مدیر روابط عمومی جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شهرستان‌ها از حیث میزبانی جلسات شعرخوانی فقیر هستند

حمید محمدی‌محمدی با بیان اینکه شهرستان‌ها از حیث میزبانی جلسات شعرخوانی فقیر هستند، گفت: ما می‌توانستیم محافل شعر فجر را در مراکز استان‌ها برگزار کنیم؛ اما به شهرستان‌ها رفتیم، تا مردم شهرهای کوچک نیز عطر و بوی شعر و ادبیات را استشمام کنند.
کد خبر: ۲۳۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ - 04March 2017
هدف‌گذاری مهم جشنواره فجر چیست/ تمرکز زدایی برای استشمام شعر در شهرستان‌ها

«حمید محمدی‌محمدی» مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و مدیر روابط عمومی جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه نمی‌توان محافل جشنواره شعر فجر را در جهت استعدادیابی دانست، اظهار داشت: منظور از استعدادیابی کشف و مداومت در پرورش است، که نیاز به پیگیری‌های مداوم دارد؛ اما نشست‌های جشنواره فقط محافل ساده‌ی شعرخوانی است، که شاعران در محلی کنار هم به شعرخوانی می‌پردازند.

وی گفت: محافل شعر فجر از مجموعه ظرفیت‌های محلی و بومی که در حوزه ادبیات فعالانه کار میکنند و شاعرانی که تربیت شده محافل محلی هستند استفاده می‌کند تا آثارشان خوانده شود. این آثار در این محافل نه ارزش گذاری می‌شود و نه اینکه مورد داوری قرار می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی جشنواره شعر فجر گفت: محافل شعرخوانی فجر، جلسه‌ ای برای لذت عمومی است. این لذت عمومی تبدیل به مجلس و محفل گرمی می‌شود که مردم خودشان را در آنجا می‌بینند. تعدادی از شاعران خوزستانی ذیل جشنواره فجر شعر می‌خوانند که ایجاد رقابت و فضادادن و میدان دادن به شاعران به شمار می‌آید.

محمدی محمدی درباره نحوه انتخاب شاعران برای شعرخوانی در محافل فجر بیان کرد: گزینش خاصی برای انتخاب شاعران در این محافل وجود ندارد. بهمن ساکی، ارمغان بهداروند و سعیدی‌راد، شاعر تاثیرگذار شعر دفاع مقدس خوزستان هستند که شاعران را به محفل شعر دفاع مقدس معرفی می‌کنند تا شعر بگویند، اما ارزش‌گذاری و رتبه بندی در این محافل قائل نیستیم.

وی علت انتخاب شهر دزفول برای محفل شعر دفاع مقدس را سیاست جشنواره برای تمرکز زدایی از مرکز دانست و گفت: برنامه محفل شعر دفاع مقدس در قلاویزان هماهنگ شده بود که به دلایل مختلف لغو شد. ما بنا داشتیم محافل را حدامکان در مراکز استان برگزار نکنیم و شهرهای کوچک‌تر را محوریت قرار دهیم. علت این سیاست این بود که مراکز همیشه میزبان محافل مختلف هستند و جلسه شعرخوانی و انجمن دارند.

مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اظهار داشت: شهرستان‌ها از حیث میزبانی جلسات شعرخوانی فقیر هستند؛ ما می‌توانستیم محافل را در مراکز استان‌ها با جمعیت زیاد برگزار کنیم، اما به شهرستان‌ها رفتیم تا مردم شهرهای کوچک نیز بوی شعر و ادبیات را استشمام کنند، این هدف‌گذاری مهمی بود.

محمدی‌محمدی ادامه داد: برگزاری محفل شعر دفاع مقدس در دزفول بخاطر این بود که این شهر نماد مقاومت است و اینکه از نظر ادبی منطقه ای بکر و شاعر پرور است. این شهر در استان خوزستان بهترین دسترسی را دارد و شاعران به راحتی می‌توانستند، در آن حضور داشته باشند.

وی عنوان کرد: محافل جشنواره فجر که با موضوعات خاص مشخص شده‌اند، قائل به محدودیت نیست و شاعران برای شعر خواندن غیر از موضوع محافل مواخذه نمی‌شوند. محفل افتتاحیه، محفل البرز، شعر مهاجران مقیم خراسان، شعرای افغانستانی مقیم ری، محفل «شهدای خدمت بیاد شهدای آتشنشان، محفل خلیج فارس، شعر فاطمی و محافل شعر دفاع مقدس از جمله محافل شعرخوانی جشنواره فجر امسال بوده است.

مدیر روابط عمومی جشنواره شعر فجر تصریح کرد: اتفاقات خوبی در محافل امسال رخ داد. نمونه این اتفاقات در محفل شاعران فاطمی بود که شاعران زیر 30 سال شعر خواندند. این محفل ویژه به ایام فاطمیه بود.

محمدی‌محمدی در پاسخ به اینکه آیا این محافل را می‌توان جریانی در راستای «گفتمان سازی» دانست، گفت: اول باید مبنا و منظور از گفتمان سازی را مشخص کنیم و بگوییم چرا جشنواره فجر باید گفتمان سازی کند تا بهتر بتوانیم درباره گفتمان‌سازی صحبت کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار