگان به اجبار با دستپاچگی وضعیت خود را روبراه می‌کنند. امروز ما باید آینده را بسازیم و زمینه را فراهم کنیم.
 
وی با اشاره به اهمیت معماری ناجای آینده گفت: آن چیزی که قطعی است، اگر امروز به فکر آینده نباشیم و آینده را نسازیم، قطعا دچار غافلگیری راهبردی خواهیم شد.
 
امیر موسوی با بیان اینکه غافلگیری تاکتیکی قابل جبران است و غافلگیری راهبردی نیز با سختی قابل جبران است، عنوان کرد: غافلگیری فوق راهبردی غیرقابل جبران خواهد بود و کار ما در معماری ناجای آینده این است که در برابر غافلگیری فوق راهبردی به یک آمادگی فوق راهبردی دست یابیم. 
 
وی عنوان کرد: برای اینکه در این زمینه به حداکثر بازدهی دست یابیم باید تلفیقی از آینده شناسی و آینده نگاری داشته باشیم که نتیجه آن شبیه سازی آینده می‌شود؛ یعنی با کمک اندیشمندان، صاحب‌نظران، نخبگان و خبرگان در این حوزه می‌توان در مواجه با بحران‌های آینده به نتیجه رسید و به نظر می‌رسد مرکز مطالعات راهبردی ناجا در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است.
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت مقوله امنیت، گفت: در آینده هر اتفاقی که بیافتد، امنیت در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین معماری نیروی انتظامی که کنشگر اصلی در حوزه‌های امنیتی و انتظامی است، در آینده بسیار موثر است. باید به مقوله آینده نگری نگاه ویژه داشته باشیم که خوشبختانه هم در ناجا و هم در ستادکل به این موضوع توجه شده است.
 
وی ادامه داد: مطلب بعدی این است که آینده مطلوبی که خداوند برای بشریت رقم زده است باید ساخت و درباره آن زمینه سازی کرد. به نظرم در این حوزه برای نیروی انتظامی دو چراغ فروزان و روشنی بخش وجود دارد، نخست معماری نیروی انتظامی در تراز تمدن نوین اسلامی است و دوم نیروی انتظامی جامعه‌ای که منتظر ظهور است.
 
امیر موسوی خاطرنشان کرد: تبیین چگونگی حرکت نیروهای مسلح در آینده در فرمایشات و مکتوبات مقام معظم رهبری به عنوان یک گنج وجود دارد که نیروهای مسلح می‌توانند از آن استفاده کنند و در این رابطه باید منویات و انتظارات ایشان را مد نظر قرار دهیم.
 
وی اضافه کرد: موضوع بعدی ترسیم تصویر تقریبا کاملی از آینده است که پر چالش‌ترین موضوع در حوزه معماری آینده است.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها