لزوم تبیین نقش زنان و خانواده در اندیشه رهبری

تبین جایگاه زنان درجامعه اسلامی مبتنی براندیشه های ناب محمدی و توجه به جایگاه اصلی زنان در مبحث خانواده و تربیت نسل از مهمترین نکاتی است که مقام عظمای ولایت به عنوان مهمترین و اصلی ترین وظیفه زنان آنرا تبین و بررسی کرده اند.
کد خبر: ۲۲۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ - 14April 2017

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، زنان در جامعه اسلامی براساس بینش اسلامی در همه زمینه ها توانستند نقش آفرین و موثر بوده و به عنوان زن انقلابی و مسلمان در جامعه اسلامی حضور داشته باشند. زنان ایران اسلامی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ و سازندگی در عرصه های مختلف فعالیت کردند و در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توانستند الگوی زن مسلمان و انقلابی رابه منصه ظهور بگذرانند و به  جهانیان نشان بدهند که دین  سر منشاء رشد و تعالی همه جانبه زنان در جامعه اسلامی را فراهم آورده است. نکته ای که  رهبر انقلاب هم بر آن تاکید دارند این است که در جامعه اسلامی زن در حالی در جامعه حضور دارد که از وظایف خانه داری و تربیت فرزندان به عنوان نسل آینده جامعه اسلامی غفلت نمی کند و به همین خاطر زن در جامعه اسلامی می تواند الگوی سایر جوامع نیز باشد.

نقش زنان در عصر حاضر با توجه به تحرکات و جنبش های اخیر اسلامی و ایجادحکومت جهانی در آخرالزمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

همچنین با توجه به هجمه استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده بشریت در عصر حاضر که برای فروپاشی نظام اسلامی، بنیان خانواده را نشانه گرفته اند و هدف اصلی فروپاشی در نظام خانواده «زن» است و به معنای دقیق تر «مادر» به عنوان رکن اساسی و تربیت کننده نسل آینده جامعه را مورد هدف قرار داده اند.

بنابراین زنان مسلمان باید با آگاهی و شناخت هر چه بیشتر در برابر توطئه ها و ترفندهای جهان غرب و ا ستکبار جهانی، مهیا باشند، که این امر امکان پذیر نمی شود، مگر با توجه به بینش و دیدگاه دینی اسلامی و ارزشی که خداوند برای زن به عنوان مادر و همسر قائل شده است و باید برای تعالی ارزش های والای زنان طبق تعالیم اسلامی حرکتی منسجم و مستمر داشته و زنان از این مهم غفلت نورزند، در این راستا به بررسی دیدگاههای رهبر فرزانه انقلاب که منبعث از اسلام ناب محمدی است پرداخته ایم که در متن زیر آن را می خوانید:

آیت الله خامنه ای درمورد نقش و جایگاه زنان در جامعه اسلامی فرمودند:

«اسلام در مورد بینشی که نسبت به زنان و نقشی که بانوان در جامعه دارند «نقش فردی»، «نقش خانوادگی»، «نقش سیاسی»، «نقش اجتماعی» می ‏تواند ادعا کند که همه ملت‏ های مدعی باید از او پیروی نمایند. اگر قرار باشد که در این زمینه کشورهای غربی پشت میز محاکمه قرار بگیرند و پاسخ بدهند، بدون شک آبروی آن‏ ها خواهد رفت.»

 تبین نقش زنان در اندیشه رهبری به ویژه در مبحث  خانواده
 
 
پیشرفت های فردی زنان مطابق با ارزشهای اسلامی

آیت الله خامنه ای درباره‏ اهمیت پیشرفت‏‌های علمی برای زنان می‏ فرمایند: «ما معتقدیم زنان در هر جامعه سالم بشری قادرند و می‏‌باید فرصت پیدا کنند تا در حد سهم خود، تلاش و رقابت خویش را در پیشرفت‏‌های علمی و اجتماعی و سازندگی و اداره‏ این جهان به عهده بگیرند.»

ایشان همچنین درباره «رشد علمی زنان» همگام با «وظیفه اصلی زنان» اشاره می کنند و می فرمایند:

«زن در محيط اسلامى، رشد علمى می كند، رشد شخصيتى می كند، رشد اخلاقى می كند، رشد سياسى می كند، در اساسى‌ترين مسائل اجتماعى در صفوف مقدم قرار می گيرد، در عين حال زن باقى می ماند. زن بودن، براى زن يك نقطه‌ى امتياز است، يك نقطه‌ى افتخار است. اين افتخارى نيست براى زن كه او را از محيط زنانه، از خصوصيات زنانه، از اخلاق زنانه دور كنيم.».

«خانه‌دارى را، فرزنددارى را، شوهردارى را ننگ او به حساب بياوريم. فرهنگ غربى خانواده را متلاشى كرد. امروز يكى از مشكلات بزرگ دنياى غرب، متلاشى شدن خانواده‌ها است، افزايش فرزندان بى هويت است. اين ها گريبان غرب را خواهد گرفت. حوادث اجتماعى به مرور پيش مى‌آيد. غرب از همين نقطه سخت‌ترين ضربه‌ها را خواهد خورد و اين تمدن مادى پر زرق و برق از همين نقطه فرو خواهد ريخت.»

وظایف اختصاصی زنان

رهبر معظم انقلاب، پیرامون وظایف اختصاصی زنان می‏ فرمایند:

«اسلام میان زن و مرد برابری را از لحاظ ارزش‏‌های انسانی قبول دارد ولی از لحاظ وظایف اختصاصی، خیر. اسلام برای زن نقش خاص قائل است که به هیچ وجه کوچک‌‏تر از نقش مرد نیست. باید توجه نمود که ترکیب جسمانی و روان زن، او را برای تکالیف خاصی آماده کرده است. این تکالیف عبارت است از آن چیزی که زن و مرد از آن مرز از هم جدا شده اند.»

همچنین رهبر انقلاب اسلامیدرباره‏ نقش و مسئولیت زنان تحصیل کرده در هر نقطه ای از جهان اسلام، این گونه نصیحت می‏ کنند: «شما بانوان نخبه، دختران نخبه، جوانان نخبه، امروز يكى از مهمترين مسئوليت‌هایتان اين است كه نقش زن را از ديدگاه اسلام ترسيم كنيد، برجسته كنيد، روشن كنيد؛ تربيت انسانى زن بزرگترين خدمت به جوامع انسانى و اسلامى است؛ اين حركت بايد راه بيفتد. البته راه افتاده است، بايد تشديد بشود، بايد فراگير بشود، بايد پيش برود و شما در اين حركت، بدون ترديد پيروز خواهيد شد. يك كار اساسى اين است.»

همسر بودن و مادر بودن:

آیت الله خامنه ای (مدظه العالی) درباره‏ اهمیت نقش زن در خانواده، به نکات ظریفی اشاره می‏ کنند که جز از سوی یک عالم مسلمان قابل طرح نیست. ایشان در این باره می‏ فرمایند: «نظر اسلام در باب خانواده و جايگاه زن در خانواده، نظر خيلى روشنى است. «المرأة سيّدة بيته».

«بزرگ خانه، زن خانه است؛ اين از پيغمبر اكرم است. جايگاه زن در خانواده، همانى است كه در گفتارهاى گوناگون ائمه (ع) آمده: «المرأة ريحانة و ليست بقهرمانة». در تعبيرات عربى، قهرمان يعنى «كارگزار»، «پادو»، «يك خدمتگزار محترم». مي فرمايد: در داخل خانه، زن قهرمانه نيست؛ ريحانه است، گُلِ خانه است. خطاب به مردان مي فرمايد: بهترين شما كسانى هستند كه بهترين رفتارها را با همسرانشان دارند. اين ها نظرات اسلام است و از اين قبيل الى ماشاءاللَّه وجود دارد.»

جایگاه زن در کانون خانواده

مقام معظم رهبری در اهمیت مبنا بودن خانواده و جایگاه زن در این کانون گرم بیان می دارند:

«مسأله‌ى مادرى، مسأله‌ همسرى، مسأله‌ى خانه و خانواده، مسائل بسيار اساسى و حياتى است. در همه‌ طرح‌هايى كه ما داريم، بايستى «خانواده» مبنا باشد. يعنى شما اگر بزرگترين متخصص پزشكى يا هر رشته‌ى ديگرى بشويد، چنانچه زن خانه نباشيد، اين براى شما يك نقص است. كدبانوى خانه شما بايد باشيد؛ اصلاً محور اين است. اگر بخواهيم تشبيه ناقصى بكنيم، بايد به ملكه‌ى زنبور عسل تشبيه كنيم.»

«كانون خانواده، جايى است كه عواطف و احساسات بايد در آن‌جا رشد و بالندگى پيدا كند؛ بچه‌ها محبت و نوازش ببينند؛ شوهر كه مرد است و طبيعت مرد، طبيعت خام ترى نسبت به زن است و در ميدان خاصى، شكننده‌تر است و مرهم زخم او، فقط و فقط نوازش همسر است حتّى نه نوازش مادر بايد نوازش ببيند. براى يك مرد بزرگ، اين همسر كارى را مى‌كند كه مادر براى يك بچه‌ى كوچك آن كار را مى‌كند؛ و زنانِ دقيق و ظريف، به اين نكته آشنا هستند. اگر اين احساسات و عواطف، محتاج وجود يك محور اصلى در خانه كه آن خانم و كدبانوى خانه است نباشد، خانواده يك شكل بدون معنا پیدا خواهد کرد.»

تربیت فرزند و مادر

رهبر انقلاب اسلامی یکی از نقش‏‌ها و وظایف مهم زن در خانواده را تربیت فرزندان دانسته و بیان می کنند:

«از جمله وظايفى كه برعهده‌ زنان در داخل خانه و خانواده است، مسأله‌ تربيت فرزند است. زنانى كه به خاطر فعاليت هاى خارج از خانواده، از آوردن فرزند استنكاف مى‌كنند، برخلاف طبيعت بشرى و زنانه‌ خود اقدام مى‌كنند. خداوند به اين راضى نيست. كسانى كه فرزند و تربيت فرزند و شيردادن به بچه و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ كردن فرزند را براى كارهايى كه خيلى متوقّفِ به وجود آن‌ها هم نيست، رها مى‌كنند، دچار اشتباه شده‌اند.»

بهترین روش تربیت فرزند

آیت الله خامنه ای در مورد بهترین روش تربیت فرزند می فرمایند:

«بهترين روش تربيت فرزند انسان، اين است كه در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبّت او پرورش پيدا كند. زنانى كه فرزند خود را از چنين موهبت الهى محروم مى‌كنند، اشتباه مى‌كنند؛ هم به ضرر فرزندشان، هم به ضرر خودشان و هم به ضرر جامعه اقدام كرده‌اند. اسلام، اين را اجازه نمى‌دهد. يكى از وظايف مهم زن، عبارت از اين است كه فرزند را با عواطف، با تربيت صحيح، با دل دادن و رعايت و دقّت، آن چنان بار بياورد كه اين موجود انسانى چه دختر و چه پسر وقتى كه بزرگ شد، از لحاظ روحى، يك انسان سالم، بدون عقده، بدون گرفتارى، بدون احساس ذلّت و بدون بدبختي‌ها و فلاكت‌ها و بلايايى كه امروز نسل‌هاى جوان و نوجوان غربى در اروپا و آمريكا به آن گرفتارند، بار آمده باشد.»

عنصر اصلی تشکیل خانواده

مقام معظم رهبری عنصر اصلی تشکیل خانواده را وجود زنان و تربیت نسل‏‌های آینده را از وظایف آن‌ها می دانند و بیان می دارند:

«در واقع، خانواده را زن به وجود مى‌آورد و اداره مى‌كند؛ اين را بدانيد. آن عنصر اصلىِ تشكيل خانواده، زن است، نه مرد. بدون مرد، ممكن است خانواده‌اى باشد. يعنى اگر فرض كنيم در خانواده‌اى، مرد خانواده حضور نداشته باشد، يا از دنيا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبير و خانه‌دار باشد، خانواده را حفظ مى‌كند؛ اما اگر زن از خانواده‌اى گرفته شد، مرد نمى‌تواند خانواده را حفظ كند. بنابراين، خانواده را زن حفظ مى‌كند.»

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به نقش زن در خانواده بیان می کنند:

«علّت اين‌كه اسلام اين قدر به نقش زن در داخل خانواده اهميت مى‌دهد، همين است كه زن اگر به خانواده پايبند شد، علاقه نشان داد، به تربيت فرزند اهميت داد، به بچه‌هاى خود رسيد، آن‌ها را شير داد، آن‌ها را در آغوش خود بزرگ كرد، براى آن‌ها آذوقه‌هاى فرهنگىی قصص، احكام، حكايت‌هاى قرآنى، ماجراهاى آموزنده فراهم كرد و در هر فرصتى به فرزندان خود مثل غذاى جسمانى چشانيد، نسل‌ها در آن جامعه، بالنده و رشيد خواهند شد. اين، هنر زن است و منافاتى هم با درس خواندن و درس گفتن و كار كردن و ورود در سياست و امثال اين‌ها ندارد.»

مقام معظم رهبری درمورد حضور زنان در اجتماع می‏ فرمایند:

«اشتغال بانوان از جمله‌ى چيزهائى است كه ما با آن موافقيم. بنده با انواع مشاركت هاى اجتماعى موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادى باشد، چه از نوع اشتغالات سياسى و اجتماعى و فعاليت هاى خيرخواهانه و از اين قبيل باشد؛ اينها هم خوب است.»

حضور زن مومن و متدین در جامعه

رهبر انقلاب اسلامی، ارزش حضور زنان مؤمن و متدین در جامعه را چنین به تصویر می‏ کشند:

«زن با نقاط قوّت زنانه‌ى خود كه خداى متعال در وجود او به وديعه گذاشته و مخصوص زن است، همراه با ايمان عميق، با استقرار ناشى از اتكاء به خداوند و همراه با عفت و پاكدامنى كه فضاى پيرامون او را نورانيت مى‌بخشد مى‌تواند در جامعه يك نقش استثنايىِ ايفا كند؛ هيچ مردى قادر به ايفاى چنين نقشى نيست. مثل كوه استوارى از ايمان، در عين حال مثل چشمه‌ جوشانى از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‌ صبر و حوصله و عاطفه‌ خود سيراب مى‌كند. انسان‌ها در چنين آغوش پر بركتى مى‌توانند تربيت شوند. اگر زن با اين خصوصيات در عالمِ وجود نبود، انسانيت معنا پيدا نمى‌كرد. اين، معناى ارزش زن و تشخُّص زن است؛ چيزى كه مغز متحجرِ مادى غربى‌ها نمى‌تواند آن را بفهمد. كسانى كه از دين و معنويت بهره‌ای نبرده‌اند، نمى‌توانند چنين عظمتى را درك كنند. آن‌هايى كه شاخصه‌ى زن را در زيور و آرايش و سبكسرى و بازيچه قرار گرفتن در دست مردان مى‌دانند، نمى‌توانند اساس هويت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درک كنند.»

تبین نقش زنان در اندیشه رهبری به ویژه در مبحث  خانواده

بانوان، نیمی از جمعیت کشور

رهبر انقلاب می‏ فرمایند:

«يك كشور اگر مى‌خواهد به معناى واقعى بازسازى كند، بايد بيش ترين تكيه و بيشترين نگاه و توجّهش، به انسان و نيروى انسانى باشد. وقتى كه صحبت از نيروى انسانى است، بايد توجّه كنيم كه نصف جمعيت كشور و نيمى از نيروى انسانى، بانوان كشورند. اگر بينش غلطى در مورد زن وجود داشته باشد، بازسازى به معناى حقيقى و در سطح وسيع آن، شدنى نيست. هم خود بانوان كشور بايد نسبت به موضوع زن از نظر اسلام، داراى آگاهى كافى و لازم باشند، تا بتوانند با اتکا به نظر والاى دين مقدس اسلام، از حقوق خود به طور كامل دفاع كنند، و هم همه‌ افراد جامعه و مردان در كشور اسلامى بايد بدانند كه نظر اسلام در مورد زن، حضور زن در عرصه‌هاى زندگى، فعّاليت زنان، تحصيل زنان، كار و تلاش اجتماعى و سياسى و اقتصادى و علمى زنان، نقش زن در خانواده و نقش زن در بيرون از خانواده چيست.»

زنان در صدر اسلام

مقام معظم رهبری در جایی دیگر وظیفه‏ زن در خانواده و جامعه را چنین مقایسه می‏ کنند:

«در صدر اسلام،  زن در ميدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان كه اين كار بيشتر بر عهده‌ زنان بود حتّى گاهى با نقاب، در ميدان جنگ و رزم هاى دشوار آن روز، شمشير هم مى‌زد! در عين‌ حال در داخل خانه، فرزندان خود را هم در آغوش مى‌گرفت، تربيت اسلامى هم مى‌كرد، حجاب خود را هم حفظ مى‌كرد؛ چون اين‌ها منافاتى با هم ندارد. اگر كسى درست توجّه كند، خواهد ديد كه منافاتى ندارد. بعضى افراط مى‌كنند، بعضى تفريط مى‌كنند. بعضى مى‌گويند چون فعّاليت اجتماعى اجازه نمى‌دهد به خانه و شوهر و فرزند برسيم، پس فعّاليت اجتماعى نبايد بكنيم. بعضى مى‌گويند چون خانه و شوهر و فرزند، اجازه نمى‌دهد فعّاليت اجتماعى بكنيم، پس شوهر و فرزند را بايد رها كنيم. هر دو غلط است. نه اين را به خاطر آن، نه آن را به‌خاطر اين، نبايد از دست داد.»

زنان در جامعه با حفظ الگوی اسلامی در میدان سیاست حضور پیدا کنند

رهبر انقلاب اسلامی در مورد نقش سیاسی زنان می فرمایند:

«هويّت اسلامى اين است كه زن در عين اين‌كه هويّت و خصوصيت زنانه خود را حفظ مى‌كند كه طبيعت و فطرتش است و براى هر جنسى خصوصيات آن جنس ارزش است يعنى آن احساسات رقيق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقّت را، آن صفا و درخشندگى زنانه را براى خود حفظ مى‌كند، درعين‌حال هم بايد در ميدان ارزش هاى معنوى مثل علم، عبادت، تقرّب به خدا، معرفت الهى و سير وادی هاى عرفان پيشروى كند، هم در عرصه مسائل اجتماعى و سياسى و ايستادگى و صبر و مقاومت و حضور سياسى و خواست سياسى و درك و هوش سياسى، شناخت كشور خود، شناخت آينده خود، شناخت هدف هاى ملى و بزرگ و اهداف اسلامى مربوط به كشورهاى اسلامى و ملت هاى اسلامى، شناخت توطئه‌هاى دشمن، شناخت دشمن، شناخت روش هاى دشمن بايد روزبه‌روز پيشرفت كند و هم در زمينه ايجاد عدل و انصاف و محيط آرامش و سكونت در داخل خانواده بايد پيشرفت داشته باشد.»

الگویی برای زنان،زن مسلمان باحجاب و وقار انسانی

«اگر قوانينى لازم است، اگر تصحيح و اصلاحى در مسائلى كه به اين‌جا منتهى مى‌شود، لازم است، زنان، زنان باسواد، زنان آگاه، زنان بامعرفت، در همه اين ميدان‌ها بايستى پيشروى كنند؛ الگوى زن را نشان بدهند؛ بگويند زن مسلمان زنى است كه هم دين خود را، حجاب خود را، زنانگى خود را، ظرافت ها و رقّت ها و لطافت هاى خود را حفظ مى‌كند؛ هم از حق خود دفاع مى‌كند؛ هم در ميدان معنويت و علم و تحقيق و تقرّب به خدا پيشروى مى‌كند و شخصيت هاى برجسته‌اى را نشان مى‌دهد و هم در ميدان سياسى حضور دارد. اين مى‌شود الگويى براى زنان.» 

نقش زنان مسلمان ایران در آغاز حرکت های انقلابی و پایداری در جنگ تحمیلی

مقام معظم رهبری، نقش زنان مسلمان ایران را در آغاز حرکت‌‏های انقلابی و سپس پایداری در جنگ تحمیلی چنین بیان می‌کنند:

«اولين حركت عمومىِ و مردمى، يك حركت زنانه بود... هم در مبارزات این جور بود، هم در ايفاى نقش در تشكيل نظام، هم در دوران به سرعت پديد آمده‌ بعد از تشكيل نظام؛ يعنى دوران جنگ، دوران محنت، دوران امتحان سخت؛ «حتّى اذا ضاقت عليهم الأرض بما رحبت». در اين دوران سخت، نقش زنان، يك نقش فوق‌العاده‌ای بود؛ نقش مادران شهدا، نقش همسران شهدا، نقش زنان مباشر در ميدان جنگ، در كارهاى پشتيبانى و بعضاً بندرت در كارهاى عملياتى و نظامى».

همچنین در جایی دیگر در این باره تبین می کنند: «آن كسانى كه سابقه دارند، مي¬دانند كه زنان، هم در دوران مبارزه نقش داشتند، هم بخصوص در همان دوران انقلاب  يعنى آن يك سال و نيمى كه حركت انقلابىِ عمومى شروع شد نقش داشتند. زنان يك نقش مؤثر و بى‌جايگزين داشتند؛ كه اگر نبودند زنان توى اين اجتماعات، بلاشك اين اجتماعات عظيم و اين تظاهرات عظيم، آن اثر را نمی بخشيد؛ علاوه بر اينكه در بعضى جاها مثل مشهد ما، اصلاً شروع اين تظاهرات،از زنان شد.یعنی اولین حرکت عمومی مردمی ،یک حرکت زنانه بود.»

نقش زنان در انقلاب و جنگ  

مقام معظم رهبری در اهمیت نقش سیاسی زنان با توجه به فداکاری‌های آن‌ها در صدر اسلام و مقایسه آن با فداکاری زنان مسلمان در انقلاب اسلامی و پس از آن، که با الگوگیری از زنان پاک و مبارز صدر اسلام به این مهم دست یافته اند، بیان می دارند:

«زنان يكى از برجسته‌ترين نقش ها را در اين انقلاب ايفاء كردند. هم در خود حادثه‌ بزرگ انقلاب، هم در حادثه‌ بسيار بزرگ هشت سال دفاع مقدس. نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگين‌تر و دردناک‌تر و تحمل‌طلب‌تر نبود، يقيناً كمتر نبود. مادرى كه جوان خودش را، عزيز خودش را، دسته‌ى گل خودش را هجده سال، بيست سال  کمتر، بيشتر پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف ميدان جنگ می فرستد، كه معلوم نيست حتّى جسد او هم برخواهد گشت يا نه.»

حضرت زینب (س) الگوی زنان است «ما رایت الاجمیلا»

رهبر معظم انقلاب، نقش بزرگ زنانه را به کار بانویی بزرگ که در طول تاریخ نمونه ای دیگر ندارد متصل نموده و می‏ فرمایند:

«وقتى كه دشمن مي خواهد زينب كبری (س) به آنچه كه برايش پيش آمده، شماتت كند، می فرمايد: «ما رأيت الاّ جميلا»؛ جز زيبائى، چيزى نديدم. برادرانش، فرزندانش، عزيزانش، نزديكترين يارانش، اين‌ها در مقابل چشمش قطعه قطعه شدند، به خاك و خون تپيدند، خونشان ريخته است، سرهای‌شان بالاى نيزه رفته است؛ می گويد جميل، زيبا! اين چه جور زيبائى‌اى است؟ اين زيبائى را همراه كنيد با آنچه كه نقل شده است كه زينب كبرى‌ (س) حتّى در شب يازدهم نماز شبش ترك نشد.»

رهبر انقلاب سپس در وصفی بسیار زیبا می ‏فرمایند:

«همان رشحات و خرده‌ريزه‌هائى كه از اين حقيقت در جامعه‌ى ما، در انقلاب ما وجود دارد، اين انقلاب را عظمت بخشيده است.»

آن چه در نگاه مقام معظم رهبری در اهمیت و ارزش زن گفته می‏ شود  که سخنان حکیمانه ایشان در این باره دریایی بیکران است و در این مختصر نمی گنجید و باید مکرر به آن‏ها مراجعه کرد، تصویری روشن برای زن مسلمان مؤمن و متعهد ایجاد می‏ کند، و آن تصویر این است که زن اگر ارزش و منزلت خود را بشناسد، به گوهر وجودیِ خود دست خواهد یافت.

زن حافظ خانواده و محور عواطف خانوادگی

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی):

«زن حافظ خانواده است، زن مسلمان رکن اساسی و محور اصلی عواطف خانوادگی است، بالاترین حق را در مقیاس خانواده دارا است و همچنین سهم بیشتری نیز در ایجاد نسل داشته و همه‏ این‏ ها نشان از جایگاه رفیع زن در خانه و اجتماع دارد.»

«از آنجا كه زن به عنوان مادر، همسر و در قالب كلی «مدير خانواده» نقش اساسي در تعليم، تربيت و پرورش نسل‌های آينده جوامع دارد، و از طرفی شاهد فعاليت های بی دریغ و موثر سرنوشت ساز زنان در عرصه اجتماع در قالب عضوی از اعضاء جامعه در طول تاريخ هستيم كه در ايجاد و حفاظت از انقلاب‌ها تأثير ژرفی در مسير جوامع داشته است و به ويژه در مسير تاريخي اسلام به نقش اساسی زن در ترويج توسعه و دفاع از اسلام ناب محمد (ص) برخورد می كنيم.»

«از زمان صدراسلام، حضرت خدیجه (س) و دخترش حضرت زهرا (س) و نیز حضرت زينب كبری (س) نقشی اساسی و بنیادی در تقویت اسلام و عمل به دستورات دینی و کمک به جامعه بشری در رشد و تعالی انسانی داشتند و به تأسی از این بانوان بزرگوار و الگو زنانی همانند «سمیه» تازه مسلمان شده و «آسیه» همسر فرعون همواره زنان پشتیبان عدالت و حقیقت و راستی بوده و توانسته‌اند نقش عظیمی در تربیت نیروی انسانی و سعادت بشری ایفا کنند.»

زنان ایران اسلامی نیز ازاین قاعده مستثنی نبوده و بسیار موثر وسرنوشت ساز در طول تاریخ به نقش آفرینی پرداخته اند، که بابررسی تاریخ از دوران مشروطه، جنبش تنباکو انقلاب اسلامي ايران، دوران دفاع مقدس همواره نقش اساسی ایفا کرده اند و چند سالی است که با حضور مردان ایران اسلامی در جبهه مقاومت شاهد نقش زنان در عرصه های سياسی و جهانی هستيم كه زنان جامعه اسلامی ایران هوشمند و توانا به عنوان الگویی برای سایر زنان مسلمان جهان قرار گرفته و در این برهه حساس و مقطع تاریخی همانند گذشته دشمن را خلع سلاح کرده و چه زیبا همچون مادر «وهب» فرزندانشان را تقدیم راه حقیقت و اسلام کرده و صبر و استقامت می کنند و حتی وقتی دشمن به قصد باج خواهی و تحریک احساسات مادران و همسران برای تحویل پیکر پاک شهدا نشانه می رود.

زنان بصیر و انقلابی در برابر داعش و استکبار جهانی ایستاده و ان‌شاءالله این مقاومت‌ها و ایستادگی های قهرمانانه زنان سرنوشت ساز و انقلابی همچنان که رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای به بانوان ایران اسلامی اعتقاد دارند با بصیرت و بینش اسلامی و جهادی تا ظهور حضرتش ادامه و به قیام حضرت مهدی (عج) فرزند فاطمه زهرا (س) متصل خواهد شد.

انتهای پیام /191
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار