کارشناس امور سیاسی عراق تشریح کرد؛

اهداف سفر غیرمنتظره وزیر خارجه سعودی به بغداد

یک کارشناس امور سیاسی عراق اهداف سفر غیرمنتظره وزیر خارجه عربستان سعودی را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۲۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ - 26February 2017
اهداف سفر غیرمنتظره وزیر خارجه سعودی به بغدادبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نیروهای دولتی عراق از روز شنبه هفته گذشته و پس از وقفه‌ای چند هفته‌ای، سرانجام به دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق، عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی غرب موصل آغاز کردند. شرق موصل اواخر سال گذشتۀ میلادی پس از چند ماه درگیری شدید، از اشغال داعش آزاد شد.

تروریست‌های داعش در ژوئن 2014 (تابستان 1393) بخش‌هایی از غرب و شمال غرب عراق را تصرف کردند.

عملیات آزادسازی شهر موصل از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد.

علی جابر التمیمی کارشناس امور سیاسی عراق در گفتگویی به تشریح آخرین تحولات در عرصه میدانی نبرد ارتش عراق علیه داعش در موصل و همچنین تحولات در عرصه سیاسی پرداخت.

ارتش عراق با شیوه‌های خبیثی از سوی داعش در موصل مواجه شده است

وی گفت: پس از آنکه ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی و تمامی نیروهای امنیتی توانستند سمت چپ شهر موصل را به صورت کامل آزادسازی کنند و تمامی سنگرها و استحکامات داعش در این منطقه را نابود و نیروهای داعش به سمت راست و حتی صحرا فرار کنند، در حال حاضر پیشروی ارتش به سوی سمت راست شهر موصل آغاز شده است. البته در این بین ارتش عراق با شیوه‌های خبیث گروه تروریستی داعش مواجه شده که از جمله می توان به استفاده از مردم غیر نظامی به عنوان سپرانسانی، انفجار خودروهای بمب گذاری شده و انفجار پل های رابط میان بخش چپ و راست شهر اشاره کرد با این وجود شاهد آن هستیم که عملیات ارتش عراق به صورت پایدار ادامه دارد و فرودگاه موصل و منطقه تل الرمان و دیگر منطقه‌ها در سمت راست آزاد شده‌اند و ارتش عراق در حال حاضر وارد عمق شهر موصل در سمت راست شده و نیروهای مبارزه با تروریست و نیروهای واکنش سریع با هیچگونه سختی و مشکلی در داخل شهر مواجه نشده‌اند.

حملات نیروی هوایی عراق علیه داعش در سوریه ادامه می‌یابد

التمیمی در پاسخ به سوالی درباره حمله نیروی هوایی ارتش عراق به مواضع گروه تروریستی داعش در خاک سوریه گفت: در حال حاضر چه سوریه و چه عراق هر دو در حال مبارزه با تروریسم هستند و از سوی دیگر دیپلمات‌های سوری و رئیس مجلس ملی سوریه نیز اعلام کردند که میان بغداد و دمشق درباره حمله به مواضع داعش هماهنگی وجود دارد. از سوی دیگر یک توافق استراتژیکی میان ایران و عراق و سوریه و روسیه وجود دارد و این توافقنامه دفاع مشترک میان این چهار کشور به امضا رسیده است به همین دلیل جنگ در سوریه امتدادی از جنگ در عراق به شمار می‌آید و این حملات بسیار مهم به شمار می‌آیند چون ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا هیچگونه عملیاتی در منع نفوذ عناصر داعش از رقه و حسکه سوریه به عراق انجام ندادند و این حملات نقش بسزایی در منع ورود تروریست‌ها از این مناطق به داخل موصل و دیگر مناطق عراق و امدادرسانی به آنها ایفا خواهد کرد و انتظار می‌رود که حملات نیروی هوایی عراق علیه داعش در سوریه ادامه یابد و معتقدم که سمت راست موصل به مقبره داعش تبدیل خواهد شد.

سعودی‌ها به دنبال یک میانجی میان خود و ایران هستند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اهداف سفر غیر منتظره عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به بغداد گفت: البته باید بگویم که عراق سیاست درب های باز را دنبال می‌کند و درب هایش به روی همه کشورها باز است. اما آمدن جبیر در این برهه زمانی نشانه‌های فراوانی به همراه دارد. چه بسا سعودی‌ها به دنبال این هستند که بغداد را به عنوان همپیمان خود تبدیل کنند و این کشور را به سوی خود بکشانند. در واقع عربستان پس از آنکه به این واقعیت دست یافت که وزنه ایران در منطقه و در کشورهای آن از جمله عراق، سوریه و دیگر کشورها در حال سنگینی است به این فکر افتاده است. البته این تحلیل نیز وجود دارد که سعودی‌ها به دنبال یک میانجی هستند تا میان آنها و ایران قرار بگیرد و از آنجایی که می‌داند عراق روابط حسنه‌ای با ایران دارد و به دنبال این موضوع است. همچنین الجبیر به عراق آمده تا چهره دیپلماسی عربستان در این کشور را بهبود ببخشد چون سفیر سابق عربستان در بغداد در امور داخلی عراق مداخله کرد و به نیروهای بسیج مردمی عراق نیز اهانت کرد و اقداماتی انجام داد که با عرف دیپلماتیکی در تناقض بود. در واقع عربستان به دنبال یک راه حل است به خصوص پس از آنکه به این نتیجه رسید که داعش در عراق به پایان رسیده است و به خوبی با جایگاه و موقعیت استراتژیکی عراق آگاه است.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار