دوشنبه 16 اسفند برگزار می‌شود؛

پاسداشت آثار حمید حسام و بهناز ضرابی‌زاده

آیین پاسداشت آثار حمید حسام و بهناز ضرابی‌زاده 16 اسفند در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۳۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ - 04March 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین پاسداشت آثار حمید حسام نویسنده کتاب‌های «وقتی مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی‌میرد» و بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب‌های «دختر شینا» و «گستان یازدهم» روز دوشنبه 16 اسفند ساعت 15 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.
 
«حمید حسام»

حسام در سال 1340 در همدان متولد شد. وی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران است. او جوانی خود را در جبهه های نبرد سپری کرد و همین مساله باعث شد تا دفاع مقدس رویکرد اصلی حمید حسام در نوشتن و خلق آثارش باشد. سردار حسام معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، در زمینه نویسندگی نیز کارنامه قابل توجهی دارد. چهار کتاب حاصل دوران نویسندگی این مسئول فرهنگی است. در زمینه داستان کوتاه کتاب «دهلیز انتظار»، در بخش خاطره کتاب «غواصها بوی نعنا می دهند»، «دلیل» و در بخش رمان «راز نگین سرخ» مجموع فعالیتهای این نویسنده را تشکیل می دهند.

حمید حسام با کتاب «غواص ها بوى نعنا مى دهند» که نوعى خاطره نگارى در حوزه ادبیات دفاع مقدس است، به جامعه ادبى معرفى شد. به دنبال آن داستان بلند «راز نگین سرخ» را در سال 78 به دست چاپ سپرد. مجموعه داستان هاى کوتاه «دهلیز و انتظار» مدتى پس از انتشار به قلم اسماعیل اریب به انگلیسى ترجمه و منتشر شده است. اخیراً کتاب «مسیح رزم» را در ژانر خاطره نگارى منتشر کرد. ضمن اینکه اکنون مشغول بازنویسى خاطرات على چیت سازیان فرمانده شهید دوران دفاع مقدس و فرمانده اطلاعات - عملیات لشکر 32 انصارالحسین است.

کتاب «راز نگین سرخ» با موضوع جنگ ایران و عراق برگرفته از زندگی، رزم و شهادت سردار شهید محمود شهبازی می باشد. شهید محمود شهبازی متولد اصفهان فرمانده سپاه همدان و جانشین لشکر 27 محمد رسول الله (ص ) بود. این کتاب روایتی مستند و داستانی از حوادث آغازین روزهای جنگ تا آزادی خرمشهر است. از جمله مطالب زندگینامه موارد زیر است: شرح تجاوز دشمن از منطقه سر پل ذهاب، درگیری با عراق در کمین سرپل ذهاب، دیدار بنی صدر از همدان، فرماندهی سپاه همدان، درگیری با ضد انقلاب، عملیات در قله قراویز و جنگ با تانکها، سفر حج همراه با احمد متوسلیان، عملیات ایذایی در تنگ کورک برای شکستن محاصره نیروهایی که در عملیات مطلع الفجر محاصره شده بودند، شکل گیری تیپ محمد رسول الله(ص)، عملیات آزاد سازی خرمشهر و نحوه شهادت در عملیات بیت المقدس در منطقه دژمار (منطقه شلمچه) و تشییع جنازه شهید شهبازی نیز در کتاب شرح داده شده است.

«بهناز ضرابیزاده»

بهناز ضرابیزاده در سال 1347 در همدان متولد شد.ضرابیزاده کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او تاکنون سردبیری نشریه استانی جاودانهها، دبیر انجمن داستان دفاع مقدس از سال 1386،عضو شورای نویسندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس،عضو شورای انتخاب کتاب بنیاد شهید استان همدان،دبیر انجمن داستان سازمان بسیج هنرمندانرا بر عهده داشته است.تألیف و چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر داستانی و ادبی در نشریات و مجلات برگزیده کشوری از دیگر فعالیتهای ضرابیزاده است.

ضرابیزاده برگزیده بیش از 30 جشنواره داستاننویسی سراسری؛ از جمله کسب مقام اول در نخستین جایزه داستان ویژه مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، تقدیر شده در چهارمین و ششمین جایزه ادبی اصفهان، کسب مقامهای برگزیده در هشتمین، نهمین و دهمین جشنواره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدسرا در کارنامه خود دارد.

بهناز ضرابیزاده مقامهای اول، دوم، سوم در یادواره شهدای دانشجویی کشور، کسب مقام برتر در کنگره سراسری حضرت زینب (س)،کسب مقام برگزیده در سیزدهمین جشنواره کتاب سال (سلام) به جهت تألیف کتاب آدم برفی،معرفی به عنوان نخبه بسیجی در سال 1388 توسط آموزش و پرورش و سازمان بسیج هنرمندان، داور مسابقات مختلف ادبی استانی بیش از 10 موردهمکاری مجلات کیهان بچهها و رشد دانشآموز را نیز در کارنامه درخشان خود دارد.

به تازگی نیز کتاب «دختر شینا» خاطرات قدمخیر محمدیکنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی به عنوان کتاب سال شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم بهناز ضرابیزاده برگزیده شد.

  انتهای پیام/ 121
 
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار