آیا سیستم «ترامپ» را به قدرت رساند؟

بسیاری رئیس جمهور شدن «دونالد ترامپ» را امری شانسی و اتفاقی قلمداد کرده و گمان می‌کنند که سیستم، از روی‌کار آمدن او شوکه شده است. اما این تحلیل به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.
کد خبر: ۲۲۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ - 22February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اگر کمی سیستم سرمایه‌داری جهانی را بشناسیم، می‌دانیم که یکی از فعالیتهای اصلی این سیستم، شناختن احتمالات و اتخاذ روشهایی برای غافلگیر نشدن در مقابل عوامل ناشناخته است. سیستم با استخدام هزاران کارشناس و تحلیلگر در زمینه‌های مختلف علوم انسانی (جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد...) تلاش می‌کند تعداد عوامل ناشناخته را به صفر برساند تا بدین طریق کنترلش را بر محیطی که تحت سیطره گرفته حفظ کند و با تهدیدی علیه قدرتش روبرو نشود. بنابراین، ساده لوحانه است که گمان کنیم «دونالد ترامپ» صرفا بخاطر قابلیتهای فردی، یا صرفا به دلیل دگرگونی جامعه آمریکا، یا آزاد بودن حداکثری انتخابات این کشور به ریاست جمهوری برگزیده شد.

در مورد انتخابات آمریکا باید گفت که بانیان سیستم سیاسی این کشور مکانیسمهایی را به کار برده اند تا احتمال هر گونه غافلگیری را به صفر برسانند. وجود سیستم دو حزبی و سیستم انتخاباتی الکترال و تحت نظر بودن سلسله مراتب حزبی و کلا صحنه سیاسی توسط سیستمهای اطلاعاتی و جاسوسی، امکان اینکه یک نفر با قابلیتهای فردیِ صرف ناگهان پله ها را بپیماید و در انتخابات اول شود را از بین می برد. نیز باید به سیستم سلسله مراتب پنهان حاکم بر صحنه سیاسی آمریکا اشاره کرد و به اینکه سران اغلب ناشناخته سیستم، بدنه را هدایت می کنند و سیاستمداران، که اصلی هایشان یا عضو حزب دموکراتند یا حزب جمهوریخواه، در اصل مرئوس اند و متعهد به حفظ منافع سیستم، و اگر احیانا کسی به بالاها رسید و متمرد شد، سرنوشتش مشابه کندی شده یا اگر کم اهمیت تر باشد، با واترگیت کله پا می شود.

در مورد جامعه آمریکا نیز باید گفت که هزاران دانشمند علوم انسانی، به صورت دقیق در حال آنالیز و بررسی جامعه هستند و با ساختن سیستمهای تحلیلی جامع، تقریبا به آسانی می توانند کنشها و واکنشهای جامعه را پیش بینی کنند و اگر بخواهند، با عوامل خارجی هدایت شده نظیر رسانه ها یا اتفاقات کنترل شده، جامعه را به سمتی که می خواهند هدایت می کنند.

در مورد شخصیت دونالد ترامپ؛ در اینکه او یک پوپولیست قهار است شکی نیست، و می دانیم که پوپولیستها کم و بیش در هر جامعه ای، آن هم در جامعه محافظه کار آمریکا، دارای رای هستند. این را ما می دانیم و خودِ سیستم حاکم بر امریکا هم خوب می داند.

اگر رسانه های امریکا را مرور کنید، می بینید که اکثر آنها (فاکس نیوز استثناست) مواضع ضد ترامپ دارند. آیا رسانه های اصلی آمریکا مستقلند؟ اگر بپذیریم که نیستند، و نیستند، پس باید خودِ سیستم به آنها دستور داده باشد که  ضد ترامپ موضع بگیرند. آیا چنین به نظر نمی رسد که خود سیستم دوست دارد مردم گمان کنند ترامپ به شکل شانسی و تصادفی و با حمایت صرف رای دهندگان، رئیس جمهور شده و سیستم از انتخاب او ناراضی است؟

پاسخ من به گزاره بالا مثبت است. اما چرا باید سیستم چنین چیزی بخواهد؟ در اینجا یک پاسخ بیش از بقیه منطقی به نظر می رسد: برای اینکه مسئولیت کارهای آتی ترامپ، بر گردن خودش باشد، نه بر گردن سیستم.

در واقع، سیستم با وانمود کردن به اینکه ترامپ از ما نیست، اولا مسئولیتی در قبال اقدامات او بر عهده نمی گیرد. ثانیا خود را با او مخالف نشان می دهد تا اگر لازم شد و کارها آنطور که باید پیش نرفت، با نمایش خلع کردن او، جلوی اقداماتی که انجام داده (و در واقع خودِ سیستم می خواسته انجام شوند) را بگیرد و تغییر سیاست دهد.

اینها یعنی ترامپ ماموریتهایی دارد. آغاز جنگی جدید در خاورمیانه، اتخاذ رویکردی تهاجمی تر علیه چین و روسیه، اعزام نیرو به اکراین، پلیسی تر کردن جامعه آمریکا و بازتعریف روابط این کشور با اروپا و ناتو، می توانند جزئی از این ماموریت باشند؛ ماموریتهایی احتمالی که اینبار، بخاطر شعبده بازی های سیستم، صرفا به گردن یک شخص می افتند؛ شخصی که تصویری دیوانه وار از وی ارائه شده و هر کاری کند، پذیرفته خواهد شد، چرا که رئیس جمهور آمریکاست و دارای اختیارات نامحدود. اکنون باید صبر کرد و امیدوار بود این تحلیل غلط از کار در بیاید.

منبع:مهر

نظر شما
پربیننده ها