دریادار تنگسیری در گفتگو با دفاع مقدس:

چرا نتوانستیم جواب دندان شکنی به امریکا بدهیم؟!

جانشین نیروی دریایی سپاه گفت:حمله به هواپیما مسافربری ایران در پایان جنگ تحمیلی ما با عراق انجام شد.به همین خاطر تصمیم مسئولان نظامی و سیاسی کشور این بود که نباید دامنه جنگ وسیع تر شود. از این رو آمریکایی‌ها، بعثی‌ها و عرب های مرتجع که در خلیج فارس ساز ادامه جنگ را کوک می‌کردند دیدیم اصلاً مناسب نیست که در این شرایط جبهه دیگری برای جنگ باز شود.بنابراین نسبت به این اتفاق در آن زمان نتوانستیم جوابی بدهیم.
کد خبر: ۲۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷ - 05July 2014

چرا نتوانستیم جواب دندان شکنی به امریکا بدهیم؟!

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس دریادار علیرضا تنگسیری جانشین نیروی زمینی سپاه با اشاره به سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایرانی در سال 67 گفت: متأسفانه آمریکایی ها همواره کارهای دو پهلو و به ظاهر طرفدار حقوق بشر، انجام میدهند که نمونه بارز آن عذرخواهی از اتفاقی که برای هموطنان ایرانی در پرواز بندرعباس- دبی افتاد ولی از طرف دیگر به فرمانده ناو وینسنس مدال افتخار اهداء میکند.واقعاً دهن کجی بزرگی به انسانیت و حقوق بشری که آمریکاییها دم از آن میزنند، بود.

وی در خصوص آمریکایی ها از این دست اقدامات درتاریخ بسیار داشتهاند و دارند، با این اوصاف چرا سازمان حقوق بشر جلوی آنها را نمی گیرد، افزود:استکبار به غیر از خودش دیگران را بشر نمی داند و مسئولین سازمان حقوق بشر هم تعریف دیدگاهی آمریکاییها را نگرش خود برگزیدهاند؛ حقوق بشری که حق ملت و آدم های مظلوم را ضایع می کند و فقط به منافع ملت خود فکر میکند و این است حقوق بشر به سبک آمریکایی!

دریادار تنگسیری تصریح کرد: اگر واقعاً اینها مخالف تروریسم و موافق حقوق بشر بودند، پس چرا در سوریه کاری نکردند و آن همه اقدامات وحشیانه را محکوم نکردند. چرا امروز در عراق هنوز داعش را تجهیز میکنند؟ آمریکاییها در تاریخ نشان دادهاند که فقط نفع خودشان را در اتفاقات و دستاوردهای بدست آمده میسنجند. حقیقتاً این خصلت استکبار است، هر سلاح و امکاناتی که داشته باشند در راستای منافع خودشان و ضدبشر استفاده میکنند.

جانشین نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکا بداند که بعد از 25 سال هنوز مردم فراموش نکردند که شما چه اقدام غیرانسانی انجام دادید، اذعان کرد: امروز پس از گذشت 25 سال هنوز یاد شهدای حادثه هواپیمای مسافربری بندرعباس - دبی در میان مردم زنده است. امروز ما در حالی خلیج فارس را گلباران میکنیم که پیکر پاک 100 تن از شهدای این حادثه در آبهای خلیج فارس باقی مانده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورمان خصوصاً نیروهای نظامی و سیاسی به این اقدام آمریکا واکنشی به زعم برخی تلافیجویانه نشان داد، اظهار کرد:این  اتفاق در پایان جنگ تحمیلی ما با عراق انجام شد.به همین خاطر تصمیم مسئولان نظامی و سیاسی کشور این بود که نباید دامنه جنگ وسیع تر شود.از این رو آمریکاییها، بعثیها و عرب های مرتجع که در خلیج فارس ساز ادامه جنگ را کوک میکردند دیدیم اصلاً مناسب نیست که در این شرایط جبهه دیگری برای جنگ باز شود.بنابراین نسبت به این اتفاق در آن زمان نتوانستیم جوابی بدهیم.

دریادار تنگسیری با اشاره به اینکه آمریکاییها به دروغ می گویند یک هواپیمای جنگی از نوع اف 14 را دیدیند، افزود:  اولین ادعای آنان این بود که اعلام کردند ما فکر میکردیم این هواپیما، جنگی و از نوع "اف 14" بوده در حالی که این مسأله نمیتواند درست باشد، چون رادارها به خوبی اندازه بزرگ اکوی هواپیمای مسافری را نشان میدهند.حتی نسبت به عذرخواهیها و پرداخت خسارت به کشورمان نیز دروغهایی گفتهاند. مثلاً گفتهاند خسارت هواپیما را دادهاند که فقط میتوانم بگویم پول اندکی جهت آن محکومیتی که توسط کشور ایران در مجامع حقوقی سازمان ملل شامل حالشان شد به خانوادههای شهدای این حادثه پرداخت کردند.

جانشین نیروی دریایی سپاه در پاسخ به این سوال که اصولاً امکان اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری با یک جنگنده تا چه حد قابل تصور است، اذعان کرد: سرعت این هواپیما همانند یک جنگنده نبوده و نوع مانور آن نیز متفاوت بوده است. در ضمن این هواپیمای مسافری در مسیر پروازی بندرعباس به دبی در حال حرکت بود و در راستای حرکت ناو وینسنس حرکت نمیکرد که تهدیدی برای آنها محسوب شود. این هواپیمای مسافری در یک مسیر تعریف شده بینالمللی در حال حرکت بود که تمامی ناوها و رادارهای آنان این مسیر را میشناسند و ادعای اشتباه در این خصوص نمیتواند درست باشد.

وی ادامه داد:از اکوی هواپیما معلوم بود که هواپیما مسافربری است در حالی که آمریکاییها اعلام کرده بودند ما در آبهای جمهوری اسلامی ایران نبودیم اما چهار سال بعد روزنامه رویترز به اذعان خود آمریکاییها اعلام کرد ما در آبهای سرزمین ایران بودیم. با وجود عذرخواهی مسئولان آمریکا از اشتباه خود، معاون رئیسجمهور آمریکا به راجرز فرمانده ناو وینسنس مدال افتخار میدهد و این دهنکجی به انسانیت است.

تنگسیری نسبت به ادعاهای دیگری که آمریکاییها در این سالها نسبت به اتفاق سال 67 اعلام کردهاند، گفت: با توجه به رادارهایی که روی این ناو وجود داشته است، نباید بگویند مکالمه با خلبان را نشنیدیم. گفته بودند ما قادر به شناسایی هواپیما نبودیم اما رادارهایی که روی این ناو است به راحتی میتوانسته حتی با هواپیمایی که از تهران بلند میشود صحبت کند.

جانشین نیروی دریایی سپاه اعتقاد دارد امروز ایران یک مدعی بلامنازع در جهان به شمار می رود که خون پاک شهیدان تضمین کننده آن است، اشاره کرد:این حادثه نشان داد که آمریکاییها برای رسیدن به منافع و مقاصد شوم خود حتی حقوق بشر را زیر پا میگذارند.اگر ما در دنیا حرف برای گفتن داریم به خاطر خون پاک شهیدان است. کسی که برای کسب روزی خانوادهاش از دنیا برود شهید است؛ کسی که در آب غرق میشود یا در آش بسوزد شهید است.

وی اظهار کرد: ما به خانواده شهدا هم تبریک وهم تسلیت می گوییم تبریک به این دلیل که خداوند خانواده شما را انتخاب کرد و تسلیت به این دلیل که جایگزینی برای شهدا وجود ندارد و سخت است.

تنگسیری در پایان ابراز امیدواری کرد: ان شاالله شهدا در راه شهدا قدم برداریم و شهدا ما را در روز قیامت شفاعت کنند.

گفتگو از مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار