روحانی در فرودگاه مهرآباد:

اعضای اکو برای تقویت روابط مشترک، مصمم هستند/ توافقات خوبی برای تقویت روابط با پاکستان و ترکیه داشتیم

رئیس‌‌جمهور با تاکید بر اینکه اعضای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به عنوان یک سازمان مهم منطقه‌ای، برای تقویت روابط مشترک مصمم هستند، گفت: ظرفیت بسیار گسترده ای برای توسعه همکاری میان کشورهای عضو این سازمان وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.
کد خبر: ۲۳۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ - 01March 2017
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان (چهارشنبه) شب و پس از بازگشت از پاکستان و شرکت در اجلاس سران اکو، در فرودگاه مهرآباد ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان بانوی بزرگ عالم اسلام، گفت: هنگامی که از تعامل سازنده سخن می‌گوییم، معنای آن این است که در گام نخست باید این تعامل را با همسایگان و کشورهای عضو سازمان اکو داشته باشیم که البته قدم‌هایی هم در این راستا برداشته شده است.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی با تأکید بر تقویت پیوندها و اتصالات در زمینه‌های مختلف بین کشورهای عضو این سازمان برگزار شد، افزود:‌ در اجلاس سیزدهم بر همکاری‌های جاده‌ای، ریلی، کشتیرانی، شبکه گاز و نفت و رفع موانع تجاری بین کشورهای عضو تأکید شد که این منجر به تدوین بیانیه‌ای خوب شد و همه سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بر استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها تأکید کردند.

روحانی اظهارداشت: در بیانیه اجلاس آمده که با توجه به وجود آبراه بزرگ در منطقه و یک مسیر ترانزیتی فوق‌العاده باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه همکاری‌ها استفاده شود.

رئیس جمهور گفت: معتقدیم باید از ظرفیت اکو برای فعال کردن فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی استفاده کنیم که خوشبختانه امروز این اراده جدی در بین شرکت‌کنندگان در اجلاس وجود داشت.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم باید در اولویت اقدامات قرار گیرد و در این اجلاس بر این موضوع نیز تأکید شد.

وی با اشاره به دیدارهای خود با نخست‌وزیر پاکستان و رییس جمهور ترکیه در حاشیه این اجلاس، گفت: ایران، ترکیه و پاکستان از بنیانگذاران سازمان همکاری اقتصادی هستند و در دیدار با مقامات این دو کشور روابط و همکاری‌های دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دیدار رئیس جمهوری ترکیه مناسبات دوجانبه از جمله توسعه روابط بانکی و استفاده از پول ملی برای تجارت که در تقویت روابط حائز اهمیت است، بررسی شد، گفت: در این دیدار در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری مقرر شد تا موضوع قرارداد تجارت ترجیحی که پیش از این از سوی مسئولان دو کشور مطرح شده بود، پیگیری و اجرایی شود.

وی سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران بویژه بعد از برجام که کشورهای زیادی از جمله اروپایی‌ها، تمایل به همکاری با ایران دارند را یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در دیدار با رییس جمهور ترکیه دانست و گفت: در این دیدار درباره مسایل و موضوعات منطقه صحبت شد و این در حالی است که امروز خوشبختانه اقدامات خوبی میان ایران، ترکیه و روسیه درباره حل و فصل مسایل منطقه‌ای انجام گرفته است.

رئیس‌ جمهور گفت: شرایط امروز سوریه و اینکه مردم باید تعیین کننده آینده کشور باشند، مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌ها میان ایران، ترکیه و عراق و نیز مسایل و مشکلات یمن و اینکه مسایل این کشور باید از طریق گفتگوهای یمنی – یمنی حل و فصل شود نیز در دیدار با رییس جمهوری ترکیه بررسی شد.

روحانی با بیان اینکه در دیدار با نخست وزیر پاکستان هم مذاکرات خوبی میان طرفین انجام شد و روابط دو جانبه و چگونگی همکاری‌ها میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در زمینه همکاری ها در بخش انرژی هر دو کشور ترکیه و پاکستان، متقاضی خرید نفت و گاز از ایران هستند که در این راستا صادرات گاز ما به ترکیه باید افزایش یافته و با پاکستان به انجام برسد و این در حالی است که با بهره‌برداری از گازرسانی به زاهدان امروز گاز ایران به نزدیک‌ترین منطقه تا مرز پاکستان رسیده است و این اتفاق بسیار برای مردم زاهدان خوشحال‌کننده بود.

وی با بیان اینکه توسعه شرق برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: امروز دولت توسعه سواحل مکران را به طور جدی پیگیری می‌کند و این روابط نزدیک‌تر با پاکستان را موجب خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: بین بنادر چابهار و گوادر رقابت وجود ندارد و باید همکاری گسترده‌ای بین دو بندر صورت گیرد و ما از توسعه دو بندر حمایت خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه روابط ایران و پاکستان به توسعه دو کشور و شرق ایران کمک می‌کند، گفت: در دیدار با نخست پاکستان بر ضرورت اجرای توافقات دو جانبه بویژه در زمینه توسعه روابط بانکی و ایجاد شعب بانک در دو کشور تأکید شد.

وی روحانی خاطر نشان کرد: تقویت اکو به نفع منطقه بوده و به گسترش مناسبات و همکاری‌های ایران با ترکیه و پاکستان و در نهایت ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه امروز در منطقه شاهد ناامنی و افراطی‌گری هستیم، اظهار امیدواری کرد تا با همکاری همه کشورها ثبات در منطقه بوجود آید تا بجای کشتار، توسعه و همکاری‌ها جایگزین شود.

نظر شما
پربیننده ها