نشست‌ آستانه حلقه تکمیل کننده اجلاس ژنو/ ترکیه در جهت ایجاد ثبات در منطقه گام بردارد

سفیر سابق کشورمان در سوریه با اشاره به مواضع نسنجیده اخیر مقامات ترک درباره ایران گفت: انتظار داریم ترکیه با اتخاذ مواضع و رویکرد مثبت در راستای ایجاد ثبات و حل بحران سوریه عمل کرده و نقش سازنده‌ای را در معادلات منطقه ایفا کند.
کد خبر: ۲۲۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ - 22February 2017
نشست‌ آستانه حلقه تکمیل کننده اجلاس ژنو/ ترکیه در جهت ایجاد ثبات در منطقه گام برداردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه در خصوص نشست آستانه و دستاوردهای این نشست اظهار داشت: در دومین نشست آستانه مذاکراتی در سطح نمایندگان کشورهای ناظر بر آتش‌بس سوریه و همچنین نمایندگان دو طرف منازع در بحران سوریه شامل نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان گروه‌های مسلح‌ که روند مذاکرات و راه‌حل سیاسی را پذیرفته‌اند، صورت گرفت.

وی افزود: در ابتدا شاهد نوعی کم‌توجهی گروه‌های مسلح و همچنین نماینده کشور ترکیه در این رابطه بودیم، ولی در عین حال جلسات مفیدی بین هیأت‌های ایران و روسیه و همچنین نشست مشترکی با نمایندگان دولت سوریه برگزار شد.

سفیر سابق ایران در سوریه ادامه داد: نهایتا دستورکار این نشست که یافتن مکانیسم مناسب و توافق نظر بر سر مکانیسم آتش بس در سوریه بود، طی یک توافقنامه بین طرف‌ها به امضا رسید و قرار شد تیم‌های کارشناسی براساس بندهای توافق شده در این نشست مراحل اجرایی این راهکار را طراحی و اجرا کنند.

شیبانی با اشاره به عدم توجه جدی گروه‌های مسلح به این نشست عنوان کرد: چون راهبرد این گروه‌ها عمدتا راهبرد حل سیاسی نیست و به دنبال دستیابی به اهداف خود از طرق نظامی هستند، عملا با نوعی خلل و کم‌کاری از سوی این گروه‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ترکیه به عنوان یکی از کشورهای حاضر در این نشست یک نگاه به سمت نشست آستانه و یک نگاه به سمت اقداماتی که در آینده انتظار می‌رود آمریکا انجام دهد، دارد، تصریح کرد: ترکیه عملا حساب جدی روی این نشست باز نکرده است و بیش از آنکه بخواهد نشست را به عنوان یکی از مراحل اصلی انتقال بحران از وضعیت نظامی و امنیتی به مرحله سیاسی نگاه کند، به عنوان یک دوره گذر از مرحله انتقال دولت اوباما به دولت ترامپ و اتخاذ سیاست‌های جدید از سوی دولت ترامپ نگاه می‌کند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: برداشت‌مان این است که نشست آستانه می‌تواند با توجه به کارکردی که در طول ماه‌های گذشته از خود نشان داده است، هم در راستای بازگشت ثبات و آرامش در سوریه موثر واقع شود و هم می‌تواند یک بستر مناسب برای بحث و بررسی راهکارهای سیاسی برای خروج از بحران در سوریه باشد.

شیبانی با اشاره به نقش موثر ایران و روسیه در نشست آستانه اظهار داشت: توصیه‌ای که عمدتا مورد تاکید قرار می‌گیرد ضرورت توجه ویژه به این نشست و همچنین این نکته است که این نشست می‌تواند حلقه تکمیل‌کننده نشست ژنو باشد.

وی افزود: اگر با این نگاه به نشست آستانه نگاه کنیم انتظار می‌رود که در آینده هم این نشست‌ها ادامه پیدا کند و کمکی باشد برای حلقه‌های دیگر بازی که نشست ژنو و نقش سازمان ملل در حل بحران سوریه است.

سفیر سابق ایران در سوریه در خصوص مواضع اخیر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ترکیه درباره ایران نیز عنوان کرد: ترکیه در حال بازگشت به مواضع گذشته خود در خصوص بحران سوریه است.

شیبانی ادامه داد: از طرف دیگر گروه‌های مورد حمایت ترکیه بعد از آزادسازی حلب خسارت‌های قابل توجهی دیده‌اند و تبعات ناشی از آن را در دیگر نقاط نیز شاهد بودیم و این واکنش ترکیه واکنشی قابل انتظار بود.

وی با بیان اینکه دولت ترکیه بدون توجه به قواعد بازی که در بین همسایگان وجود دارد، مواضع نسنجیده‌ای را اتخاذ کرده است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم به جای اینکه ترکیه با اتخاذ مواضع نسنجیده موجب ایجاد تنش بیشتر در منطقه شود، با اتخاذ مواضع و رویکرد مثبت به مجموعه بازیگرانی که دارای منافع مشترک در منطقه هستند بپیوندد و در راستای ایجاد ثبات و حل بحران سوریه عمل کرده و نقش سازنده‌ای را در معادلات منطقه ایفا کند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار