محمدرضا ورزی:

باید بیش از پیش به سمت ارزش‌های انقلاب فرهنگی رفت

کارگردان سریال معمای شاه گفت: جایگاه هنر در میان هنرمندان و مردم خوب است؛ اما به نظرم باید بیش از پیش به سمت ارزش‌های انقلاب فرهنگی كشورمان برویم.
کد خبر: ۲۲۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ - 28February 2017
باید بیش از پیش به سمت ارزش‌های انقلاب فرهنگی رفتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدرضا ورزی كارگردان سریال تاریخی «معمای شاه» در گفتگویی با توجه به نگاه به فعالیت‌های شهید مرتضی آوینی در حوزه هنر و سینما به این پرسش كه پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه هنر در میان مردم را چطور می‌بیند، این‌گونه پاسخ داد: با توجه به جایگاه خوب هنر میان مردم اما باید بگوییم وقتی حرف از انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب می‌زنیم، انقلاب فقط در عرصه سیاست نیست و ما انقلاب فرهنگی هم داریم. درواقع انقلاب یعنی تحول و به نظر من این تحولات به شكل صددرصد هنوز اتفاق نیفتاده است و باید بیش از پیش به این موضوع توجه خاص داشته باشیم كه این توجه باید از سوی مسئولان فرهنگی كشور صورت بگیرد.
 
وی در ادامه اظهاراتش بیان كرد: به عنوان مثال، وقتی می‌گوییم یك فیلم انقلابی می‌سازیم به این معنا نیست كه حتما باید داستان فیلم در سال 57 بگذرد و صرفا اتفاقات آن دوران به تصویر كشیده شود، بلكه فیلمی كه در نهایت بتواند یك تحول انسانی به‌وجود بیاورد.
 
ورزی سپس در زمینه نگاه شهید آوینی به هنر و سینما در پاسخ به اینكه با توجه به نگاه متعهدانه شهید آوینی تعریفی از هنر انقلاب دارید، تصریح كرد: مسلما هنر در جامعه ایرانی بیش از همه جا بسیار مطرح است و شاید هزاران سال است كه ایرانی‌ها با مقوله هنر در هم درآمیخته‌اند. به نظرم هنر انقلاب حتما به ارزش‌های انسانی متصل است و دقیقا دیدگاه شهید آوینی هم همین است. ما اگر بتوانیم دیدگاه ایشان را الگو قرار بدهیم، مسلما اتفاقات بهتری خواهد افتاد. بنابراین نگاه من شخصا نسبت به نگاه شهید آوینی به هنر كاملا مثبت است.
 
نگاه شهید آوینی این روزها بیشتر تجلیل می‌شود ولی اجرا نمی‌شود
وی در همین راستا اضافه كرد: علی رغم نگاه مثبتی كه نسبت به دید هنری شهید آوینی دارم متاسفم از اینكه ایشان در زمانی كه در قید حیات بود، مورد هجمه قرار می‌گرفت و اذیت می‌شد. ایشان رنج‌های زیادی متحمل شد و در حال حاضر كه دیگر در بین ما نیست این ارزش‌ها بیشتر دیده می‌شود كه ای كاش آن زمان كه خودش بود، ارزش‌ها را می‌دید. نگاه شهید آوینی این روزها بیشتر تجلیل می‌شود ولی اجرا نمی‌شود، قلم ایشان در نبودش بیشتر تحسین می‌شود؛ در حالی كه باید اجرا شود. ما الان نیاز داریم كه تحول به سمت و سوی ارزش‌های انسانی برود. به نظر من جامعه در تمام دوران به چنین چیزی نیاز دارد و طی این سال ها هم آوینی‌هایی بودند كه سعی كردند نگاه شهید آوینی به هنر را حفظ كنند و صیقل بدهند.
 
كارگردان فیلم «ابراهیم خلیل الله» در ادامه در پاسخ به اینكه آیا هنر انقلاب تعریف‌پذیر است و هنر مستقل محسوب می‌شود، گفت: از دیدگاه من هنر انقلاب باید عمومی باشد؛ چراكه باید مستقل باشد و در میان همه مردم رواج داشته باشد و جاری و ساری باشد تا همه از آن استفاده كنند. هنر انقلاب باید همه‌گیر باشد؛ چون همه جامعه به آن نیاز دارند. پس باید كل جامعه را دربربگیرد و به نوعی استقلال داشته باشد. استقلال متعلق به مردم است و همه باید به هنر انقلاب توجه كنند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار