فضلی نژاد:

جای خالی آثاری مانند «فراموش شده‌ها» به شدت حس می‌شود

روزنامه‌نگار و فعال مطبوعاتی در آیین رونمایی از مستند «فراموش شده‌ها» گفت: در وضعیت نامطلوب موجود، «فراموش شده‌ها» با یک نگاه پژوهش محور به رابطه فقر اجتماعی و فساد اقتصادی توجه کرده است و جای خالی آن به شدت حس می‌شد.
کد خبر: ۲۲۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ - 22February 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین رونمایی از مستند «فراموش شده ها» در دانشگده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دانشجویان، عوامل مستند و چهره های فرهنگی و هنری در تالار ثامن الحجج دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شد، بعد از نمایش مستند، از یکی از زنان حاضر در این مستند که جزو اقشار مستضعف است توسط عوامل فیلم و مسئول انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران تجلیل بعمل آمد.

در ادامه این مراسم فضلی نژاد در رونمایی از مستند «فراموش شده ها» با اشاره به مشکلات ساختاری موجود در نظام حکومت ایران، با تقدیر از مستند «فراموش شده‌ها» اظهار داشت: در این وضعیت نامطلوب موجود این غنیمتی است که مستندی در یک نگاه پژوهش محور به رابطه فقر اجتماعی و فساد اقتصادی توجه کرده است و جای خالی این نوع از آثار تا امروز به شدت حس می شد.

وی در ادامه نقد خود را هم مورد توجه قرار داد و گفت: ما که صبح تا شب همه را محاکمه می کنیم و همه چیز را به گردن حاکمیت و دولتها و تاریخ می گذاریم باید کمی هم به خودمان نگاه کنیم که ما چگونه انسان هایی بودیم در عرصه عمومی چقدر قاعده مند، متعهد و تلاشگر بوده ایم؟ چرا در رفتار ما تاثیر از آن منطق رفتار اسلامی مشاهده نمی شود؟

فضلی نژاد افزود: البته این راه نیست که بگوییم جمهوری اسلامی به بن بست رسیده است. جمهوری اسلامی برای ما یک معبر است نه مقصد! ما در گام های نخسین ما در مقابل شرق و غرب قرار داریم. نظام انگلستان که بعضی تماما مورد مقایسه با ایران قرار می دهند، 400 سال قدمت دارد. ما تنها 38 سال از عمر نظام سیاسی مان گذشته است. از 1686 که انقلاب انگستان را داریم که این انگلستان از آن شروع کرده اما ما یک دهم آن مسیر را تازه طی کرده ایم. ما نمی توانیم کارنامه انسان یک ساله را با انسان ده ساله مقایسه کنیم.

این پژوهشگر سیاسی اجتماعی در ادامه به بی تفاوتی نسبت به مسائل پیرامونی اشاره کرد و گفت: یک مشکل ما در دیوان سالاری مان آن است که به مسائل توجه نمی کنیم تا آنکه تبدیل به یک خطر امنیتی بشود. ما به آسیب های اجتماعی توجه نکردیم تا آنکه امروز آسیب های اجتماعی تبدیل به بحران های امنیتی شده است که مبادا موجودیت نظام به خطر نیفتد، که اگر موجودیت نظام به خطر نمی افتاد باز هم کسی به این مسائل توجهی نداشت در حالی که ده دوازده سال پیش ما این حرف ها را زدیم و آن موقع هم گفتند تو سیاه نمایی می کنی!

وی افزود: ما اگر تبعات فقر را در نظام فرهنگی در نظر نگیریم مثل امروز مواجه خواهیم شد با کجی هایی که در جامعه ایران به صورت فزاینده ای در حال سر برآوردن است و این مسئله در چند سال آینده جامعه ایران را با بحران های هویتی مواجه خواهد کرد.

فضلی نژاد در جمع بندی بحث گفت: ما نیازمند یک انقلاب بوروکراتیک هستیم که جریان اجتماعی انقلاب می تواند به آن دست بزند، جریان اجتماعی که طعم فعالیت جهادی را چشیده و مثل سازندگان این مستند از نگاه نزدیک با درد و مشکلات مردم آشناست.

وی در پایان گفت: حسن سازندگان این مستند این است که روزنامه نگارانی قوی هستند که متن های قوی و خوبی را به قلم رانده اند. این مستند اگرچه به لحاظ فنی و ساختاری ایراداتی داشت که امیداوارم سازندگان ان در کارهای بعدی این ایرادات را برطرف کنند اما از حیث محتوا و موضوع بسیار تلنگر خوبی بود که می تواند جامعه ما را به خود بیاورد و متوجه وضع نامطلوب موجود بکند.

مستند «فراموش شده ها» به کارگردانی میکائیل دیانی و تهیه کنندگی رضا کردلو محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که در هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار توانست فانوس بخش نقد درون گفتمانی را از آن خود کند.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها