رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

طرح ملی «کاداستر» نباید به بهانه‌های مختلف متوقف شود

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برخی مانع اجرای قانون «کاداستر» در کشور می‌شوند گفت: درآمدهای «کاداستر» باید برای پیشبرد اهداف این قانون صرف شود و این طرح عظیم ملی نباید به بهانه‌های مختلف متوقف شود.
کد خبر: ۲۲۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸ - 28February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «احمد تویسرکانی»، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در همایش «مبارزه با زمین خواری، حفظ منابع ملی، صیانت از محیط زیست، انفال و مدیریت منابع آبی در کشور» که دادستان عمومی و انقلاب تهران و دادستان‌های سایر شهرستان‌های استان حضور داشتند افزود: با وجود مشکلات فراوانی که در زمان تصویب این طرح بود و نهایتا قرار شد هزینه اجرای طرح از محل درآمدهای آن تامین شود، عده‌ای در بزنگاه تصویب بودجه با جوسازی علیه این قانون و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با نگاه بخشی، دنبال تملک درآمد‌ها و به تعطیلی کشاندن طرح جامع حد نگار (کاداستر) هستند.

وی ادامه داد: اگر کاداستر تعطیل شود، درآمدی هم برای آنها نیست، ضمن اینکه مردم توقع دارند در قبال پرداخت هزینه، خدمات ثبتی بهینه و مدرن دریافت کنند.

تویسرکانی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیم گیری های متفاوت و قوانین متنوع و فراوان در این حوزه، راهبرد مشخص و کاربردی در کشور برای نظم در مالکیت ها و حفاظت از اراضی ملی وجود ندارد، گفت: کشور امروز نیاز به عزم جدی و هماهنگ در جهت تعیین راهبرد مشخص و عدم بازگشت به شرایط گذشته را دارد.

وی اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) در کشور را ضرورت مهم و اساسی برای توسعه کشور دانست و افزود: این طرح ده ها سال به بهانه های مختلف، متوقف بوده و کشور دچار آسیب های فراوان شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اجرای کامل طرح جامع حد نگار (کاداستر) باعث ارتقای نظم حقوقی، جلوگیری از زمین خواری و کاهش دعاوی شده و از ورود پروندهای قضایی به محاکم جلوگیری می کند و اگر مسئولان اجازه اجرای سریع و دقیق این قانون را بدهند، به زودی آثار و نتایج مثبت آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: اجرای کاداستر در کشور از سالیان متمادی مطرح بوده اما پیشرفت چشمگیری نداشته و عملا معطل مانده بود، در نهایت با تلاش های انجام شده در سال 93، قانون جامع کاداستر تصویب و بر اساس آن، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف گردید ظرف مدت پنج سال آن را اجرایی و عملیاتی کند.

وی در ادامه افزود: با وجود تمام مخالفت ها و سنگ اندازی ها کار را شروع کردیم و توانستیم تا حد مطلوبی آن را پیش ببریم اما همکاری دستگاههای متولی و هم چنین دادستانی ها و مدعی العموم می تواند به بهبود روند جاری کمک کند.

در بخش دیگری از این همایش، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز گفت: خوشبختانه با مدیریت تویسرکانی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شاهد اقدامات تحولی گسترده ای بوده ایم که آثار و نتایج آن در جامعه مشهود و بارها از سوی ریاست محترم قوه قضاییه مورد تقدیر قرار گرفته است.

قانون جامع کاداستر 26 اسفند سال 93 به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و در چهارم اسفند همان سال این قانون برای اجرا از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

براساس این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در فرصت پنج ساله باید برای همه اراضی کشور اعم از دولتی، بایر، موات و کشاورزی سند سیستم کاداستر صادر کند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها