محقق در نشست محفل شعر دفاع مقدس جشنواره فجر؛

گسترش دایره شعر فجر در بین کشورهای فارسی زبان/ تاجیکستان و شبه قاره هند به جشنواره اضافه می‌شوند

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: سال آینده تلاش می کنیم گستره زبان فارسی را با حضور کشورهای تاجیکستان و شبه قاره هند در جشنواره شعر فجر افزایش دهیم.
کد خبر: ۲۲۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰ - 23February 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، هشتمین محفل جشنواره شعر فجر با حضور جواد محقق، هادی سعیدی‌کیاسری، حمیدرضا شکارسری، جلیل صفربیگی، عبدالرحمن سعیدی‌راد و علیرضا لبش در تالار نیایش شهرستان شوش دانیال به شعر دفاع مقدس پرداخت.

چنانی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش اظهار داشت: خوشحالیم که محف به اسم استاد مهربانی‌ها برای گرامیداشت استاد محمود صفارزاده که بنده فوق‌العاده به ایشان علاقه دارم برگزار می‌شود. ایشان یکی از محورها و قطب‌های جریان شعر در شوش بود. امیدواریم خط و مش و صداقت ایشان برای ما الگو باشد تا بتوانیم در ادامه مسیر موفق باشیم.

وی گفت: نام صفارزاده در جشنواره‌ای که به اسم دفاع مقدس و فجر انقلاب است به جا بوده چون ایشان به معنی انقلابی، بسیجی و رزمنده بود و در هر برنامه‌ای برای انقلاب برگزار می‌شد پیش قدم می‌شدند. اولین جشنواره‌های شعر را ایشان برگزار می‌کردند. 

چنانی عنوان کرد: عشق و علاقه صفارزاده به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اهل بیت برای همگان روشن بود. با جدیت، صبور، پر تحمل و صبور بودن از ویژگی‌های محمود صفارزاده بود که باید سرمشق شاعران جوان قرار گیرد.

تاجیکستان و شبه قاره هند به جشنواره اضافه می‌شوند 
«جواد محقق» معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه جشنواره شعر فجر در میان سایر جشنواره‌‌های فجر، جوان‌ترین جشنواره است اظهار داشت: جشنواره شعر فجر دیرتر از سایر جشنواره‌ها تاسیس شده است. دلیل این تاخیر تصور برخی‌ها بود که فکر می‌کردند جنس شعر متفاوت با سایر هنرهاست. نهایتاً تصمیم گرفته شد جشنواره‌ای با عنوان فجر برای شعر تاسیس شود.

وی گفت: جشنواره در این چند سال تغییراتی داشته است. وقتی جشنواره بنیان گذاری شد، قرار بود شاعران شعرهایشان را به جشنواره ارسال کنند تا مورد داوری قرار گیرند. به مرور زمان متوجه اشکالات جشنواره شدیم و فهمیدیم کسانی که به جشواره شعر ارسال می‌کنند شاعران جوانی هستند که به دنبال دیده شدن و مطرح شدن هستند و شاعران پیشکسوت برای فرصت دادن به جوانان در جشنواره شرکت نکرند.

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ادامه داد: از آنجایی که قرار بود تمام توان شعر کشور در یک سال در جشنواره شعر فجر بررسی شود تغییراتی در روند جشنواره اعمال و قرار شد شاعران آثار چاپ شده را به جشنواره ارسال کنند. به همین خاطر در چند سال اخیر برگزیده‌های شعر فجر، برگزیده‌های کتاب شعر کشور بوده‌اند.

محقق خاطر نشان کرد:  همزمان با اعلام تاریخ دریافت آثار، در بنیاد ملی شعر ایرانیان شروع به جمع آوری آثار منتشر سراسرکشور در شهرستان‌ها و تهران می‌کنیم. در سه حوزه شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و کتاب‌های نقد و بررسی، آثار توسط هیئت داوران، داوری می‌شود. هیئت علمی جشنواره متشکل از اساتید دانشگاه و شاعران شناخته شده کشور است. هیئت علمی داوران را با رای خودشان انتخاب می‌کنند و بنیاد ملی شعر ایرانیان نیز هیئت علمی داورانی را انتخاب می‌کند و در هر حوزه، هفت اثر نامزد می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب‌های برگزیده شده جشنواره از میان هفت اثر نامزد انتخاب و اعلام می‌شود. امسال بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان علاوه بر جایزه شعر فجر، سه جایزه جلال آل احمد، جایزه پروین اعتصامی و جایزه شعر فجر توسط بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان اجرا و برگزار شد.

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیان کرد: جایزه جلال آل احمد امسال برای اولین بار همه کتاب‌های 8 سال گذشته ادبیات داستانی کشور افغانستان را جمع آوری و مورد داوری قرار داد و از برگزیدگان آن تقدیر کرد. در جشنواره شعر فجر نیز کتاب‌های 10 سال گذشته شعر افغانستان جمع آوری شده و کتاب‌های برتر داوری و اعلام خواهند شد.

محقق گفت: تلاش داریم در سال‌های آینده حوزه‌های زبان فارسی در جشنواره را بیشتر کنیم و آثار کشورهای تاجیکستان و شبه قاره هند را اضافه کنیم. زبان ما در کشورهای محدودی مورد تکلم قرار می‌گیرد و برخی کشورها الفبایشان همانند الفبای ما نیست، اگر چه زبان هر دو کشور فارسی است. امسال نتوانستیم آثار تاجیکستان را داوری کنیم اما سال‌های آینده این کار را خواهیم کرد.

در بخش دیگر این مراسم از همسر زنده یاد«محمود صفارزاده» شاعر پیشکسوت خوزستانی تقدیر به عمل آمد. «غلامرضا کاج»، «مرتضی آل‌کثیر»، «ابوذر پاکروان» ،«هوشنگ دیناروند» و تعدادی از شاعران خوزستانی در این مراسم شعر خواندند.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار