ریاض به دنبال تعمیق روابط با عراق پساداعش است

پژوهشگر عراقی گفت: ریاض در آستانه پیروزی‌ها و اخراج داعش از سوی عراق به دنبال تعمیق روابط سیاسی خود با بغداد است و به این نتیجه رسیده که باید با حکومت مرکزی عراق تعاملی رسمی داشته باشد.
کد خبر: ۲۲۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ - 27February 2017
ریاض به دنبال تعمیق روابط با عراق پساداعش استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمدباقر حکیم» پژوهشگر و کارشناس عراقی با اشاره به تلاش ریاض برای تعمیق روابط با عراق پسا داعش بیان داشت: سفر عادل الجبیر به عراق پیش‌بینی شده بود؛ چراکه به نظر می‌رسد سیاست‌های عربستان در قبال عراق در سال‌های گذشته ناموفق بوده و ریاض در آستانه پیروزی‌ها و اخراج داعش از سوی عراق به دنبال تعمیق روابط سیاسی خود با بغداد است.

وی در خصوص دلایل و اهداف این سفر عنوان کرد: تعمیق روابط با عراق پسا داعش و حضوری پررنگ در کشور عراق در حوزه‌های مختلف، افزایش تأثیرگذاری حکومت مرکزی در مناطق اهل سنت. (قابل‌ ذکر است که در زمان نوری مالکی حکومت مرکزی تأثیر چندانی در مناطق اهل سنت نداشته) تأثیر حکومت مرکزی در مناطق و مرزهای بین عراق و کشورهای عربی بسیار مهم است و این تأثیرگذاری، عربستان را مجبور کرده تا با حکومت مرکزی تعامل داشته باشد، عدم موفقیت عربستان در سیاست‌های گذشته خود مانند حمایت از گروه‌های غیرقانونی عراق با هدف تضعیف حکومت مرکزی و ناکارآمدی حکومت شیعیان در عراق از دلایل دیگر سفر الجبیر است. این موضوع باعث شده تا وزیر خارجه این کشور پس از 14 سال به عراق بیاید و روابط خود را به‌ صورت رسمی با حکومت مرکزی عراق افزایش دهد.

این کارشناس عراقی افزود: پیروزی‌های ارتش و الحشد الشعبی و حضور آن‌ها در مرزهای غربی عراق در ماه‌های اخیر، مرزهای عراق را در آینده نزدیک امن‌تر خواهد کرد. در نتیجه سیاست حمایت از گروه‌های غیرقانونی در این مرزها شاید سیاستی شکست‌ خورده باشد و عربستان باید روابط مستقیم و قانونی را جایگزین سیاست گذشته کند.

حکیم نکته مهم دیگر را نزدیکی دو کشور مصر و عراق دانست و یادآور شد: این موضوع می‌تواند برای عربستان بسیار مهم باشد. این در حالی است که مصر روابط خود را با عربستان کمرنگ کرده و هم‌زمان روابط خود را با عراق افزایش داده و در روزهای اخیر توافقنامه‌های نفتی بین دو کشور تنظیم شده است.

وی ادامه داد: عربستان از تقویت نیروهای الحشد الشعبی در عراق هراسان است و اعتقاد دارد که جمهوری اسلامی ایران تأثیر بسزایی در حکومت عراق دارد. آن‌طور که مسئولان عربستان در محافل مختلف مطرح کردند، آن‌ها از ترویج تفکر مقاومت به رهبری ایران در عراق هراسان هستند.

کارشناس عراقی در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان گفت که سفر غیرمنتظره عادل الجیبر به بغداد نتیجه بازنگری ریاض در سیاست‌های خود و در جهت تلاش برای خروج از انزوای منطقه‌ای صورت گرفته است؟» بیان داشت: بی‌شک می‌توان گفت سفر جبیر به عراق به دنبال بازنگری عربستان در سیاست‌های خود با کشور عراق و کشورهای منطقه است؛ اما موضوعی که در حال حاضر برجسته است، عربستان به دنبال آن است که افکار عمومی جهان عرب را با خود همراه کند. آن‌ها تلاش می‌کنند خود را مدافع حقوق بشر و مبارزه با تروریسم (داعش) نشان دهند.

وی با تأکید بر اینکه سیاست برخی از کشوری‌های عربی و خارجی با تمام هزینه‌ها و پشتیبانی‌های مستمر ناموفق بوده، اشاره داشت: امروز شکست نیروهای تروریستی در عراق و سوریه قابل‌ مشاهده است. پس‌ از اینکه سیاست عربستان در سوریه، عراق و یمن محقق نشد، ریاض تلاش می­‌کند سیاست خود را تغییر دهد.

پژوهشگر و کارشناس عراقی در پاسخ به اینکه «آیا سفر عادل الجبیر به بغداد می‌تواند نشانه‌ای از اراده ریاض برای بازنگری در روابط با ایران نیز قلمداد شود؟» گفت: آن‌طور که عادل الجبیر گفته است، بی‌طرفی عراق می‌تواند زمینه را برای نزدیکی عربستان و ایران فراهم کند. امروز عربستان می‌داند که کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه و یمن تأثیر بسزایی در امنیت منطقه و حوزه‌های سیاسی دارند.

وی با اشاره به اینکه این‌گونه نیست که صرفاً پول و اعتماد به کشورهای خارجی تعیین‌کننده سیاست در منطقه باشد، تأکید داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه تأثیرگذار است و عربستان در صورتی‌ که بخواهد در این منطقه مؤثر باشد، باید با جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر تعامل مستقیم و رسمی داشته باشد.

حکیم در پاسخ به این پرسش که «آیا تحولات میدانی سوریه و عراق و شکست‌های پی‌درپی تروریست‌ها در این سفر تأثیرگذار بوده است؟» مطرح کرد: بی‌شک پیروزی‌های ارتش عراق و الحشد الشعبی در مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری و حضور این گروه‌ها در مناطق مرزی و استان‌های اهل سنت عراق بسیار مهم بوده است. این در حالی است که حتی نیروهای عراقی حملات خود را در خاک سوریه نیز به‌ صورت رسمی آغاز کردند. همان‌طور که بیان شد، عربستان به این نتیجه رسیده که امروز باید با حکومت مرکزی عراق تعاملی رسمی داشته باشد و این روابط را عمیق‌تر کند و سیاست‌های خود مبنی بر پشتیبانی از گروه‌های غیرقانونی در مناطق غربی عراق را متوقف کند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار