عضو جنبش اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با دفاع پرس:

هیچ اختلافی بین شیعیان و اهل‌تسنن نیجریه وجود ندارد/ تلاش سعودی‌ها برای قطع ارتباط مسلمانان نیجریه با ایران

حمزه امام موسی با بیان اینکه هیچ اختلافی بین شیعیان و سنی‌های نیجریه وجود ندارد، گفت: سعودی‌ها تلاش می‌کنند رابطه مسلمانان نیجریه را با ولایت فقیه و انقلاب اسلامی ایران قطع کنند؛ اما خوشبختانه مسلمانان نیجریه به تفکرات وهابی توجه نمی‌کنند و نخواهند کرد.
کد خبر: ۲۲۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ - 04April 2017
هیچ اختلافی بین شیعیان و اهل‌تسنن نیجریه وجود ندارد/ تلاش سعودی‌ها برای قطع ارتباط مسلمانان نیجریه با ایران
«حمزه امام موسی» عضو جنبش اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، به بررسی فعالیت‌ جریان‌های تکفیری-وهابی در این کشور پرداخت و اظهار داشت: نیجریه در میان تمام کشورهای آفریقایی کشوری با اهمیت است. موقعیت جغرافیایی این کشور به شکلی است که کشورهای عربی را به کشورهای آفریقایی وصل می‌کند.
 
وی افزود: این کشور پر جمعیت‌ترین کشور آفریقایی است؛ لذا سعودی‌ها تلاش می‌کنند نیجریه را به پایگاه اصلی خود در قاره آفریقا تبدیل کنند. غربی‌ها نیز می‌گویند که اگر کل آفریقا را بخواهیم به دست بگیریم، باید بر نیجریه تمرکز کنیم.

عضو جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه عربستان سعودی قبل از اینکه تفکرات تکفیری- داعشی را در کشورهای دیگر راه اندازی کند، در نیجریه گروه تروریستی «بوکوحرام» را ایجاد کرد، افزود: رهبران بوکوحرام از وهابی‌هایی نیجریه هستند که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شوند. برخی از رهبران بوکوحرام معروف و برخی نیز معروف نیستند؛ مثل «ابوبکر شیکاو» که یک شخصیت گمنامی است و کسی وی را نمی‌شناسد و سعودی‌ها نیز از وی سوء استفاده می‌کنند.

وی گفت: تفکر افراطی، وهابی و داعشی حدودا هفت یا هشت سال است که در نیجریه ظهور یافته است؛ بسیاری از تحلیلگران به جنبش اسلامی نیجریه می‌گویند که هدف اصلی گروه تروریستی «بوکوحرام» تضعیف و از بین بردن جنبش شماست، چون اندیشه این جنبش اندیشه سالمی است و با هیچ کس نیز درگیر نمی‌شود.

حمزه موسی تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان می‌خواهند جنبش اسلامی نیجریه را از بین ببرند؛ چون نمی‌توانند مستقیما خودشان به نیجریه بیایند و با این حرکت اسلامی مبارزه کنند؛ لذا با حمایت از گروه‌های تروریستی در صدد نابودی جنبش‌های اسلامی هستند.

وی در ادامه افزود: داعشی‌هایی که در عراق و سوریه علیه جبهه مقاومت اسلامی می‌جنگند، هدفشان نابودی انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان است. آنها با حمایت اربابان خود تلاش می‌کنند محور مقاومت از هم پاشیده شود و ارتباط حزب‌الله لبنان و سایر مجاهدان همسوی خط انقلاب اسلامی با ایران قطع شود.

عضو جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه تروریست‌های بوکوحرام در نیجریه به دنبال قطع ارتباط جنبش اسلامی نیجریه با ولایت فقیه و ایران اسلامی هستند، تصریح کرد: سعودی‌ها و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها گروه‌هایی همچون بوکوحرام را در نیجریه ایجاد کردند تا جنبش اسلامی را نابود کنند و با عملیات‌های انتحاری مردم را از اسلام واقعی جدا و آنها را نسبت به این دین بد بین کنند.

وی گفت: عربستان سعودی تلاش می‌کند تفکر وهابی را از طریق اعزام علما با تفکر وهابیت به کشورهای مختلف توسعه دهد؛ اما کار آنها بیهوده است؛ چرا که ملت نیجریه تفکر وهابی را قبول نکرده و نخواهند کرد. اهل‌تسنن و مسیحیان نیجریه رابطه خوبی با شیعیان دارند به‌هیچ عنوان به سمت تفکرات وهابی نمی‌روند. هیچ اختلافی بین ما نیست، چون اندیشه شیخ زکزاکی متکی بر وحدت بین مسلمانان است؛ ما شیعیان در نیجریه مسجد نداریم ولی به دلیل وحدتی که با اهل‌تسنن داریم نماز خود را در مساجد برادران سنی اقامه می‌کنیم.

حمزه موسی خاطرنشان کرد: وهابی‌هایی که در سال 1980 به نیجریه آمده‌اند ما را کافر می‌دانند؛‌ مثلا ذبح اسلامی ما را قبول نمی‌کنند. وهابی‌ها مساجد خود را از مسلمانان جدا کرده‌اند و مدعی هستند که مسلمان واقعی آنها هستند و آمده‌اند که ما را مسلمان کنند. چطور ممکن است کشوری که هزاران نفر حافظ قرآن دارد، اسلام واقعی را نشناسد!

وی در پایان با بیان اینکه دولت نیجریه با حمایت عربستان و اسرائیل علیه ملت نیجریه مخصوصا شیعیان این کشور مرتکب جنایت می‌شود، گفت: برادران اهل تسنن و علمای آنها از ما حمایت و اعلام می‌کنند که با وهابی هیچ ارتباطی ندارند و با آنها علیه شیعیان مبارزه نمی‌کنند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها